Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:44:41 GMT

ثبت لحظه گذر یک سیارک بالقوه خطرناک از کنار زمین

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۳۳۳۴

ثبت لحظه گذر یک سیارک بالقوه خطرناک از کنار زمین

سیارکی بزرگ‌تر از ساختمان "امپایر استیت" روز سه‌شنبه از کنار زمین عبور کرد و گذر آن از چشم تلسکوپ‌ها دور نماند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سیارک ۷۴۸۲  یا ۱۹۹۴ PC۱ که در دسته‌ی سیارک‌های بالقوه خطرناک دسته‌بندی می‌شود در فاصله‌ی پنج برابری ماه تا زمین یعنی ۱.۶ میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"پروژه تلسکوپ مجازی" (The Virtual Telescope Project) که مقر آن در رم است میزبان پخش زنده گذر این سیارک از کنار زمین بود و امکان مشاهده این سیارک یک کلومتری را زمانی که در نزدیک‌ترین فاصله به زمین در ساعت ۴:۵۱ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۱:۲۱ بامداد به وقت تهران) قرار گرفت برای تماشاگران فراهم کرد.

"جیانلوکا ماسی" (Gianluca Masi)، اخترفیزیکدان ایتالیایی از "پروژه تلسکوپ مجازی" در روز ۱۷ ژانویه این نما از سیارک ۱۹۹۴ PC۱ را به ثبت رساند.

بیشتر ببینید:

رصد سفر فضایی جیمزوب توسط "جیانلوکا ماسی" 

هر سیارک یا شهاب‌سنگی که در فاصله‌ی ۱.۳ واحد اخترشناسی معادل ۱۹۴.۵ میلیون کیلومتر از زمین قرار بگیرد واجد شرایط  قرار گرفتن در دسته سیارک‌های نزدیک به زمین است. ناسا در تلاش برای مقابله با سیارک‌هایی است که ممکن است روزی بیش از اندازه به زمین نزدیک شوند. این آژانس فضایی یک برنامه دفاع سیاره‌ای تشکیل داده است که شامل ماموریت دارت نیز می‌شود. این ماموریت ماه گذشته آغاز شد.

فضاپیمای دارت سوار بر موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد و قرار است خود را به سیارکی در فضا بکوبد. این فضاپیما به سمت یک قمر کوچک به نام دیمورفوس در حرکت است که خود به دور یک سیارک به نام دیدیموس می‌چرخد.

زمانی که دارت به محل مورد نظر برسد خود را به آن می‌کوبد تا مدارش را تغییر دهد. درحالی که هیچ سیارکی زمین را تهدید نمی‌کند، ماموریت دارت اثبات می‌کند که یک فضاپیما می‌تواند به طور خودکار به سمت یک سیارک رفته و به آن برخورد کند.

 این ماموریت با استفاده از یک تلسکوپ زمینی برای اندازه‌گیری اثرات برخورد بر این منظومه سیارکی به بهبود مدل‌سازی‌ها و توانایی پیش‌بینی می‌پردازد تا به ما در آماده شدن برای تهدید یک سیارک واقعی که ممکن است کشف شود، کمک کند.

روش دارت می‌تواند برای تغییر مسیر یک سیارک سال‌ها یا دهه‌ها قبل از آن‌ که برای زمین خطرآفرین شود، مفید باشد.

دانشمندان به طور مداوم در جستجوی سیارک‌ها هستند و نقشه‌ی مسیر آن‌ها را برای تشخیص احتمال برخورد با زمین ترسیم می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیارک ناسا یک سیارک سیارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۳۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای آبادان و خرمشهر و یک شهر دیگر خوزستان در وضع بسیار خطرناک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور شاخص کیفی هوا در ساعت ۱۷، یکشنبه سوم اردیبهشت در شهرهای خرمشهر ۵۰۰، آبادان ۴۷۹ و کارون ۴۰۱ AQI که گویای وضع قهوه‌ای و بسیار خطرناک است.

این شاخص در حمیدیه ۲۲۶ AQI که بیانگر وضعیت بنفش و خطرناک است. 

شوشتر نیز با شاخص آلودگی ۱۸۳ در وضعیت قرمز نیز قرار دارد.وضعیت هوا در اهواز، بندرماهشهر، هندیجان و شادگان در وضعیت نارنجی و ناسالم قرار دارد.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

 

دیگر خبرها

  • برپایی آیین افتتاحیه مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز
  • آیین افتتاحیه مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • هوای آبادان و خرمشهر و یک شهر دیگر خوزستان در وضع بسیار خطرناک
  • شكست زن هشتم دارت جهان برابر دختر ايرانى
  • چالش ماهواره‌ها در موقعیت‌یابی/ تصادفات خطرناک مداری در راه است
  • باد شدید مناره مسجد را به زمین پرتاب کرد + فیلم | لحظه وقوع حادثه را ببینید
  • کشف ۱۰۳۱ سیارک جدید با ۳۷۰۰۰ تصویر تلسکوپ هابل
  • ناسا ۶ ماموریت را برای بررسی تغییرات اقلیمی زمین انتخاب کرد