Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@01:09:36 GMT

تمبوره تالش ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۴۰۲۹

تمبوره تالش ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس،  پرونده ارسالی ثبت تمبوره تالش در جلسه مورخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ بررسی و با اتفاق آرا در فهرست میراث ناملموس قرار گرفت.

بعد از بررسی شورای میراث ناملموس میراث فرهنگی کشور، مهارت ساخت و نواخت تمبوره تالش ثبت ملی شد.

 آرمین فریدی، درباره تمبوره تالش در اواخر دهه ۷۰ پژوهش کرد که موجب احیای این ساز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر موسیقی خطه گیلان ضمن اعلام خبر ثبت تمبوره از زحمات کارشناسان میراث فرهنگی در گیلان خانم آشفته پور و اقای مرتضی رضوانفر عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی تهران قدر دانی کرد.

تنبور تالش کوچکترین ساز مضرابی ایران است و تعداد دستان‌ها یا همان پرده‌های آن کمتر از دستان‌های تنبور مناطق دیگر است. تنبور مناطق دیگر ایران با پنجه نواخته‌ می‌شود، اما تنبور تالش با مضرابی از جنس پوست درخت گیلاس یا شاخ تراشیده گاومیش نواخته می‌شود و زمانی که نوازنده‌ها مضراب نداشته‌اند انگشت اشاره را بر انگشت شصت می‌گذاشته‌اند و از آن به عنوان مضراب استفاده می‌کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۴۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس گفت: مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس در هنگام گشت زنی در جاده روستای طشک به جزین  شهرستان بختگان به سه سرنشین یک دستگاه موتورسیکلت مشکوک شدند و برای بررسی آن را متوقف کردند.
مسعود رزمجویی افزود: ماموران پس از بازرسی، یک دستگاه فلزیاب را  از کوله پشتی آنها کشف کردند.
وی بیان کرد: متهمان دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی بختگان تحویل داده شدند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس گفت: خرید، فروش، نگهداری و استفاده از دستگاه‌های فلزیاب با دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور امکان پذیر است.

دیگر خبرها

  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود
  • کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم