Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-24@03:00:36 GMT

کابوس اینترنت ملی؛ این‌بار از جنس چینی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۴۷۷۹

شبکه ملی اطلاعات طرحی بود که در ابتدا از آن با عنوان اینترنت ملی یاد می‌شد اما با گذشت چند سال و تاکید مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا حدودی این نگرانی برطرف شد که بنا نیست حصاری میان شبکه داخلی و اینترنت جهانی ایجاد کند. با وجود این، هنوز هم می‌توان تناقض‌هایی از گفتار مسوولان سیاسی و ارتباطی کشور درباره دیدگاهشان از شبکه ملی اطلاعات پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات- بارها تاکید کرده بود: ما در شبکه ملی اطلاعات دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم. اگر ایده هر کسی در کشور این باشد که چیزی به اسم «اینترنت ملی» ساخته شود، اصلا از نظر فنی امکان‌پذیر نیست. هیچگاه یک اندیشکده با ظرفیت ۸۰ میلیون فکر از یک اندیشکده با ظرفیت ۸ میلیارد فکر برتر نیست و کسی که دنبال این برود، خیانت است. در مقابل افراد دیگری ازجمله سیداحمد خاتمی -عضو شورای نگهبان- معتقدند: مسوولان خودشان اعتراف می‌کنند که ۸۰ درصد فضای مجازی در اختیار امریکا است و این یک واقعیت است. چینی‌ها قبل از دیگران این را فهمیدند و  فضای مجازی - به تعبیر آنها - «کالیفرنیایی» را به چین راه ندادند. خودشان فضای مجازی بومی ابداع کردند. یا غلامرضا جلالی -رییس سازمان پدافند غیرعامل- که بارها به تجربه چین در راه‌اندازی اینترنت ملی اشاره کرده و معتقد است: چین اینترنت ملی خود را سال‌ها است که راه‌اندازی کرده و بستر متناسب با خود را در آن گسترش داده و اگر ما نیز در نهایت بخواهیم اقتصاد، فرهنگ، اقتدار و ارزش‌های خود را حفظ کنیم باید یک نگاه ملی و بومی بر زیرساخت‌های فضای سایبر در تقاطع با همه حوزه‌ها ایجاد کنیم. اما اکنون و با آغاز فاز اجرایی سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، برخی تحلیل‌ها و دیدگاه‌ها در فضای مجازی منتشر شده که بعضا نگرانی‌ و سوالاتی را میان کاربران اینترنتی ایجاد کرده که ممکن است الگوهای شبکه‌های داخلی چینی در ایران هم اجرا شود؟ هرچند مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشتر هم اعلام کرده‌اند که در تفاهم‌نامه و سند همکاری با چین چنین چیزی وجود ندارد اما اخیرا عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم در اینستاگرام در پاسخ به سوال یکی از کاربران که نوشته بود «ظاهراً قرار است با همکاری و کمک کشور چین، اینترنت ملی شود» گفت که این «شایعات بی‌اساس است.» حال باید دید استفاده از تجربیات چین که در اظهارات برخی مسوولان به آن اشاره شده، چطور می‌تواند به برخورداری از تکنولوژی برتر جهانی کمک کند.

تعادل

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت ملی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۴۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ شهر استان بوشهر تا پایان سال به شبکه فیبرنوری متصل می‌شود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور گفت: برای ۴۰ شهر استان بوشهر برنامه‌ریزی لازم در ایجاد بزرگراه فیبر نوری انجام شده و تا پایان امسال همه نقاط استان بوشهر به شبکه فیبر نوری متصل می‌شود. - اخبار استانها -

محمد خوانساری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر ، یکی از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را توسعه زیرساخت‌های شبکه فیبر نوری اعلام کرد و اظهار داشت: این مهم سبب توسعه کسب‌وکارها با اینترنت پرسرعت و تسریع در دسترسی به خدمات دولت است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت شبکه فیبر نوری در دسترسی پرسرعت مردم به خدمات اینترنتی گفت: شبکه فیبر نوری سرعت دریافت خدمات به جامعه هدف در اتصال به فعالیت‌های اینترنتی 80 تا 100 برابر را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد شبکه اینترنت فیبر نوری گفت: برای 40 شهر استان بوشهر برنامه‌ریزی لازم در ایجاد بزرگراه فیبر نوری انجام شده و تا پایان امسال همه نقاط استان بوشهر به شبکه فیبر نوری متصل می‌شود.

وی پیشرفت 40 درصدی اجرا فیبر نوری در بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در اجرایی شدن طرح شبکه طرح فیبر نوری در شهر بوشهر 100 کیلومتر برنامه‌ریزی شده که تاکنون بیش از 40 کیلومتر آن انجام شده است.

خوانساری با بیان اینکه ایجاد شبکه نوری و اتصال خانوارها به این شبکه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اکنون 7 میلیون خانوار در کشور به شبکه فیبر نوری متصل شده‌اند و تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون خانوار از شبکه فیبر نوری بهره‌مند می‌‌شوند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استان بوشهر امسال در اتصال شبکه فیبر نوری با مساعدت استاندار بوشهر پیشرو است اضافه کرد: ایجاد شبکه فیبر نوری با مشارکت شهرداران 40 شهر استان بوشهر به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم شهرها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با هدایت، نظارت و تنظیم‌گری دولت انجام می‌شود

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اینترنت خانگی 5G چیست؟
  • تسریع اجرای پروژه فیبرنوری استان بوشهر
  • با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید
  • ۴۰ شهر استان بوشهر تا پایان سال به شبکه فیبرنوری متصل می‌شود
  • بائو 8 ؛ این پلنگ چینی خیلی شبیه لندکروزر است! (+تصاویر)
  • بهره مندی دو روستای شهرستان تفت از اینترنت پرسرعت
  • اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در استان اردبیل
  • داستان غمگین اینترنت؛ از شایعه تا واقعیت قطعی اینترنت و فیلترینگ
  • آغاز نهضت فیبرکشی در خراسان جنوبی/نسل ۵ اینترنت به استان می آید؟
  • ممنوعیت تیک تاک آزادی بیان مردم آمریکا را نقض می‌کند