Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دهرویه عصر پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گنبدکاووس به‌سبب صادر شدن هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و برف طی امشب و فردا جمعه در استان گلستان و این شهرستان، اظهار داشت: تهیه اطلس از سوابق بحران‌ها به مدیران کمک می‌کند که در هر حادثه طبیعی از چه روش‌ها و تجهیزاتی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نداشتن برنامه و کم توجهی به انجام اقدامات پیشگیرانه سبب می شود تا خسارات حوادث غیرمترقبه در استان گلستان و گنبدکاووس بالا باشد که نمونه‌های زیادی از خسارت سیل و زلزله طی چند سال اخیر در این استان شمالی وجود دارد.

دهرویه بابیان اینکه حادثه خیز بودن گلستان می‌طلبد تا همیشه برای مقابله با آن آماده بود، اضافه کرد: داشتن برنامه، پیش بینی شدت حادثه و انجام اقدامات پیشگیرانه مرتبط با آن با بهره‌گیری از تجربیات گذشته در کاهش خسارت حوادث مهم است.
وی، برگزاری مانورهای آزمایشی، شرکت در دوره‌های آموزشی مدیریت بحران، فراهم کردن تجهیزات و امکانات لازم و اطلاع رسانی به مردم را از دیگر ملزومات مقابله با بلایای طبیعی دانست و گفت: گنبدکاووس نقاط حادثه خیز زیادی دارد که مدیران اجرایی شهرستان بویژه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران باید به آن توجه و جهت کاهش آسیب‌ها اقدام نمایند.

سرپرست فرمانداری ویژه گنبدکاووس همچنین خواستار آماده باش مدیران دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارش‌های پیش رو بالاخص ورود روان آب از شهرها و مناطق بالادست این شهرستان شد.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت که از اواخر وقت امروز تغییرات جوی با وزش باد نسبتا شدید و در ادامه بارش پراکنده از نواحی غربی گلستان شروع شده و از بامداد فردا جمعه بارش‌های فراگیر در سراسر استان و این شهرستان آغاز خواهد شد که تا بعداز ظهر ادامه خواهد داشت.

منصور فرشاد افزود: براساس نقشه‌های پیش یابی حجم بارش‌ها در گنبدکاووس بین ۲۵ تا ۳۰ میلی‌متر خواهد بود که در برخی ساعات همراه با بارش برف است ضمن اینکه در مناطق شمالی این شهرستان هم بین پنج تا ۱۵ میلی‌متر باران همراه با برف خواهد بارید.

وی اضافه کرد: از بامداد فردا جمعه دمای هوا در گنبدکاووس بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سردتر خواهد شد و کاهش دما در بامداد شنبه هفته آینده به منفی چهار درجه خواهد رسید ضمن اینکه کاهش دما در بامداد یکشنبه و دوشنبه هفته آینده هم به ترتیب منفی ۲ و سه درجه سانتیگراد خواهد رسید.

همچنین مدیر امور منابع آب گنبدکاووس در این جلسه از خالی بودن ۹۰ درصد حجم ۴۲ میلیون مترمکعبی ذخیره آب سد گلستان این شهرستان خبر داد و گفت: این سد و سایر سدهای واقع در مناطق مرکزی و بخش داشلی برون گنبد آماده ذخیره آب بارش‌های پیش رو هستند.

حسین ثابتی افزود: از مجموع ۱۴ سد استان گلستان با ظرفیت ذخیره ۲۴۴ میلیون متر مکعب، هشت سد در حوزه گنبدکاووس با حجم ذخیره آب ۱۴۰ میلیون متر مکعب واقع است ضمن اینکه ۲ رودخانه واقع در قسمت شمالی و جنوبی این شهر نیز ظرفیت ۳۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب را دارند.

وی با اشاره به شرایط توپوگرافی و برکه‌ای گنبدکاووس، اضافه کرد: بیشترین نگرانی ما میزان و حجم بارش ها در مناطق بالادست یعنی شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر و رامیان است که روان آب بارش ها در این مناطق در عرض چند ساعت وارد این شهرستان می‌شود که ستاد مدیریت بحران گنبد باید میزان پیش بینی شده بارش‌ها در این مناطق را نیز تحلیل و برای مقابله احتمالی با آن برنامه ریزی کند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت، پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت دارد.

برچسب‌ها گنبدکاووس مدیریت بحران بارش باران گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس مدیریت بحران بارش باران گنبدکاووس مدیریت بحران بارش باران گلستان مدیریت بحران میلیون متر بارش ها ذخیره آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۴۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج هزار میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص یافت

مجید محبی  بیان کرد: بعد از اتمام سیل در جنوب سیستان و بلوچستان روند بازسازی در حوزه‌های مختلف آغاز شده و اعتبارات لازم در حوزه بحران برای دستگاه‌های خسارت‌دیده تخصیص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیک‌شهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در حال حاضر استاندار به همراه مدیران دستگاه‌های مختلف از روند بازسازی‌ها در حوزه راه و جاده، کشاورزی و دیگر بخش‌ها در حال بررسی میدانی هستند تا از نزدیک شاهد خدمت‌رسانی به مردم باشند.

وی افزود: از همان ابتدا تمام هم‌وغم مسوولان و متولیان امر کمک‌رسانی و امدادرسانی به سیل‌زدگان بود و این موضوع به‌وضوح در منطقه قابل‌لمس است.

محبی اظهار کرد: همچنین در تلاش هستیم تا خانه‌های خسارت‌دیده از سیل، تا پایان فروردین مشمول بیمه حوادث شوند و به خسارت‌دیدگان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه احداث هر سد جدید ۱۲ تا ۱۳ هزار همت هزینه دارد، گفت:۲۴۰ میلیون مترمکعب آب تنها در پشت سد کهیر ذخیره شده و هم اکنون ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه روند خدمت‌رسانی با سرعت و دقت خوبی در حال انجام و این حجم از کار در حوادث استان بی‌سابقه بوده، خاطرنشان کرد: همه تلاش ما بر این است تا در کمترین زمان ممکن خسارت‌ها جبران شود و از این به بعد تکرار حوادث طبیعی باعث این حجم عظیم از خسارات نشود و از ظرفیت این آب‌ها برای بحران خشکسالی استفاده شود.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیل سیستان و بلوچستان
  • تخصیص‌ ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیل سیستان و بلوچستان
  • پنج هزار میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص یافت
  • بارش های اخیر در۱۹استان قابل ملاحظه بود/اسکان عشایر در مناطق امن
  • بازگشایی راه‌های گلستان/ صدور هشدار نارنجی برای فعالیت‌های دریانوردی
  • بانک مرکزی امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه را ابلاغ کرد
  • امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه ابلاغ شد
  • محور اصلی گنبدکاووس-کلاله مسدود شد
  • غیبت فرماندار پلدختر در سیل| بحران نزدیک فرماندار دور!
  • ۳ جان باخته در تصادف دو خودرو در گنبدکاووس