Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بیست و ششمین روز از مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، با دیدار علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز شد.

امروز (پنجشنبه) ۳۰ دی ماه رایزنی‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شهر وین پایتخت اتریش در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین خصوص امروز علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشستی دوجانبه برگزار کردند.

از صبح امروز نیز نشست‌های کارشناسی آغاز شده و عصر امروز هم این نشست‌ها ادامه خواهد یافت.

چهار اختلاف مهم روی میز مذاکرات وین ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۱۷:۱۹

روزنامه عراقی الصباح به نقل از "منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات وین" نوشت: با توجه به اینکه سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که مسائلی در مذاکرات وین باقی مانده است که نیازمند تصمیمات سیاسی است یک منبع ایرانی گفت که مذاکرات وین پیشرفت تازه ای نداشته است.

این رسانه ادامه داد: اکنون چهار پرونده روی میز مذاکرات است و با توجه به اینکه رابرت مالی، مامور ویژه پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است که از برخی مسائل اساسی به دلیل ارتباطشان با تصمیمات کنگره نمی توان عبور کرد، مذاکره کنندگان درحال یافتن راه حل های عملی برای این پرونده ها هستند.

چهار پرونده و با توجه به اینکه رابرت مالی، مامور ویژه پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است که از برخی مسائل اساسی به دلیل ارتباطشان با تصمیمات کنگره نمی توان عبور کرد، مذاکره کنندگان درحال یافتن راه حل های عملی برای این پرونده ها هستند.

این منبع می گوید: مساله اول مربوط به تحریم های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است که طرف آمریکایی معتقد است برخی از این تحریم ها به برنامه هسته ای ارتباط ندارد و مربوط به مسائل دیگر است و نمی توان به آنها دست زد درحالی که طرف ایرانی تاکید دارد که این تحریم ها مربوط به برنامه هسته‌ای هستند و با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم ها باید برداشته شوند.

این منبع در ادامه تاکید کرد: مساله بعدی مساله ضمانت ها است و طرف ایرانی بر ایجاد سازوکاری پافشاری می کند که عدم تکرار خروج ترامپ از توافق را تضمین کند. طرف آمریکایی تاکید می کند که واشنگتن نمی تواند چنین تضمین هایی بدهد و طرف های مذاکره کننده درحال تلاش برای ایجاد ضمانت های جایگزین هستند که آمریکا و کشورهای اروپایی در آن مشارکت داشته باشند.

به گفته این منبع مساله سوم مساله اطمینان از سازوکار برداشتن تحریم ها است و برخی طرف های مذاکره کننده پیشنهاد داده‌اند که وزارت خزانه داری آمریکا تعهد مکتوبی مبنی بر عدم مخالفت با تبادلات تجاری با بانک های ایرانی بدهد و همچنین با سرمایه گذاری خارجی در داخل ایران مخالفت نکند. و مساله آخر این است که آمریکا تعهد دهد که با فعالسازی مکانیزم اروپایی اینستکس برای تعاملات تجاری با ایران مخالفت نکند.

گزارش مهم رسانه آمریکایی از مذاکرات وین ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۱۷:۱۸


روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت‌هایی در برخی جزئیات مهم، از جمله نحوه رفع تحریم‌ها، نحوه برگشت ایران به تعهدات هسته‌ای و نحوه اجرای توافق، حاصل شده است.

روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های مرتبط با گفت‌وگوهای جاری در پایتخت اتریش، یکی از بزرگترین موانع در پیشرفت مذاکرات را درخواست ایران برای اخذ ضمانت از آمریکا جهت عدم خروج دوباره از برجام دانسته است.

این روزنامه با وجود این نوشته در حوزه رفع تحریم‌ها، برداشتن گام‌های هسته‌ای و تعیین توالی اجرای توافق نیاز به اتخاذ برخی تصمیم‌های سیاسی است.

دیپلمات‌های مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال همچنین با بیان اینکه این درخواست ایران در واکنش به خروج دونالد ترامپ از برجام در ۲۰۱۸ طراحی شده اذعان کرده‌اند که به نظر نمی‌رسد هدف از این مطالبه کش‌دار کردن مذاکرات باشد.

طرف آمریکایی معتقد است هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بدون معاهده‌ای که از حمایت دو سوم نمایندگان سنا برخوردار است دست روسای جمهور بعدی را برای نحوه اجرای این توافق ببندد.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته اختلاف بر سر اخذ تضمین در شرایطی ایجاد شده که مقام‌های آمریکایی و اروپایی از وجود نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات وین خبر داده‌اند.

دیپلمات‌های غربی به این روزنامه گفته‌اند حصول توافق در مذاکرات وین ممکن است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته این موضع غربی‌ها نشان‌دهنده خوش‌بینی بیشتر آنها نسبت به ماه دسامبر است که مذاکرات آغاز شد.

«مخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) از نشست سه‌جانبه نمایندگان ایران، چین و روسیه خبر داد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «هیأت‌های روسیه، چین و ایران عصر امروز نشستی داشتند تا وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام را به‌صورت مشترک بررسی کنند».

دیروز چهارشنبه نیز مذاکرات در سطح کارشناسی برگزار و نشست‌هایی نیز بین علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و رؤسای هیأت‌های ۱+۴ و اتحادیه اروپا برپا شد.

علی باقری و مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکراتی که قریب به دو ساعت به طول انجامید درباره بحث تضمین‌ها به گفت‌وگو پرداختند و عصر چهارشنبه نیز مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین با حضور در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با علی باقری در نشستی سه جانبه شرکت کرده و به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مباحث مذاکراتی پرداختند.

انریکه مورا هم که سفری به مسکو داشت و در نشست‌های دوشنبه و سه‌شنبه در وین حضور نداشت، در ساعات پایانی دیشب بعد از بازگشت به وین با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کرد.

روز سه‌شنبه نیز مذاکرات در دو سطح رؤسای هیأت‌ها و کارشناسان ادامه یافت و موضوعات مختلف به خصوص بحث راستی‌آزمایی و تضمین‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در جلسه صبح سه‌شنبه کارشناسان ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی حضور یافتند و در نوبت عصر نیز نشستی بین رؤسای هیأت‌های ایران و سه کشور اروپایی و همچنین نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد. در نشست عصر سه‌شنبه که تقریبا سه ساعت به طول انجامید، جزییات متن پیش‌نویس و برخی ایده‌های طرفین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز روز سه‌شنبه در توئیتی با بیان اینکه بعضی‌ها از شکست سیاست فشار حداکثری درس نمی‌گیرند، اعلام کرد: ایرانی‌ها کاملا حق دارند که تضمین‌هایی را درخصوص عدم تکرار خروج آمریکا از برجام درخواست کنند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین سیل جنگ یمن بودجه 1401 روابط ایران و روسیه مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین مذاکرات وین سیل جنگ یمن بودجه 1401 روابط ایران و روسیه وال استریت ژورنال مذاکره کنندگان مذاکرات وین اتحادیه اروپا مذاکره کننده رفع تحریم ها علی باقری تضمین ها هیأت ها سه شنبه نشست ها آغاز شد هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۴۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه ایران است

رویترز امروز به نقل از اکسیوس گزارش داد که جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در حال آماده سازی تحریم‌های جدید علیه ایران در پاسخ به حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل است.

طبق گزارش آکسیوس، یلن آماده است تا امروز بگوید: «وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن همکاری با متحدان آمریکا از اختیاراتش برای تحریم جهت ادامه اخلال در فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده ایران دریغ نخواهد کرد».

این نشریه حمله ایران به اسرائیل را علت تحریم‌های جدید آمریکا عنوان کرد.

یلن پیش از این ادعا کرده بود که اقدامات ایران ثبات در خاورمیانه را تهدید می‌کند و می‌تواند باعث سرریز اقتصادی شود.

شامگاه شنبه شب، جمهوری اسلامی ایران به تلافی حمله هوایی تل آویو به کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه که در آن چندین فرمانده ارشد شهید شدند، صد‌ها پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. ادعا می‌شود بیشتر پهپاد‌ها و موشک‌ها قبل از رسیدن به اراضی اشغالی توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن رهگیری شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • مذاکره باشگاه تراکتور با بردیف برای هدایت دوباره تیم تبریزی
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه ایران است
  • ان‌بی‌سی؛ اسرائیل احتمالاً به داخل خاک ایران حمله نمی‌کند