Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و درباره طیف گسترده‌ای از مسائل گفت‌وگو کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای نوشت، دو طرف تأکید کردند که سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به مسکو برگ جدیدی در توسعه روابط دوجانبه و عامل تعمیق بنیان‌های مستحکم همکاری‌ها میان دو کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است، در این دیدار، مسائل مختلف مسیاسی، جنبه‌های مختلف توسعه همکاری‌های ایران و روسیه از جمله توسعه گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و مسائل بشردوستانه، با تأکید بر اجرای پروژه‌های مشترک کلیدی به بحث گذاشته شد.

این بیانیه می‌افزاید، در خلال این گفت‌وگو، درخصوص تقویت همکاری در زمینه مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا بر پایه گفت‌وگو میان وزارتخانه‌های مربوطه توافق شد.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه می‌نویسد، در این دیدار، به وضعیت پیرامون برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) توجه دقیقی شد. این توافق همچنان مهم‌ترین توافق در زمینه منع اشاعه است. هردو طرف بر عزم خود برای تداوم گف‌وگوها در وین به منظور احیای توافق هسته‌ای به شکل اولیه آن بدون هیچ کم و زیادی تأکید کردند.

در پایان این بیانیه آمده است، لاوروف و امیر عبداللهیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل منطقه‌ای از جمله در حوزه‌های افغانستان، سوریه، قفقاز جنوبی و دریای خزر را ابراز داشتند.

علاوه بر دیدار امروز وزرای امور خارجه ایران و روسیه، آیت‌الله رئیسی و «ولادیمیر پوتین» دیروز (چهارشنبه) در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در توئیتی درباره این دیدار نوشت: «در دیدار مهم، صمیمانه و طولانی مدت دکتر رئیسی و پوتین در کرملین، مناسبات تهران و مسکو در مسیر جدید، متنوع و پرشتاب قرار گرفت.در فصل نوین مناسبات، همکاری‌های ممتاز رقم خواهد خورد».

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که روسای دو کشور بر ترسیم نقشه راه بلندمدت توافق کردند، خاطرنشان کرد: «جهان آینده بر پایه چندجانبه گرایی می‌چرخد»./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: وزارت امور خارجه روسیه امور خارجه گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۵۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی یکروزه خود به سریلانکا، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور ضمن ابراز خرسندی از بهره‌برداری رسمی از طرح چند منظور برق‌آبی «اومااویا»، اجرای مشترک این پروژه را یکی از نمادها و جلوه‌های همبستگی و دوستی فیمابین دو ملت توصیف کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آمادگی مشارکت در دیگر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی سریلانکا را دارند، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا در راستای کمک به پیشرفت این کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد می‌کنم کارگروه مشترکی با حضور وزرای مربوطه برای تسریع‌ در ارتقا روابط اقتصادی تشکیل شود. همچنین تشکیل منظم و مستمر جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی می‌تواند در ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دو طرف بسیار موثر باشد.

 رئیسی با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگی، علمی و آموزشی، ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای انتقال تجربیات ارزشمند خود به سریلانکا افزود: نیروهای جوان تحصیلکرده و باانگیزه بزرگترین ظرفیت دو کشور برای پیشرفت هستند و ایران از ارتقای سطح همکاری‌ها در حوزه جوانان استقبال می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دو کشور از زیرساخت‌های مناسبی در صنعت گردشگری برخوردارند، همکاری در عرصه صنعت گردشگری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر زمینه‌های مورد علاقه و دارای ظرفیت برای گسترش همکاری‌های فیمابین برشمرد و اظهار داشت: غربی‌ها پیشرفت ما را نمی‌خواهند و به همین دلیل برای اعمال فشار روی کشورهای مستقل به حربه حقوق بشر متوسل می‌شوند، لذا لازم است همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور در راستای بی‌اثر کردن این دشمنی‌ها تقویت شود.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، با تاکید بر ضرورت اقدام هماهنگ کشورهای اسلامی و مستقل برای توقف جنایات این رژیم، رفع محاصره غزه و آغاز امدادرسانی گسترده به مردم مظلوم و مقتدر غزه گفت: بر اساس تصریح همه نظامات حقوقی اشغالگری و تجاوز به هیچ وجه برای اشغالگر حق مالکیت و مشروعیت خلق نمی‌کند، بلکه متجاوز و اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود.

 «رانیل ویکرمسینگه» نیز در این نشست با بیان اینکه باور داریم فرصت مناسبی برای ارتقای بیش از پیش سطح روابط میان دو کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: در مذاکرات مقامات دو کشور راهکارهای تقویت هر چه بیشتر مناسبات و تعاملات به دقت مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد برای تعمیق مناسبات سیاسی فیمابین پارلمان‌های دو کشور نیز فعال‌تر عمل کنند.

رئیس جمهور سریلانکا با قدردانی از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بازسازی این کشور از جمله طراحی و اجرای پروژه برق‌آبی «اومااویا» گفت: امروز سریلانکا با حمایت دوستان به ویژه ایران در حال بازسازی خود و پیشرفت است. در همین راستا تصمیم گرفتیم برای تسهیل و تسریع این روند نشست بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فیمابین هر چه سریع‌تر برگزار کنیم و راهکارهای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

وی با استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان برای تشکیل کار گروهی متشکل از مسئولان مرتبط برای گسترش روابط اقتصادی فیمابین خاطرنشان کرد: سریلانکا همچنین متقاضی همکاری‌های بیشتر دو ‌کشور در زمینه کشاورزی،گردشگری ، همکاری‌های علمی و آموزشی و ورزش است.

رئیس جمهور سریلانکا با ابراز علاقمندی کشورش برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور گفت: اتفاقات و تحولات منطقه از محورهای مذاکرات امروز ما بود و حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم، زیرا آن را حمله به همه معاهدات و حقوق بین‌المللی می‌دانیم. همچنین درباره حقوق مردم فلسطین و غزه نیز گفتگوهای مهمی داشتیم؛ دو کشور بر ضرورت توقف کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه توافق دارند و باور دارند که هیچ بهانه‌ای تداوم این جنایات را توجیه نمی‌کند. موضع رسمی سریلانکا در مورد مسئله فلسطین، تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود
  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • گام بلند ایران و پاکستان برای ارتقای روابط دوجانبه
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران
  • در دیدار رئیسی با رئیس‌جمهور پاکستان چه گذشت؟
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • رئیس‌جمهور: میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم | شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود