Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران از اوایل دی ماه در هتل کوبورگ وین آغاز شده است. تمرکز مقامات ایرانی در این دور از مذاکرات بر لغو تحریم‌ها و تضمین پایبندی آمریکا به برجام است. برخی مقامات اروپایی از احتمال دستیابی به توافق تا فوریه ۲۰۲۲ خبر داده و اعلام کرده‌اند که اختلافات بین طرف‌های مذاکره کننده و ایران در حال کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و دادن تضمین از سوی آمریکا به منظور نقض نکردن دوباره توافق از مهم‌ترین درخواست‌های ایران در این مذاکرات است.

این در حالی است که آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود با برنامه تلویزیونی (pod save the world) درباره تضمینی که ایران از آمریکا برای وفادار ماندن به توافق خواسته، گفته است: «یکی از خواسته‌های ایران دریافت تضمین‌هایی از سوی ما به آن‌ها بود که نشان دهد ما بار دیگر از توافق خارج نمی‌شویم. ما در سیستم خود نمی‌توانیم تضمین‌ها محکم و سریعی را ارائه دهیم. رئیس‌جمهور بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تا زمانی که ایران به توافق پایبند است، می‌تواند بگوید که چه کاری انجام می‌دهد و چه کاری انجام نمی‎دهد، اما او درباره رؤسای‌جمهور آینده نمی‌تواند تضمینی ارائه دهد. این از مواردی است که ما درباره آن صحبت خواهیم کرد.»

او خروج از برجام از سوی دولت پیشین آمریکا را بدترین تصمیم در تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا توصیف کرد و مدعی شد: «با آن توافق ما توانسته بودیم برنامه هسته‌ای ایران را تحت کنترل درآوردیم، ما به دلیل نظارت و رویه‌های راستی‌آزمایی گسترده‌ای که انجام شد، توانستیم با اطمینان زیادی در این زمینه احساس اعتماد کنیم و حتی در گذشته دولت پیشین آمریکا هم گفته بود که ایران به تعهداتش عمل می‎کند.»

آمریکا که به طور غیرمستقیم در روند مذاکرات حضور دارد بار‌ها ادعا کرده درخصوص ایران دیپلماسی را ترجیح می‌دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین سالگرد ریاست جمهوری‌اش در کاخ سفید درباره نتیجه احتمالی مذاکرات وین گفت: «زمان به نفع ماست. پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده و اکنون نباید در برابر ایران تسلیم شد!»

در حالی که مقامات کشور‌های غربی به عمد یا غیرعمد، از روی مخالفت یا از سر دلسوزی، روند مذاکرات را کند توصیف می‌کنند، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید هدف بیشتر کشور‌ها از جمله ۱+۴ احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم هاست. ادعا‌های مخالفان برجام تأسف برانگیز و بی‌معنی است و آن‌هایی که از مخالفان این مذاکرات و توافق هسته‌ای هستند، فعالانه‌تر و تحریک‌آمیزتر در فضای عمومی علیه آن دست به کار شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تأکید کرده‌اند که تهران تنها در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها حاضر به اجرای کامل برجام هستند. همچنین ایران حاضر به مذاکره درباره سایر موضوعات از جمله حوزه دفاعی و برنامه موشکی خود با کشور‌های غربی نیست.

چندی پیش نیز نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرده بود که ایران برای آن‌که دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود، خواهان تعهد قانونی شده است.

این نشریه آمریکایی به نقل از شماری از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات وین نوشت در حالی که دولت بایدن تلاش دارد تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند، یکی از بزرگترین موانعی که در سر راه وجود دارد، این است که تهران خواهان آن شده که آمریکا تضمین دهد بار دیگر از توافق (هسته‌ای با ایران) خارج نخواهد شد و تحریم‌هایی را در این زمینه اعمال نخواهد کرد.

بر پایه گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی حاضر در مذاکرات وین می‌گویند این خواسته واکنشی به خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق ۲۰۱۵ است که به نظر می‌رسد هدفی مهم برای رئیس‌جمهور ایران باشد. به نوشته این نشریه، این دیپلمات‌ها گفته‌اند معتقدند ایران این خواسته را برای وقت‌کُشی در مذاکرات بیان نکرده است.

نشریه وال استریت ژورنال در ادامه مدعی شد: «آمریکا پیوسته گفته است هیچ رئیس‌جمهور این کشور بدون پیمانی که حمایت دو سوم سنای آمریکا را با خود داشته باشد، قادر نیست دست رئیس‌جمهور بعدی خود را در این رابطه ببندد. آمریکا همچنین گفته است مذاکرات کنونی بایستی بر احیای توافق برجام متمرکز بوده و نبایستی به دنبال تعهداتی جدید از سوی دو طرف باشد.»/باشگاه خبرنگاران

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران بلینکن توافق هسته ای رئیس جمهور تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۶۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله جدید بایدن به ایران: دنبال محو اسرائیل تا ابد هستند

جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای نوشت «ایران می‌خواهد اسرائیل را به‌طور کامل و تا ابد نابود و تنها دولت یهودی موجود در جهان را محو کند».

وی در این مقاله که در وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد، مدعی شد: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد. اسرائیل فناوری و آموزش لازم برای دفاع از خود را دارد.

بایدن در بخش دیگری از این مقاله خاطرنشان کرد: مجلس نمایندگان باید قانونی را در مورد امنیت اوکراین و اسرائیل و همچنین کمک به فلسطینی‌ها تصویب کند. اکنون زمان مناسبی برای پشت کردن به اوکراین و اسرائیل نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد: پیروزی پوتین در اوکراین بدین معناست که ائتلاف ناتو در خطر است. پوتین تلاش می کند که اراده غرب را بشکند اما ما این اجازه را به او نخواهیم داد.

وی همچنین مدعی شد چین فناوری‌های دقیق و بسیار مهم در صنعت دفاعی به روسیه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد
  • حمله جدید بایدن به ایران: دنبال محو اسرائیل تا ابد هستند
  • بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • بایدن : ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • بلینکن: تنش بیشتر با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • منابع مصری: حماس نرمش نشان می‌دهد، اما اسرائیل وقت‌کشی می‌کند
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم