Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@12:15:14 GMT

روسیه ستیزی بی معناست     

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۶۸۲۵

روسیه ستیزی بی معناست     

به گزارش ایرنا در یادداشت غلامحسین اسلامی فرد آمده است: 

۱.انقلاب اسلامی ایران در قالب نهضتی با بنیان های اسلامی در آغاز سال ۱۳۴۲ خورشیدی راهی را آغاز کرد که در بهمن ۱۳۵۷ با شعارهایی روشن و اهدافی مشخص به بار نشست. نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی راهی بود که از عمق منطق راهبردی انقلاب برخاست. این شعار در زمانه ای در ایران، منطقه و جهان طنین انداز شد که ایدئولوژی کمونیسم در شرق و ایدئولوژی لیبرالیسم در غرب حاکمیت داشت انقلاب اسلامی  توانست در آیینه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بازتاب پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از بیست سال پس از آغاز نهضت اسلامی ایرانیان به رهبری حضرت امام خمینی راه شرق و کمونیسم فروپاشید اما غرب راه خود را ادامه داد و به رهبری آمریکا عرصه را در نظام بین الملل برای خود خالی دید.
 ۲.پس از شکست پروژه تجاوز بعثی ها به خاک ایران و ضربه به نهال نوپایی که نه شرقی و نه غربی را سرلوحه رای و فکر خود قرار داده بود. غربی ها متوجه شدند که تلاش های امام خمینی و ملت ایران به بار نشسته و انقلاب اسلامی نه تنها دارای بدنه ای تنومند شده بلکه بذر اسلام خواهی و هویت طلبی را در منطقه خاورمیانه نیز پراکنده است. در دهه های پس از پیروزی انقلاب مسیر و راه این شعار نه تنها ادامه داشته بلکه با قوت هر چه بیشتری منطق و حقانیت خود را در چهل و اندی سال گذشته به جهانیان ثابت کرده است.
 ۳ با برهم خوردن معادله شرق و غرب و تک قطبی شدن جهان کنونی و نظام بین الملل نمی توان بر سبیل همان مصادیق سیاست خارجی ایران را پیش برد. صحنه تغییر کرده است. کشور روسیه به عنوان بازمانده اتحاد جماهیر شوروی اکنون مصداق شرق تزاری نیست . جمهوری  اسلامی ایران می تواند با تکیه بر حکمت ، هوشمندی و بهره مندی از فرصت های پیش آمده  بازیگری فعال و با نفوذ در صحنه بین الملل باشد .
 ۴. جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از نفوذ و توان سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی خویش می تواند در ارتباط به قدرت های جهانی چون روسیه و چین مسیری را انتخاب کند که در آن آمریکا به چالش کشیده می‌شود. اکنون همزمان با  مذاکرات رفع تحریم در وین نباید بر اساس منطق گذشته که همه توان و ظرفیت کشور را برای جلب نظر آمریکا و سه کشور اروپایی هزینه کرد عمل کند. روسیه برای رسیدن به خواسته های به حق جمهوری اسلامی ایران در رفع تحریم های ظالمانه می تواند موثر باشد. روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و روسیه ظرفیت های بسیار بالایی دارد که بهره مندی از این ظرفیت ها را چه برجام به نتیجه برسد و چه به نتیجه نرسد نمی توان معطل گذاشت. آمریکا و سه کشور اروپایی به ایران و جهان ثابت کردند بر هیچ عهدی پایبندی ندارند و ایران اسلامی نیز بر پایه همین تجربه تلخ که از سال ۱۳۹۶ ضربات اقتصادی به کشورمان وارد کرده دریافته  که  باید راه دیپلماسی اقتصادی و گسترش مناسبات با کشورهای منطقه و قدرت های آسیایی را تا آنجا که امکان دارد تقویت کند .
 ۵. بر اساس چنین راهبردی دولت سیزدهم با تمام توان کوشیده است تا هم با همسایگان و هم با قدرت هایی چون روسیه و چین فارغ از نتیجه میدان مذاکرات هسته ای حرکت کند. اکنون فرصتی تاریخی برای ایران به وجود آمده تا با گسترش روابط با روسیه هم به توافق خوب در برجام نزدیک تر شود و هم اینکه بدون معطلی  مسیر دیپلماسی اقتصادی خود را بپیماید و با درک عمیق از منافع ملی و مصالح انقلاب اسلامی به توسعه روابط با آن کشور بپردازد.سفر دکتر رییسی به مسکو نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی و همکاری های راهبردی دو کشور به شمار می آید.

۶.در چنین فرصتی کوبیدن بر طبل روسیه ستیزی نمی تواند مصالح ایران را تامین کند. بلکه کشور را از رسیدن به شرایط پایدارتر اقتصادی و سیاسی باز می‌دارد. نخبگان دانشگاهیان و متخصصان عرصه های بین المللی اقتصادی و فرهنگی بر خلاف برخی فضاسازی های سیاسی می توانند با کمک مشورتی و فکری به دولت در جهت حفظ و بیشینه سازی منافع ملی کشور گام بردارند. جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف اثبات کرده است که هیچ گاه استقلال ایران را به هیچ قربانگاهی نخواهد برد. فرصت بدست آمده در گسترش روابط با روسیه را با دقت در تاریخ معاصر و التفات به راهبردها و اهداف نهضت امام خمینی(رض)  و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می توان به بهترین نحو دنبال کرد.

برچسب‌ها دیپلماسی روسیه روابط خارجی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دیپلماسی روسیه روابط خارجی دیپلماسی روسیه روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۶۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت مردان سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را تامین کند

ایسنا/تهران امام جمعه شهرستان اسلامشهر در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به شعار سال جدید گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) امسال را به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم اعلام کرده و فرمودند باید تولید جهش پیدا کند تا بتوانیم در این تحریم های اقتصادی بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند از عهده این معضلات بر بیاید و حضور مردم بسیار ضروری است.

وی در ادامه افزود: دولت مردان سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را تامین کنند، تولید تعاون محور در دستور کارشان باشد و از کار آفرینان حمایت کنند. هم چنین باید در زمینه اصلاح سیاست های ارزی ، اصلاح روند خصوصی سازی ، رفع انحصارات اقتصادی و پیشگیری از ویژه خواری های اقتصادی و اطلاعاتی اقدامات اثرگذاری انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر برقراری با اشاره به رد نکردن قطعنامه آتش بس در غزه توسط شورای امنیت آمریکا بیان کرد: آمریکا پشت رژیم صهیونیستی را خالی کرده است زیرا این رژیم را پیروز میدان نمی‌داند برای همین قطعنامه آتش بس را رد نکرد. این یکی از نشانه های پیروزی غزه است. نتانیاهو به دنبال این است که با حمله به رفح برای بقاء صندلی قدرتش تلاش کند برای همین با این جنگ افروزی دنبال تمدید دوران نخست وزیری خود است. 

خطیب نماز جمعه این شهرستان در خصوص روز جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: روز ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی و روز عظمت اسلام و حاکمیت اسلام است. جمهوری اسلامی یکی از بزرگترین نعمت ها و هدیه الهی برای ملت ایران است. اگر امروز دشمنان ما جرئت عرض اندام در مقابل شیعیان و ملت ایران را ندارند به خاطر عظمتی است که این ملت دارند و عظمت مردم ایران به برکت جمهوری اسلامی است. 

امام جمعه شهرستان اسلامشهر در پایان با تاکید بر حفظ حرمت شهادت حضرت علی (ع) و شب های قدر اظهار کرد: شب های قدر بسیار مهم است و نباید فقط به برگزاری مراسمات اکتفا کنیم بلکه با یک تصمیم و اراده جدید وارد این شب ها شویم و به حضرت امیرالمومنین علی (ع) توسل کنیم. شهادت امام بزرگوار ما در روز ۲۱ ماه مبارک رمضان مصادف با روز ۱۳ فروردین است. از همه شیعیان کشور تقاضا دارم که حرمت این روز را نگه دارند زیرا حضرت پدر ما هستند و نباید حرمت پدر را بشکنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت مردان سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را تامین کند
  • انقلاب اسلامی ایران آغاز حرکت جهان به سوی ظهور حجت است
  • نقش آفرینی مردم در اقتصاد ملی راه پیروزی در جنگ اقتصادی است
  • حمایت از تولید داخلی کشور را به یک قدرت اقتصادی تبدیل می‌کند
  • رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳
  • ۱۲ فروردین تکمیل کننده نهضت و انقلاب امام‌ خمینی راحل می باشد
  • آیین اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران درپایتخت مقاومت
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود / ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • ظریف: روسیه، ایران را برای منافع خود فدای آمریکا می‌کند/ برخی می‌خواهند روس‌ستیزی و یا روس‌پرستی خود را ثابت کنند
  • رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد