Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@05:27:48 GMT

حرکت بازوی رباتیک ایستگاه فضایی را تماشا کنید

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۶۹۶۷

حرکت بازوی رباتیک ایستگاه فضایی را تماشا کنید

‍‍‍‍‍‍

آژانس فضایی اروپا با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بازوی رباتیک مشغول کار است.

به گزارش ایسنا، در روز دهم ژانویه "رصدگر تعاملات جو-فضا"  (ASIM) به نقطه دیگری خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شد تا مکانی برای محموله آمریکایی که نمایانگر فناوری است فراهم شود. این جابه‌جایی توسط بازوی رباتیک ایستگاه فضایی انجام گرفت و فیلم آن با استفاده از دوربین‌های این ایستگاه ضبط و سرعت پخش آن ۲۰ برابر افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"ASIM" اولین ابزار در نوع خود است که شکارچی طوفان‌های فضایی نام گرفته و بر رویدادهای الکتریکی در جو فوقانی زمین از سال ۲۰۱۸ تا کنون نظارت می‌کند.  

این ابزار جهتی متفاوت را رصد می‌کند که کمی بیشتر به سمت افق متمایل است تا مستقیم به سمت پایین.

این به محققان کمک خواهد کرد تا بفهمند جو زمین چقدر بر فرآیند تخلیه الکتریکی تأثیر می گذارد. درست مانند تماشای یک آتش بازی از کناره‌ها است. فردی که در کناره باشد بهتر می‌تواند نمایش را تماشا کند تا کسی که دقیقا زیر آن قرار دارد.

"ASIM" که خارج از ماژول کلمبوس (Columbus) ایستگاه فضایی نصب شده، برای کاوش تخلیه‌های الکتریکی در شرایط جوی طوفانی در جو فوقانی زمین طراحی شده است. این ابزار یک انفجار پرتو گاما منحصر به فرد را از فضای بیرونی شناسایی کرد که می‌توان آن را در فیلم زیر مشاهده کرد.

به تازگی، این مرکز پدیده عجیب دیگری را شناسایی کرده است: انفجار تابش فوتون که از کهکشانی دیگر می‌آید.

مشخص شده که این انفجار ناشی از یک مگنتار است که در فاصله ۱۰ میلیون سال نوری از ما در یک کهکشان دور قرار دارد. مگنتارها نوع خاصی از ستاره‌های نوترونی هستند که در نتیجه‌ی فروپاشی هسته یک ستاره غول‌پیکر به وجود می‌آیند.

"ASIM" مجموعه ای از دوربین های نوری، نورسنج‌ها و آشکارساز پرتو ایکس و گاما است که توانسته این فوتون پرتو گاما را با سرعت بسیار بالا ثبت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازوی رباتیک ايستگاه فضايي بين المللي صاعقه ایستگاه فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۶۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهواره جاسوسی روسی از بیخ گوش ماهواره ناسا گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، در روز ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ میلادی ماهواره جاسوسی از کار افتاده روسیCosmos۲۲۲۱ و ابزار TIMED ناسا که از سال ۲۰۰۱ میلادی در حال بررسی زمین است، از فاصله بسیار نزدیک و حدود ۲۰ متری یکدیگر در مدار زمین گذشتند.

البته این تخمین اولیه بود اما تحلیل های بعدی نشان داد فاصله دو ابزار فضایی هنگام گذر از کنار یکدیگر بسیار نزدیک تر بوده است. پم ملروی معاون ناسا در این باره گفت: ما اخیرا و پس از تحلیل ها متوجه شدیم این دو ابزار از فاصله کمتر از ۱۰ متری یکدیگر گذر کرده اند. این برای ما بسیار شوکه کننده بود و ما را ترساند.

وی در ادامه افزود: اگر دو ماهواره با یکدیگر برخورد می کردند، انبوهی از زباله های فضایی در مدار زمین پراکنده می کنند و قطعات کوچک زباله با سرعت چند هزار مایل بر ساعت حرکت می کردند و ممکن بود با یک فضاپیمای دیگر برخورد و آن را سوراخ کنند. به این ترتیب جان انسان ها به خطر می افتاد.

البته چنین رویدادی فقط یک نظریه نیست. مثلا در آگوست ۲۰۲۱ میلادی ماهواره نظامی چین با یک قطعه زباله فضایی برخورد کرد که به نظر می رسد بخشی از موشک Zenit۲ باشد که روسیه در سال ۱۹۹۶ میلادی به فضا ارسال کرده بود.

هرچند برخورد ابزارهای فضایی با یکدیگر یک پدیده نادر است اما گذر آنها از فاصله بسیار نزدیک بسیار اتفاق افتاده و دلیل این امر نیز شلوغ شدن مدار زمین است. در حال حاضر حدود ۱۱۵۰۰ ماهواره دور سیاره خاکی مدار می زنند که ۹ هزار مورد آنها فعال هستند. نیمی از این ماهواره های فعال نیز به پروژه استارلینک شرکت اسپیس ایکس تعلق دارند که هر روز درحال گسترش است.

از سوی دیگر سازمان فضایی اروپا تخمین می زند حدود ۳۶۵۰۰ قطعه زباله فضایی با عرض حداقل ۱۰ سانتیمتری و بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه با قطر کمتر از یک میلیمتر در مدار زمین وجود دارند.

کد خبر 6084062 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد
  • بازوی رباتیک جایگزین نیروی کار انسانی می‌شود + فیلم
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود
  • مواجهه‌ای که همه کارکنان ناسا را ترساند
  • ماه و تأثیر آن بر زمین!
  • نمای زیبایی از خلیج فارس از ایستگاه فضایی (فیلم)
  • ماهواره جاسوسی روسی از بیخ گوش ماهواره ناسا گذشت