Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل بابیان اینکه آمریکا با هوچیگری دنبال باز کردن پای روسیه به یک جنگ منطقه‌ای است، گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، دست به اقدام دیوانه‌وار جنگ فرسایشی و تمدنی با روسیه نمی‌زنند. مهدی خرسند در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تنش میان روسیه و آمریکا، معادلات بین‌المللی، تنش‌ها و تعاملات درصحنه روابط بین‌الملل را متأثر از دوران گذارنظم بین‌المللی دانست و گفت: نظم غربی و یا نظم آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم با سلطه دلار و با سلطه آمریکایی‌ها از طریق نظام نفوذ و جهانی کردن استفاده از دلار در دنیا سبب شد، آمریکایی‌ها بتوانند یک نظم فوق‌العاده‌ای را در دنیا ایجاد کرده و همه کشور‌ها را مطیع این سیستم و موضوع دلار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آمریکایی‌ها همچنان به دلیل نبود یا خلاء یک سیستم مستقل در دنیا، توانستند سلطه دلار را در دنیا حفظ کنند وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها همچنان به دلیل نبود یا خلاء یک سیستم مستقل در دنیا، توانستند سلطه دلار را در دنیا حفظ کنند، تصریح کرد: اما طی دهه‌های اخیر به‌ویژه پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، کشور‌های مختلفی مسیر چند جانبه گرایی را در مقابل یک جانبه‌گرایی آمریکا در پیش گرفتند و به‌صورت مشخص می‌شود از ایجاد نهاد‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در دنیا یاد کرد که این‌ها علی‌رغم همکاری با آمریکا، داشتن مبادلات تجاری و حتی روابط سیاسی با آمریکا، اما آن نظم آمریکایی را درصحنه روابط بین‌الملل به چالش کشیدند، مثلاً شاید ایجاد و پیگیری‌کننده این فضا را چین و روسیه معرفی کنیم.    
چین،ابرقدرت اقتصادی در آینده نزدیک
چین، یک ابرقدرت اقتصادی در آینده نزدیک و روسیه یک قدرت نوپا و نوظهور اقتصادی در جامعه جهانی با حرکت بروی ریل اوراسیا گرایی این کارشناس سیاسی و مسائل بین‌الملل با اشاره به چین به‌عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در آینده نزدیک، روسیه را یک قدرت نوپا و نوظهور اقتصادی در جامعه جهانی با حرکت بروی ریل اوراسیا گرایی دانست و بابیان اینکه روسیه، با راهبرد اوراسیا گرایی توانست کمر راست کند، اضافه کرد: توانست با این راهبرد در مقابل مشکلات اقتصادی بایستد.  
تعامل چین و روسیه را از مقدمه ایجاد یک نظمی در جامعه بین‌المللی
خرسند تعامل چین و روسیه را از مقدمه ایجاد یک نظمی در جامعه بین‌المللی برشمرد و با اشاره به مقابله، تضعیف و رقم زدن افول نظم غربی و نظم آمریکایی از شاخصه اصلی این نظام، بر ایجاد مناطق اقتصادی اتحادیه و پیمان‌های اقتصادی و امنیتی توسط این دو کشور به‌عنوان اقداماتی در به چالش کشیدن سیاست‌های آمریکا تأکید و تصریح کرد: چین و روسیه با ایجاد این مناطق هول منطقه جغرافیایی خود و حتی فرا منطقه‌ای این راهبرد مهم را دنبال می‌کنند.  
نظم آمریکایی برمبنای قدرت و تسلط دلار
آمریکایی‌ها هم برای حفظ جایگاه ابرقدرتی خود، تلاش کردند با چین و روسیه مقابله‌هایی را داشته باشند این کارشناس سیاسی و مسائل بین‌الملل کاهش سهم دلار از مبادلات درون منطقه‌ای را محور تلاش چین و روسیه در قالب پیمان‌های تجاری منطقه‌ای در به چالش کشیدن آمریکا به‌ویژه نظم آمریکایی برمبنای قدرت و تسلط دلار دانست گفت: آمریکایی‌ها هم برای حفظ جایگاه ابرقدرتی خود، تلاش کردند با چین و روسیه مقابله‌هایی را داشته باشند.

تمرکز بر دریای چین جنوبی، سیاست ضد چینی آمریکایی‌ها خرسند با اشاره به جریان خروج ارتش تروریست آمریکا از مناطق مختلف دنیا، در تشریح جبهه‌گیری‌های جدید آمریکایی‌ها علیه چین و روسیه، تمرکز آن‌ها بر دریای چین جنوبی را سیاست ضد چینی آمریکایی‌ها برشمرد و گفت: آمریکایی‌ها از طرف دیگر با استفاده از ابزار‌هایی همچون ناتو، دنبال تحت‌فشار قرار دادن روسیه هستند.    

اوکراین، کانون اصلی تنش‌ها میان روسیه و آمریکا
آمریکایی‌ها با ابزار هوچیگری و پروپاگاندای رسانه‌ای، قرار دادن روسیه را در فضای تنش شاید فرسایشی با محیط پیرامونی خودش دنبال می‌کنند وی اوکراین را کانون اصلی تنش‌ها میان روسیه و آمریکا، دانست و با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها با ابزار هوچیگری و پروپاگاندای رسانه‌ای، قرار دادن روسیه را در فضای تنش شاید فرسایشی با محیط پیرامونی خودش دنبال می‌کنند، افزود: آن‌ها عملاً می‌خواهند پای روسیه را به یک جنگ منطقه‌ای باز کنند.    
روسیه، اجازه انقلاب رنگی جدید را در منطقه و محیط پیرامونی خود نخواهد داد
این کارشناس سیاسی و مسائل بین‌الملل بابیان اینکه پروپاگاندای رسانه‌های غربی، حکایت از این دارد که روسیه می‌خواهد با نگاه ویژه و جدی به حوزه مرزی خود با اوکراین، آن را در اشغال خود دربیاورد، تصریح کرد: روسیه، دست آمریکایی‌ها را خوانده است، اما این‌طور نیست، روسیه به دلیل تجربه تلخی که از اقدامات غربی‌ها در ایجاد یک انقلاب‌های رنگی در حوزه‌های جمهوری‌های استقلال‌یافته اتحادیه‌های جماهیر شوروی که در راهبرد اوراسیا گرایی روسیه داشته است، دیگر اجازه انقلاب رنگی جدید را در منطقه و محیط پیرامونی خودش نخواهد داد.  
خرسند تجربه تلخ گرجستان و اوکراین را زنگ خطر برای روسیه در جهت توجه ویژه به همسو کردن تفکرات حاکمیت سیاسی این کشور‌ها با روسیه دانست و با اشاره به اینکه هر زمان این اتفاق نیفتاد، روسیه دچار آسیب شده است، اضافه کرد: تاریخ ثابت کرده است که روسیه در چنین شرایطی که تجربه آن را دارد، نتوانسته منافع خودش را در راستای دوران گذارنظم بین‌المللی تأمین و تضمین کند.

روسیه، عدم اجازه توسعه ناتو به شرق را با جدیت دنبال می‌کند
مسکو اجازه وقوع انقلاب‌های رنگی دیگری را در محیط پیرامونی خودش نخواهد داد وی با اشاره به نگاه روسیه به اتفاقات قزاقستان، افزود: روس‌ها در راستای همین سیاست، بلافاصله پس از درخواست قزاقستان برای حفظ حاکمیت این کشور در قالب آن پیمان امنیت دسته‌جمعی بلافاصله حضور پیدا می‌کند و پوتین بعدازاین که تحولات قزاقستان به آرامش نسبی رسید و اوضاع قزاقستان آرام شد، رسماً اعلام می‌کند که مسکو اجازه وقوع انقلاب‌های رنگی دیگری را در محیط پیرامونی خودش نخواهد داد این فضا باعث شده که هم مسکو نسبت به این سیاست و راهبرد هوشیار و دقت ویژه‌ای داشته باشد و از طرف دیگر سیاست عدم اجازه توسعه ناتو به شرق را با جدیت خیلی بیشتری دنبال می‌کند.    
گسترش ناتو به شرق و مسکو، ابزار آمریکایی‌ها برای نظارت بر روسیه
خرسند گسترش ناتو به شرق و مسکو را ابزار آمریکایی‌ها برای نظارت بر روسیه برشمرد و با تأکید بر اینکه مسکو دیگر به هر طریق ممکن اجازه عضویت کشور دیگری از حوزه خارج نزدیک خود را به ناتو نخواهد داد، اضافه کرد: روسیه جلوی این فضا را خواهد گرفت.

آمریکا با دست گذاشتن بروی اوکران، دنبال توقف اقدامات روسیه در بحث افول آمریکا در منطقه است این کارشناس سیاسی و مسائل بین‌الملل با اشاره به نگاه آمریکایی‌ها به ساختار اقتصادی خاص روسیه در ابعاد اقتصاد تک بعدی و وابستگی به انرژی، اوکراین را منطقه‌ای راهبردی در مسیر انتقال گاز و انرژی روسیه به سمت اروپا دانست و بابیان اینکه آمریکا با دست گذاشتن بروی اوکران، دنبال توقف اقدامات روسیه در بحث افول آمریکا در منطقه است، افزود: اقدام آمریکایی‌ها با دست گذاشتن بروی اوکران، دغدغه حاکمیت روسیه را افزایش داده است.   خرسند با اشاره به‌قدرت کنترل تنش با آمریکا، بر عدم توانایی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در صورت حمله روسیه به اوکران برای مقابله با روس‌ها در یک جنگ فرسایشی و تمدنی تأکید و بابیان اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دست به چنین اقدام دیوانه‌واری نخواهند زد، اظهار داشت: شاخص‌های نظامی و اقتصادی آن‌ها کاملاً بیانگر این واقعیت است.

  بیشتر بخوانید: همایش بزرگ یاران سلیمانی و بزرگداشت شهدای مدافع حرم تهران در برج میلاد آغاز شد بالگرد‌های نوساز بل ۲۱۲ در خدمت هواناجا + عکس جانشین فرمانده کل سپاه: دشمنان از توانمندی نیرو‌های مسلح هراس دارند

 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ایران روسیه آمریکا اوراسیا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران روسیه آمریکا اوراسیا کارشناس سیاسی و مسائل بین الملل محیط پیرامونی خود اوراسیا گرایی نظم آمریکایی بین الملل آمریکایی ها چین و روسیه ناتو به شرق بین المللی منطقه ای یک جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: آمریکایی‌ها خودشان را در حادثه تروریستی کروکوس لو دادند

ماریا زاخارووا چهارشنبه هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به این رسانه روس گفت: در صورت عدم دخالت کی یف در حمله تروریستی به کروکوس، نخستین اظهارات واشنگتن باید در مورد نیاز به تحقیق و ارائه حقایق می‌بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: مقامات واشنگتن حق نداشتند در بحبوحه وقوع یک فاجعه، درباره بی‌گناهی هر فرد یا کشوری، نتیجه‌گیری کنند.

وی با اشاره به درخواست جدید آمریکا برای تحقیق درباره این حادثه افزود: اگر واشنگتن اطلاعاتی در مورد سازمان‌دهندگان این حمله تروریستی نداشت، حق نداشت در مواضع اولیه، نقش کسی را در این حادثه رد کند.

این دیپلمات روس گفت: روسیه موضع ایالات متحده در مورد تحقیق در مورد حمله تروریستی در سالن کنسرت کروکوس را آشکارا مغرضانه می‌داند؛ واشنگتن در تلاش است تا اوکراین را از معرض آسیب دور کند.

زاخارووا با اشاره به حضور روز سه‌شنبه سفیر ایالات متحده آمریکا و جمع دیگری از کشورهای غربی و غیرغربی در وزارت امور خارجه روسیه برای امضا دفتر یادبود قربانیان حادثه تروریستی کروکوس گفت: دیروز غربی‌ها هم به وزارت امور خارجه روسیه آمدند و متوجه شدند که علیرغم اینکه خود را مسلط و آگاه از همه چیز می دانند، اما جهان، یک گام به جلو برداشته است و اینکه اگر غربی‌ها نگرش خود را از حالت دیوانه‌وار نسبت به این فاجعه هولناک تغییر ندهند، کاملاً عقب خواهند ماند.

زاخارووا تاکید کرد: ما به یاد خواهیم داشت که چگونه کشورهای غربی موضع خود را در خصوص این حادثه به عباراتی دیگر تغییر دادند و اکثریت جهان آنها را مجبور کردند با کلمات واقعی صحبت کنند.

وی ادامه داد: غربی‌ها یک شبه فوری شروع به بازنویسی بیانیه های خود، ارسال یادداشت های دیپلماتیک، گذاشتن یادداشت های کاملاً متفاوت کردند. این را نیز ما به خاطر خواهیم داشت.

پیش از این، نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه سه‌شنبه اعلام کرده بود: اوکراین پشت حمله تروریستی سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به تالار شهر کروکوس در منطقه مسکو قرار دارد.

الکساندر بورتنیکوف رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه هم گفت: داده های اولیه از افراد بازداشت شده در مورد حمله تروریستی در سالن کروکوس، رد اوکراینی را در این حادثه تأیید می کند و سرویس های ویژه اطلاعات را تکمیل خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه شامگاه دوشنبه در این باره گفت: آمریکا از طریق کانال‌های مختلف تلاش می کند همه را متقاعد کند که ظاهراً هیچ ردپایی از کی‌یف در حمله تروریستی خونین به تالار شهر کروکوس وجود ندارد و این اقدام، کار گروه تروریستی داعش است.

ولادیمیر پوتین افزود: جنایت وحشتناک در کروکوس، اقدامی برای ارعاب و ایجاد وحشت در جامعه روسیه است که توسط اسلام‌ گرایان افراطی انجام شد؛ این سؤالات مطرح می شود که چه کسی از این کار سود می‌برد؟ و آیا اسلام گرایان افراطی واقعاً تصمیم به حمله به روسیه گرفتند؟

وی افزود: همچنین باید به این سوال پاسخ داد که چرا تروریست ها پس از ارتکاب جنایت در کروکوس قصد عزیمت به اوکراین را داشتند و چه کسی در آنجا منتظر آنها بود؟

پوتین حمله تروریستی در کروکوس را حلقه‌ای از مجموعه‌ای از تلاش‌های کسانی خواند که از سال ۲۰۱۴ به دست رژیم نئونازی کی‌یف با روسیه می‌جنگند.

پیش از این ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اصرار مقام‌های آمریکایی بر عدم دخالت اوکراین در حمله تروریستی سوم فروردین به تالار کروکوس مسکو و معرفی داعش به عنوان عامل این حمله گفت: نخبگان سیاسی ایالات متحده طی دهه‌ها در صحنه‌سازی و منحرف کردن افکارعمومی ماهر شده‌اند.

پس از حمله شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به تالار شهر کروکوس، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که هیچ نشانه ای از دست داشتن اوکراین یا اوکراینی ها در حمله مسکو نمی بیند. پس از آن، مقام‌های آمریکایی بارها اعلام کردند که هیچ "ردپای اوکراینی" در این پرونده وجود ندارد. به طور مشخص، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که "هیچ ردی از اوکراین در حمله تروریستی در کروکوس وجود نداشته است و تمام."

تیراندازی تروریست‌ها و اقدام آنها به پرتاب بمب های آتش زا قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در منطقه مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به جان باختن ۱۳۹ نفر (بنا بر آمار کمیته تحقیقات روسیه) و مجروح شدن ۱۸۰ نفر (بنا بر آمار وزارت بهداشت منطقه مسکو) منجر شد.
شاهدان عینی در زمان وقوع حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس از حضور چهار تروریست سخن گفتند که بعدا گفته شد آنها مواد قابل اشتعال برای آتش زدن سالن نیز همراه داشتند. این آتش‌سوزی منجر به فروریختن بخش‌هایی از این تالار شد.

به گفته رئیس کمیته تحقیقات روسیه، تروریست ها ساعت ۱۹.۵۸ جمعه سوم فروردین (به وقت مسکو) (۲۰:۲۸ به وقت تهران) به تالار شهر کروکوس رسیدند و ساعت ۲۰.۱۱ ساختمان را ترک کردند.

الکساندر باستریکین شامگاه دوشنبه ششم فروردین ۱۴۰۳ در گزارشی به رئیس جمهوری روسیه گفت: در این حادثه تروریستی، ۴۰ نفر بر اثر شلیک گلوله جان خود را از دست دادند، ۴۵ نفر بر اثر آتش سوزی جان باختند؛ با احتساب مجروحان فوت شده در بیمارستان تاکنون در مجموع ۱۳۹ نفر جان باختند.عملیات آواربرداری و جستجوی قربانیان این حادثه از زیر آوار قرار است سه شنبه هفتم فروردین ماه خاتمه یافت.

بنا بر اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، تاکنون ۱۱ نفر از جمله چهار عامل تروریستی که به این تالار حمله کردند، بازداشت شده‌اند. در این میان، خودروی حامل تروریست‌ها در حالی که در حال فرار به سمت مرز اوکراین بود، در بریانسک متوقف و چهار تروریست بازداشت شدند.

جلسات محاکمه متهمان این عملیات تروریستی شامگاه یکشنبه پنجم فروردین به دلایل امنیتی پشت درهای بسته در دادگاه باسمانی مسکو آغاز شد و در روز سه شنبه نیز ادامه یافت.

این دادگاه، روز سه‌شنبه حکم غیابی برای دستگیری واسیل مالیوک رئیس سرویس امنیتی اوکراین را به خاطر اذعان وی به اقدامات علیه روسیه قبل از وقایع حادثه تروریستی تالار شهر کروکوس صادر کرد این دادگاه یادآور شده است که این حکم دستگیری ارتباطی با پرونده حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس در سوم فروردین ۱۴۰۳ ندارد. مستندات صدور این حکم، به مطالب مالیوک بازمی‌گردد که در تلگرام نوشته بود: سرویس امنیت اوکراین در یکسری حمله علیه پالایشگاه‌های نفت روسیه، پل کریمه و کشتی‌ها در دریای سیاه دست داشته است.

در حالی روس ها از اوکراین به عنوان عامل پشت پرده جنایت کروکوس یاد می کنند که تقابل نظامی دو کشور در بیش از دو سال گذشته همچنان ادامه دارد و علاوه بر آن وارد مرحله خرابکاری و تخریب زیرساخت‌های انرژی و اجتماعی نیز شده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه هفتم فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد که از حمله تروریستی یک فرد عضو گروه مورد حمایت سرویس‌های ویژه اوکراین در منطقه سامارا جلوگیری کرده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • آمریکا تمام اطلاعات حمله تروریستی مسکو را به روسیه نداد
  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • تجاوز جدید آمریکایی-انگلیسی به یمن
  • روسیه: آمریکایی‌ها خودشان را در حادثه تروریستی کروکوس لو دادند
  • جزئیات حملات آمریکایی‌ها به مناطق مسکونی در غرب استان دیرالزور + نقشه میدانی و عکس
  • پیش‌بینی سردار نقدی از روز آویزان کردن نظامیان آمریکایی از تیرهای برق | این عالم صاحب دارد
  • آنتونوف: روسیه به‌جای آمریکا با دوستان خود همکاری امنیتی می‌کند