Web Analytics Made Easy - Statcounter

جایگزین کردن گیاهان کم‌آب به جای گیاهان آب‌بر، توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری از جمله راهکارهای مدنظر در اصلاح الگوی کشت است، که در نتیجه کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های جانبی را برای کشاورزان به دنبال دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، چند سالی است که مردم در مناطق مختلف رشتخوار به دلیل صرفه اقتصادی و کم آب طلبی محصول پسته به کشت باغات پسته روی آورده‌اند، محصولی که در کنار کشت زعفران، بیشتر اراضی کشاورزی رشتخوار را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در حالی است که محصولات دیگری همچون چغندر قند، یونجه، گندم و جو که جزو محصولات استراتژیک در حوزه تامین خوراک دام محسوب می شوند از چرخه کشت کشاورزان حذف شده است، اصلاح الگوی کشت با توجه به شرایط اقیلمی و خشکسالی ها یکی از راهکارهای موثر در حوزه کمک به بخش کشاورزی و دامداری است، که باید با برنامه ریزی، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی به کمک بخش کشاورزی بیاید.

جایگزینی گیاهان کم‌آب به جای گیاهان آب‌بر، توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری از جمله راهکارهای مدنظر در اصلاح الگوی کشت است که علاوه بر کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های جانبی برای کشاورز را به همراه دارد و تحقیق راهبردی در کنار فرهنگ‌سازی، نیازمند عزم جدی مدیران در اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی است.

محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در گفت‌وگو با صبح توس؛ با اشاره به شرایط خشکسالی و کاهش میزان عملکرد برداشت محصولات در رشتخوار، گفت: امسال با توجه به شرایط موجود تنها۵۲۰۰ تن خرید گندم در رشتخوار داشته ایم، در حالی که خرید محصول در سال های گذشته بالغ بر 14 هزار تن بوده است.

بی توجهی به حوزه تامین خوراک دام حاصل روی آوردن کشاورزان به کشت زعفران و پسته

وی با تاکید بر اینکه میزان کشت علوفه و یونجه به دلیل روی اوردن کشاورزان به کشت زعفران و پسته متناسب با نیاز دام منطقه نیست، اظهار داشت: بین ۷۵ تا ۸۰ درصد ما کاهش محصول برداشت زعفران را داشته ایم، در سال های گذشته نیز برداشت این محصول بالغ بر۲۱ تن بوده که این عدد امسال به کمتر از ۶ تن رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در رابطه با اجرای طرح های لوله کشی مزارع کشاورزی اظهار داشت: با اجرای 90 کیلومتر اجرای لوله رشتخوار به عنوان شهرستان اول درحوزه انتقال و لوله کشی هدایت آب استان قرار گرفتیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تاکنون ۱۵ هزار تن نهاده دامی در رشتخوار توزیع شده است بیان داشت: با توجه به نیاز حوزه دام پیگیری و توزیع سهمیه های همچنان دردر حال انجام است.

اعظمی در ادامه با درخواست از کشاورزان در خصوص تغییر الگوی کشت با توجه به شرایط منطقه بیان داشت: شرایط اقلیمی و اب و هوایی رشتخوار گرم و خشک است و این موضوع قابل تغییر نیست و ما ن باید به عنوان کشاورز نگاه خود با اصلاح الگوی کشت تغییر دهیم.

صرفه جویی 90 درصدی مصرف آب با کشت گیاهان دارویی

احمد پردل، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی رشتخوار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در رابطه با کشت های غرقابی و سنتی گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم و تاثیر گذار در راستای جلوگیری از هدر رفت آب حذف و تغییر نگرش در کشت از غرقابی به روش های مدرن است.

وی در ادامه افزود: استفاده از روش های آبیاری تحت فشار، قطره ای، و روی آورد کشاورزان به کشت های گلخانه ای می تواند، تا حدود 90 درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کند.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی رشتخوار در ادامه تصریح کرد: رفتن به سمت تک محصولی شدن با کشت محصولاتی همچون زعفران و پسته در سطح وسیع می تواند مشکلات بزرگی را در آینده برای بخش کشاورزی به وجود آورد که قطع غیر قابل جبران است.

پردل با تاکید بر اهمیت موضوع آب در بخش کشاورزی گفت: کشت گیاهان دارویی با توجه به آب و هوای منطقه و وضعیت موجود یک کمک بزرگ به حوزه مصارف آب بخش کشاورزی و یک فرصت عظیم برای کسب درآمد برای کشاورزان است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشاورزی رشتخوار اصلاح الگوی کشت بخش کشاورزی مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری ارز با توسعه طرح زراعت چوب

کامران پور مقدم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توسعه زراعت چوب و تامین چوب مورد نیاز صنایع چوب و کاغذسازی، انگیزه ای برای قاچاق چوب وجود ندارد.

او با بیان اینکه صنایع چوب با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، افزود: ظرفیت اسمی کارخانجات ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز است، درحالی که مصرف کنونی کشور ما ۵.۵ تا ۶ متر مکعب است که از این میزان حدود ۳.۵ متر مکعب از محل زراعت چوب و هرس باغات و ۱.۵ تا ۲ میلیون متر مکعب از طریق واردات و قاچاق تامین می شود.

پورمقدم ادامه داد: بنابر آمار سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار صرف واردات چوب می شود که با توسعه زراعت چوب در طول ۴ سال، رقمی معادل ۴ تا ۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی می شود.

مجری طرح زراعت چوب با بیان اینکه توسعه زراعت چوب از طریق آب های نامتعارف و پساب ها امکان پذیراست، گفت: بنابر آمار ۳ تا ۴ میلیارد مترمکعب فاضلاب شهری و روستایی داریم که ۱.۵ میلیارد مترمکعب پساب تولید می شود که می توان از بخش عمده پساب ها برای زراعت چوب استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی
  • صرفه‌جویی ۵۴ همتی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی / در مرحله مردمی‌سازی هستیم
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توان به‌سوی صادرات بنزین حرکت کرد
  • صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری ارز با توسعه طرح زراعت چوب
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم
  • قرارگیری صرفه‌جویی در اولویت برنامه‌های مصارف آب شرب و کشاورزی زنجان
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • معرفی ۲۰ رقم زراعی اصلاح‌شده دستاورد مهم سال گذشته