Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@20:21:10 GMT

مدیریت وضعیت سخت و برف سنگین در اردبیل مناسب نبود

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۰۳۶۸

مدیریت وضعیت سخت و برف سنگین در اردبیل مناسب نبود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با برشمردن ایرادات مدیریت بحران برف اردبیل اظهار کرد: مسئولان باید عمق بارش برف و سختی کار را به گوش مسولان کشور می‌رساندند تا بخشی از امکانات و تجهیزات کشور و استان‌های همسایه به اردبیل گسیل می‌شد.

وی بارش اخیر برف را رحمت واسعه خداوند عنوان و خاطرنشان کرد: خداوند از سر فضل و نه استحقاق رحمت واسعه خود را بر ما نازل کرد و ما را از بی‌آبی نجات داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه اردبیل بیان کرد: ما از حیث آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعت مشکل داریم ولی این بارش عظیم بالنسبه برای تأمین نیازهای آبی خیلی مفید است ما هزاران شکر قولاً و عملاً به درگاه خداوندی داریم در این چند روز همشهری‌ها در اردبیل و در شهرهای اطراف و روستاهای منطقه با مشکلات زیادی مواجه شدند.

عاملی گفت: مسئولان تلاش کردند و تمام تجهیزات خود را به میدان آوردند ولی کافی نبود الان با ۴۰ اکیپ و ۲۰۰ دستگاه در داخل شهر تلاش می‌کنند ولی کافی نیست.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز با اشاره به دیدار اخیر رئیس بانک مرکزی با مراجع عظام تقلید افزود: این هفته رئیس بانک مرکزی در قم خدمت مراجع معظم رسید و از آنها دستورالعمل خواست رئیس بانک مرکزی حالا که به محضر مراجع رسیده باید به دلسوزی و صلاحدید فقهی آنها توجه کند والا اهانت به مراجع کرده است.

امام جمعه اردبیل گفت: تقریباً تمام مراجع تاکید کردند که ربا باید از بانک‌ها ریشه‌کن شود و اخذ سود ۲۰ درصدی برای ارائه تسهیلات در شأن جمهوری اسلامی نیست مراجع به عنوان عالی‌ترین مقام تشخیص خلاف شرع با صراحت اخذ سودهای فعلی را ربا نامیدند و با این سخن تکلیف سختی را برای دولت ایجاد کردند.

عاملی تصریح کرد: این کار باید توسط مجلس مخصوصاً کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری می‌شد و نباید کار به اینجا می‌رسد که مراجع اعتراض کنند خسارت تأخیر تادیه که تصاعدی بالا می‌رود و حتی برای تأخیر خسارت هم خسارت می‌زنند.

وی ادامه داد: زندگی بسیاری از هموطنان و مخصوصاً سرمایه‌گذاران را آتش زده است مکانیزم بازگشت وجه پرداختی منحصر در اخذ خسارت‌های سنگین تأخیر تادیه نیست همچنان که ادعای بالا بودن هزینه نگه داری پول مجوز ربا خواری نیست ما قبل از اینکه به بانک مرکزی یا دولت در اصلاح نظام بانک داری امید داشته باشیم.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: از قوه قضائیه مطالبه جدی داریم از این قوه می‌خواهیم به دستور آقای رئیسی در دوران ریاستش به این قوه و به دستور دادستان کل کشور که هر دو تصریح کردند بانک‌ها نمی‌توانند به بهانه گرفتن سود بالاتر اموال وام گیرندگان را ضبط کنند عمل نمایند.

عاملی خاطرنشان کرد: مصادره و ضبط کارخانه‌ای که پا برجاست یک فاجعه بزرگ اقتصادی است آقای رئیسی در دوران ریاست بر قوه قضائیه در یک ملاقات خصوصی به اینجانب فرمودند هر چه از بانک مرکزی خواستم تصویب کند که بانک‌ها به بهانه گرفتن سود بالاتر اموال مردم را ضبط نکنند اما آنها اعتناء نکردند.

وی ادامه داد: دولت قبلی با چاپ مکرر پول جهت تأمین جاری، تورم را بالا برد. اصلاح سیستم بانکی یکی از وعده‌های دولت محترم است و ملت ما و مخصوصاً اهل صنعت و کارآفرینان در انتظار اصلاح هستند دولت محترم در صدد ایجاد اصلاحات اقتصادی است اصل این کار خیلی خوب است و در دراز مدت دولت مردان به اجرای آن مضطر خواهند شد اما در همه اقدامات اصلاحی تحمل مردم و تاب آوری طبقه پایین باید لحاظ شود والاّ حرکت اصلاحی عقیم و بلکه منتج به نتیجه عکس خواهد شد.

امام جمعه اردبیل افزود: از تمام دوایر دولتی و غیردولتی که در بازگشایی مسیرها و جاده‌ها و رفع انسدادها کمک کردند قلباً تشکر می‌کنم مخصوصاً از سپاه معظم، بسیج، تشکر می‌کنم که علاوه بر بازگشایی معابر بسته‌های غذایی به بعضی از روستاها رساندند همچنین از پلیس، راهداری، هلال احمر، از مجموعه شهرداری از اورژانس و امداد و نجات، از تمام شرکت‌های راهسازی که دستگاه خود را به میدان آوردند و مخصوصاً از گروه‌های مردمی و بالخصوص از مجموعه آفرود تشکر می‌کنم.

عاملی اظهار کرد: در مدیریت این حادثه چند اشکال بزرگ دیده شد اولاً مسئولان باید از استان‌های همجوار کمک می‌گرفتند همچنان که ما به آنها در زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه کمک می‌کنیم و دوم اینکه باید عمق مصیبت را سریعاً به تهران منعکس می‌کردند چطور می‌شود وزیر کشور به سیل زدگان فلان استان فوراً سر می‌زند مصوباتی درست می‌کند و بعضی از مصوبات را به هیأت دولت می‌برد جبران خسارت‌های مالی را تضمین می‌کند اما به استان ما یک زنگ نمی‌زند تا از عمق مشکلات آشنا شود.

وی با انتقاد از این اقدام وزارت کشور خاطرنشان کرد: دستگاه مهندسی و هلیکوپترها و نیروهای کمکی سپاه ارتش به تمامی مناطق دچار بحران اعزام می‌شوند اما اردبیل را به چشم ناتنی نگاه می‌کنند.

عاملی بیان کرد: آقای وزیر باید بداند یک و نیم متر برف در خلخال کمتر از فاجعه سیل نیست ایراد سوم این است که مسئولان باید از قبل آمادگی داشته و پیش بینی‌های همه چیز را بکنند و تجهیزات ضروری را آماده نگه دارند اردبیل اردبیل است یعنی هر سال ممکن است چنین اتفاقاتی داشته باشد در گذشته مشابه این حوادث رخ داده آیا آنها مایه عبرت نیست. استان ما از سه قسمت تشکیل می‌شود بوران موران آران در پیش بینی حوادث غیر مترقبه باید خصوصیت هر سه منطقه در نظر گرفته شود.

کد خبر 5405325

منبع: مهر

کلیدواژه: بارش برف خطبه های نماز جمعه اردبیل سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل بارش برف برف و کولاک بوشهر کرمانشاه برف روبی ویروس کرونا سیل کرمان سیل هرمزگان امداد رسانی برف و یخبندان تعطیلی مدارس اردبیل راهداری امام جمعه اردبیل بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۰۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت دفن زباله در اردستان مناسب نیست

رئیس محیط زیست شهرستان اردستان، گفت: وضعیت دفن زباله در اردستان مناسب نیست در حالی که روزانه تا ۴۵ تن زباله در محل دفن زباله تخلیه می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، حسین شواخی ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به شعار هفته زمین پاک که به نام «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» نام گرفته است، اظهار داشت: تمام برنامه‌هایی که در هفته زمین پاک برنامه‌ریزی شده به منظور بالابردن سطح فرهنگ عمومی و آشنایی مردم با مبانی حفاظت از محیط زیست و فراگیری آموزش آن‌ها برای داشتن محیط زیست تمیز و دور از آلودگی است.

وی افزود: محیط زیست شهرستان اردستان در سال گذشته ضمن پایش تعداد 160 مورد از صنایع تعداد 193 مورد استعلام و 62 اخطاریه صادر و 31 مورد هم شکایت به ثبت رسانده است و با برگزاری 101 جلسه تعداد چهار مورد جلسات کارگروه پسماند و تعداد هشت مورد جلسات مرتبط با پسماند را برگزار کرده و 13 مورد مکاتبات با موضوع پسماند داشته و 96 مورد هم بازدیدهایی در حوزه پسماند را انجام داده است.

رئیس محیط زیست شهرستان اردستان با بیان اینکه در سال گذشته این اداره تعداد 76 مورد پیگیری قضایی داشته است، گفت: تعداد 23 مورد از این پیگیری‌های قضایی منجر به صدور رأی شده است و از تعداد 38 مورد معادن نیز پایش صورت گرفته است .

وی با اشاره به این موضوع که واحدهای صنعتی که در لیست صنایع آلایندگی قرار می‌گیرند، باید نسبت به پرداخت عوارض سبز اقدام کنند، افزود: تعداد 10 مورد از صنایع شهرستان اردستان در سال گذشته در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته که توسط دارایی استان یک درصد از فروش آن‌ها را به صورت متمرکز و بر اساس سرانه جمعیت برای کل استان تخصیص می‌دهد که شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها از این عوارض منتفع می‌شوند.

شواخی با تاکید بر اینکه وضعیت دفن زباله‌های شهرستان اردستان مناسب نیست، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 40 تا 45 تن زباله روزانه در محل‌های دفن زباله تخلیه می‌شود و شاهد هستیم که افراد نخاله‌های ساختمانی خود را در محدوده شهر تخلیه می‌کنند و متاسفانه تاکنون در این زمینه گزارش به ما نرسیده است که در صورت رسیدن گزارش با مستندات با افراد خاطی طبق قانون برخورد قضایی می‌شود و همچنین پیگیری ساخت کارخانه بازیافت مشترک در اردستان 10 ساله شد.

رئیس محیط زیست شهرستان اردستان با اشاره به برخورد با افرادی که اقدام به شکار می‌کنند افزود: در سال گذشته این اداره تعداد هشت سلاح مجاز و تعداد دو مورد سلاح غیر مجاز کشف کرده و در این رابطه 20 نفر متخلف هم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی گفت: شهرستان اردستان دارای دو منطقه حفاظت شده است که یکی از آن‌ها پناهگاه حیات وحش خارو یا همان کوه بزرگی که مدیریت قسمتی از آن که 200 هزار هکتار است در حوزه قضایی شهرستان اردستان قرار دارد و منطقه حفاظت شده کهیاز هم که 92 هزار هکتار بوده که کلا در شهرستان اردستان قرار دارد و در خارو یک پاسگاه محیط بانی در حال ساخت است که هنوز فعال نشده و تقریبا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به کمک معادن و ظرفیت مسئولیت اجتماعی که وجود دارد انشالله به زودی افتتاح خواهد شد.

شواخی بیان کرد: این اداره در بخش منطقه حفاظت شده کهیاز هم یک پاسگاه فعال محیط بانی وجود دارد و یک جان پناه هم در روستای کهیاز وجود دارد که 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منتظر تجهیزات و راه‌اندازی هستیم و این مناطق به جهت وجود گونه‌های مختلف قوچ، بز، میش، کل جبیر و زاغ بور که یک گونه خاص ایران بوده و در مناطق کویری یافت می‌شود که در اردستان تصویر آن به ثبت رسیده است.

رئیس محیط زیست شهرستان اردستان همچنین ضمن اشاره به زباله‌های بیمارستانی و خطرناک، افزود: زباله‌های بیمارستان پیرو قانون باید توسط دستگاه‌های بی‌خطر عادی‌سازی شود که باز هم این کار را صورت نمی‌دهد و اسم آن عادی نیست و در ماده قانونی آن بعد از عادی‌سازی شهرداری‌ها وظیفه دارند به عنوان زباله عادی آن را جمع‌آوری کنند.

وی گفت: در حال حاضر در کل کشور پسماند بی‌خطر ساز عادی تلقی نمی‌شود و باید یک ترانشه و یک مدیریت جدا داشته باشد و در شهرستان اردستان علی‌رغم داشتن مصوبات حتی یکی از شهرهای اردستان را که در این موضوع محکوم شده هنوز نتوانسته‌اند این کار را درست انجام دهند و وظیفه بیمارستان‌ها و نظام پزشکی است که موضوع را پیگیری کند اما آن‌ها که متولی کار هستند در حالی که هیچ همکاری نکرده‌اند.

انتهای پیام/802/

دیگر خبرها

  • وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست
  • همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • وضعیت دفن زباله در اردستان مناسب نیست
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران - کرج -قزوین