Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری محله _ مریم باقرپور:  ساکنان آن در خانه‌های خود مرغ و خروس پرورش می‌دهند و سبک زندگی روستایی خود را فراموش نکرده‌اند. «کامپ» در محله شریف در منطقه ۲ پایتخت یکی از این محدوده‌هاست. بیشتر ساکنان کامپ را مهاجران دشت مغان تشکیل می‌دهند که در سال‌های قحطی بعد از جنگ جهانی دوم در خیابان آیزنهاور، حاشیه خیابان آزادی کنونی، در کمپ روس‌ها ساکن شدند و ساختمان‌های مسکونی امروزشان یادگار همان دوران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این تفاوت که یا بازسازی شده‌اند یا دستی به ظاهرشان کشیده‌اند و ساکنانش با همان سبک و سیاق گذشته در کنار هم زندگی می‌کنند.  

گذر ۱۰ متری و دردسرهایش

با وجودی که ۹۷‌درصدخانه‌ها سند مالکیت دارد، اما در دوره‌ای ساکنان کامپ به نوسازی اهمیت ندادند. حالا هم اگر بخواهند ساخت‌وساز کنند چون برای خیابان نورزاد عرض ۱۰ متری در نظر گرفته شده است چیزی از خانه‌های‌شان باقی نمی‌ماند. پس ترجیح می‌دهند در ملک فرسوده‌شان بمانند تا خانه‌ها کوچک نشود، به‌ویژه آنکه بیشتر مالکان کهنسال هستند و تنها ‌کاری که کرده‌اند این بوده که دستی به سر و روی ملک‌شان بکشند.» «گل‌تاج» یکی از همین شهروندان سالمند است که با وجود سکونت طولانی در کامپ هنوز فارسی صحبت نمی‌کند. او مقابل خانه خودش را با دستانش سیمان می‌کند و در پاسخ به دلیل انجام کارش می‌گوید: «در روستا تمام کارها با خودمان بود. اینجا هم فرقی نکرده است و نمی‌توان منتظر ماند تا شهرداری‌ کاری انجام دهد.»

خیابان آزادی، محدوده ابتدایی منطقه ۲ و خیابان نورزاد، یکی از کوچه‌های ورودی به کامپ است. کامپ در تقسیمات شهری جزء محله شریف به شمار می‌آید، اما شباهتی به سایر محدوده‌های این محله ندارد. در کنار ساختمان‌های چند طبقه و برج‌هایی که در غرب خیابان حبیب‌الله، شمال خیابان تیموری، شرق بزرگراه یادگار امام(ره) وجود دارد، در این محدوده مستطیلی‌شکل ساختمان‌ها یک یا در نهایت ۲ طبقه‌اند و فاصله خانه‌ها از هم ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر است.

«حسین نوروزی» ۶۸ ساله، که تمام عمر در این محله زندگی کرده، می‌گوید: «۷۰ سال پیش با بروز قحطی در دشت مغان اردبیل عده زیادی از مردم به تهران مهاجرت کردند و در حاشیه خیابان آزادی کنونی و کنار کمپ روس‌ها ساکن شدند. مهاجران با خشت و گل برای خودشان خانه ساختند و حتی چوب سقف‌ها را از سربازان روس گرفتند. پس از پایان جنگ جهانی و خروج روس‌ها مهاجران دیگری اضافه شدند، اما نام «کمپ» و با گذر زمان «کامپ» روی این محدوده از پایتخت ماند. بدون اینکه فردی روس‌تبار در آن سکونت داشته باشد.» 
 

کوچه‌های تنگ و ترش، خانه‌هایی دیوار به دیوار 

خیابان نورزاد و کوچه‌های منتهی به آن از نخستین مکان‌های سکونت مهاجران دشت مغان بود. کوچه‌ها تنگ و باریکند وگاه عرض‌شان به ۳۰ سانت می‌رسد. نوروزی می‌گوید: «کامپ بدون اصول شهرسازی ساخته شد. ساکنان اولیه، خانه‌های‌شان را در یک تا ۲ اتاق با راهرویی بلند ساختند و بعدها هم فرزندان‌شان خانه‌ها را مرمت کردند. دلیل ایجاد کوچه‌های تنگ و باریک هم جلوگیری از ورود افراد غریبه بود. چون تا دهه ۵۰ که میدان و خیابان آزادی شکل بگیرد، این محدوده جزء بافت حاشیه‌ای به شمار می‌آمد و جز طرشت بافت مسکونی دیگری وجود نداشت، حتی دانشگاه شریف محل کاشت یونجه بود. بنابراین اهالی برای امنیت بیشتر، خانه‌ها را نزدیک هم ساختند که نتیجه‌اش عرض کم خیابان شد. بعدها هم ساکنان پولی نداشتند که ساخت‌وساز کنند. در نهایت خانه‌هایی با این شکل و شمایل و کوچه‌های باریک باقی ماند.» 
 

این روزهای کامپ

بقایای خانه‌های قدیمی با دیوارهایی کاهگلی و سقف‌های چوبی و حصیری در کوچه‌های پیچ در پیچ «ثمره» هنوز وجود دارد و این میان رهگذران‌گاه صدای مرغ و خروس‌ها را از حیاط خانه‌ها می‌شنوند. «شمس‌علی مصلح» که خود در کامپ متولد شده و ساکن همین بخش از منطقه ۲ است، می‌گوید: «با وجود گسترش شهرنشینی ساکنان کامپ هویت روستایی خود را حفظ کرده‌اند. خانه‌ها معماری خاصی ندارد و ساکنان هم به فکر ساخت‌وساز نیستند. همسایه‌ها با هم مهربان هستند. در مشکلات به کمک هم می‌آیند و با همدیگر رفت‌وآمد خانوادگی دارند. در فصل گرم سال بانوان بیرون از خانه‌ها سبزی پاک می‌کنند و...» البته این محدوده هم به دلیل دسترسی به معابر اصلی شاهد آسیب‌های زیادی بوده است. تا جایی که کامپ در دوره‌ای به محدوده‌ای جرم‌خیز معروف شده بود، اما به گفته مصلح به‌طور کلی کامپ محله آرامی است و ساکنان بی‌شیله پیله‌ای دارد که هنوز صمیمیت روستایی‌شان را حفظ کرده‌اند.  
 

همه جذابیت‌های یک محله قدیمی

با وجود خانه‌های فرسوده، کوچه‌های تنگ و مشکلات فراوان، افراد زیادی هستند که زندگی در کامپ را به هر جای دیگری ترجیح می‌دهند. نوروزی با اشاره به همجواری بافت فرسوده کوچه ثمره با خانه‌های نوساز و شیک خیابان علیزاده می‌گوید: «این محله حالت بومی دارد و در ساختمان‌های نوساز و فرسوده آن فرزندان و نوادگان ساکنان اولیه‌ کامپ زندگی می‌کنند. البته این محدوده از منطقه طرفداران زیادی دارد. چون گرچه در داخل بافت کامپ امکانات رفاهی و خدماتی پیش‌بینی نشده، اما در محدوده اطراف آن ایستگاه مترو و میدان میوه و تره‌بار جانمایی شده که بر جذابیت این محله افزوده است.»
 

کد خبر 650661 برچسب‌ها سفر - گردشگری همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری همشهری محله خیابان آزادی ساختمان ها کوچه ها خانه ها روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۰۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان از پروژه احداث زیر گذر حصه شمالی در این منطقه خبر داد و گفت: این پروژه به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد صیرفی‌نژاد در دیدار با شهروندان این منطقه در مسجد حجتیه که با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان و جمعی از معاونان منطقه برگزار شد، ضمن بررسی مشکلات محله شیخ طوسی غربی اظهار کرد: خدا را شاکرم که در جمع صمیمانه شما هستم تا بتوانم در حد توان درخواست‌های شما را اجابت کنم.

وی تصریح کرد: تسهیل در تردد، افزایش مسائل ایمنی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و اتصال حصه شمالی به حصه جنوبی از ویژگی‌های احداث پروژه زیر گذر حصه شمالی است.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان ادامه داد: احداث پارک ۲۶ هزار متری حصه و پارک رئیسی در دستور کار قرار دارد که به دلیل مجاورت در حصه اتفاقات خوبی را برای این محله رقم خواهر زد.

صیرفی‌نژاد با بیان اینکه در سال گذشته احداث میدان عروج و میدان مدرس در منطقه ۱۰ اتفاقات خوبی را به ارمغان آورده است، خاطر نشان کرد: در سال جاری ساماندهی محله اطشاران با ۲۰ میلیارد تومان هزینه در دستور کار قرار گرفته است و این موضوع در خواست ۲۰ ساله مردم بوده که به منصه ظهور می‌نشیند.

وی با تاکید بر اینکه محرومیت‌زدایی و محله محوری دو رویکرد مدیریت شهری در دوره ششم است، خاطرنشان کرد: بودجه منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه محله محوری برای ارتقا و ساماندهی محلات حصه، اطشاران، ۲۴ متری و مصلی در نظر گرفته شده است‌.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه این با بیش از ۲۵۰ هزار نفر یکی از مناطق وسیع و پرجمعیت شهر اصفهان است، ادامه داد: منطقه ۱۰ با ۱۰۰ مسجد و حسینیه و خیریه‌های متعدد از تنوع و تکثر بسیاری برخوردار است.

صیرفی‌نژاد خاطر نشان کرد: در راستای شهروندمحوری، پیشرفت و آبادانی محله حصه یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: شهروندان محلات حصه، ۲۴ متری و مصلی در دفاع مقدس پیشتاز بوده‌اند و بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و ما امروز مفتخریم که خدمتگزار این مردم باشیم.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با اشاره به توسعه محله مصلی گفت: پارکینگ طبقاتی با ۳۵۰ متر زیربنا برای کاهش بار ترافیکی در این محدوده احداث می‌شود.

صیرفی‌نژاد ادامه داد: بازسازی زمین‌های ورزشی روباز، تجهیز آلمان‌ها و مبلمان‌های شهری از موضوعات در دست اقدام در این محله است.

وی با اشاره به اجرای طرح فانوس‌ها و چشمه‌های نورانی در شهر گفت: با توجه به گستره جمعیت در محلاتی که فاقد مسجد هستند این طرح در دستور کار قرار دارد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه توسعه مساجد بستری برای تقویت اجرای فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی است، خاطرنشان کرد: در این راستا توسعه مسجد حجتیه در خیابان شیخ طوسی غربی در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای پروژه بازآفرینی محله عطار در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان

صیرفی‌نژاد تصریح کرد: اواخر سال گذشته پروژه بازآفرینی محله عطار در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد و امیدوارم با همکاری مردم این پروژه به منصه ظهور برسد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه بازآفرینی محله عطار با مشارکت مردم به سهولت انجام می‌شود، تصریح کرد: دفتر بازآفرینی محله در این محدوده مستقر می‌شود که از شهروندان محله و مغازه داران درخواست می‌شود نهایت همکاری را با متولیان اجرای پروژه بازآفرینی و مدیریت شهری داشته باشند تا یک اتفاق خوب و شایسته برای این محله رقم بخورد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پروژه احداث امتداد خیابان میرزای شیرازی به طول ۷۰۰ متر و عرض ۳۶ متر در طرح تفصیلی مصوب شده است که با مشارکت مردم اجرا می‌شود؛ این طرح بسیار بزرگ است و در آن ۱۵۰ پلاک خانه آزادسازی می‌شود و برای اجرای آن نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد هزینه شده است.

صیرفی‌نژاد افزود: احداث انتهای خیابان شهید رضائیان به سمت خیابان لاله و تملک خیابان کشاورز و عسگریه دوم نیز از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پروژه احداث و تملک خیابان میرزای شیرازی به سمت خیابان لاله در مرحله اول انجام می‌شود که از همه ساکنان درخواست می‌شود نهایت همکاری را با شهرداری داشته باشند تا اقدامات به سهولت و در کوتاه‌ترین زمان اجرا شود.

وی تاکید کرد: مشارکت مردم و سعه‌صبر آن‌ها در اجرای پروژه‌های آزادسازی و تملک از اهمیت بسیاری برخوردار است تا اقداماتی ارزنده در راستای توسعه و آبادی محلات اجرا شود.

کد خبر 747796

دیگر خبرها

  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور
  • سند تک برگ ۱۴۲ میلیون مترمربع از اراضی شهر جدید امیرکبیر صادر شد
  • توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت در ۶۱ معبر شهری تبریز
  • ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم
  • رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم
  • سند ۴۲ میلیون مترمربع از زمین‌های شهر جدید امیرکبیر اراک صادر شد
  • «شهید کوچه ما، روشنایی شهر» در منطقه ۱۳ اصفهان
  • مشکلات محله تاریخی قاضی از زبان شهروند آران و بیدگل + تصاویر