Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@12:53:27 GMT

چین آمار واردات نفت از ایران را منتشر کرد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۰۸۵۶

چین آمار واردات نفت از ایران را منتشر کرد

 

به گزارش تابناک به نقل از فارس، رویترز در گزارشی به نقل از منابع تجاری و کارشناسان رهیابی کشتی‌ها نوشت، چین، طی چند هفته گذشته، نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره‌سازی دولتی در شهر بندری جنوبی ژان ‌جیانگ تخلیه کرده است.

به نوشته این گزارش، این اقدام چین در حالی صورت گرفته است که گروه چهار به‌علاوه یک و ایران در حال مذاکرات سخت برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ هستند که برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران را نیز شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت قبلی آمریکا یعنی دولت ترامپ این تحریم‌ها را لغو و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرده بود.

پر کردن مجدد ذخایر راهبردی نفت چین نیز در آستانه برنامه پکن برای آزادسازی نفت از محل ذخایر اضطراری‌اش، در یک هماهنگی نادر با آمریکا برای برای کاهش دادن قیمت نفت در جهان که به بالاترین رقم در ۷ سال گذشته رسیده، صورت گرفته است.

چین، پیش از این، بدون جلب توجه، نفت ایران را وارد کرده و آمار محموله‌های نفت ایران در آمار رسمی گمرک این کشور برای مواجه نشدن خریداران با تحریم‌های آمریکا، اعلام نشده است اما گمرک چین، دیروز به صورت رسمی برای نخستین بار آمار واردات نفت خام ایران طی یک سال گذشته با وجود تحریم های آمریکا را منتشر کرد.

بر اساس آمار گمرک چین، چین ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن یا ۱.۹ میلیون بشکه نفت خام از ایران در ماه دسامبر خریداری کرده است.

آخرین آماری که گمرک چین منتشر کرده به دسامبر ۲۰۲۰ بازمی‌گردد.

یک منبع تجاری آگاه به محموله‌های نفتی ایران گفت این محموله ویژه در اواخر ماه دسامبر در ژان ‌جیانگ در سایت ذخایر دولتی تخلیه شده است.

به گفته کارشناس رهیابی نفتکش‌ها موسسه ورتکسا انالیتیکس، به‌دنبال آن یک محموله دیگر با اندازه مشابه در همین بندر در مخازن اضطراری تخلیه شد.

تیلاک دوشی، مدیرعامل موسسه مشورتی دوشی در سنگاپور گفت: «پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر واردات نفت خام ایران منتشر شده بود اما به‌شدت مخفیانه و محرمانه بود. حالا، من فکر می‌کنم چینی ها آشکارا در حال آزمایش آمریکا هستند تا واکنش واشنگتن را ببینند.»

رویترز نوشت، وزارت نفت ایران برای اظهارنظر در این مورد در دسترس نبود اما یک مقام ارشد وزارت نفت ایران گفت ایران علنا اعلام کرده که صادرات نفت این کشور به شدت افزایش یافته است. «ما به دلیل تحریم های آمریکا، فاش نمی کنیم به کدام کشورها (صادرات داشته ایم )اما چین یکی از آن کشورها بوده که نفت ایران را می خرد. این نشان می‌دهد که تحریم ها بی‌اثر شده است.»

یک مقام ایرانی دیگر گفت: «سیاست ما، بهبود (روابط) تجاری از جمله نفت با کشورهای غیرغربی است.»

وزارت خارجه آمریکا در مورد اینکه چین نفت ایران را در ذخایر دولتی خود ذخیره می‌کند و آن را در آمار گمرک خود آورده است، اعلام کرد تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجاست و اجرا خواهد شد، هرچند واشنگتن معتقد است دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به این موضوع است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما از خریدهای شرکت‌های چینی از نفت ایران اطلاع داریم. ما از اختیارات تحریمی خود برای واکنش به دور زدن تحریم ها از سوی ایران استفاده کرده ایم و در صورت لزوم به این کار ادامه خواهیم داد. با این حال، ما به عنوان بخشی از گفت‌وگوهایمان با چینی‌ها در مورد ایران، رویکرد دیپلماتیک را در نظر گرفته‌ایم و معتقدیم که به‌طور کلی این مسیر موثرتری برای رفع نگرانی‌هایمان است.»

بر اساس آمارهای کشتیرانی و برآورد تاجران، خرید نفت از ایران حدود ۶ درصد از واردات نفت خام چین را تشکیل می‌دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین سیل جنگ یمن بودجه 1401 روابط ایران و روسیه چین نفت ایران مذاکرات وین سیل جنگ یمن بودجه 1401 روابط ایران و روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۰۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان

به گزارش جام جم آنلاین، وزارت خزانه داری آمریکا امروز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه به اصطلاح واسطه‌های تجاری نیرو‌های انصارالله یمن، نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان اعمال کرده است.

در این بیانیه آمده است که تحریم‌های مذکور شامل شش نهاد، یک فرد و ۲ نفتکش می‌شود که حوزه فعالیت آن‌ها و یا محل ثبت فعالیت آن‌ها در هند، ویتنام، لبنان، کویت و لیبریا است.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده است که مجموعه افراد و نهاد‌های ذکر شده در تسهیل تبادل محموله‌ها و معاملات مالی دخیل بوده‌اند.

این وزارت خانه اضافه کرد که ۱۱ شخص و نهادی که از نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه از طریق تسهیل تبادلات مالی حمایت می‌کنند نیز تحریم کرده است.

دیگر خبرها

  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • اسلام‌آباد نیازمند واردات گاز ایران با خط لوله آی‌پی است
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان