Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران از سال ۱۳۸۱ تا پایان آذرماه سال جاری ثبت شده که متوسط قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران در سال ۱۳۸۱ به میزان ۸۰۰ تومان بوده و با گذشت هشت سال، متوسط قیمت فروش دلار به ۱۰۴۴ تومان در سال ۱۳۸۹ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

البته، در گزارش بانک مرکزی قیمت فروش دلار در سال ۱۳۹۰ فقط تا پایان دی ماه آن سال اعلام شده که معادل ۱۵۴۱ تومان بوده و قیمت دلار در کل سال ۱۳۹۰ اعلام نشده است.  

می‌توان گفت که همزمان با آغاز دهه نود، روند افزایشی قیمت دلار نیز آغاز شد و متوسط قیمت فروش این ارز از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ در محدوده ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان قرار داشت. 

از این زمان به بعد، روند افزایشی قیمت دلار قابل توجه شد و مبلغ فروش آن از ۱۰ هزار تومان عبور کرد که بیشترین عامل موثر در این زمینه تحریم‌ها و نوسانات شدید ارزی در آن سال‌ها بوده است. 

به‌گونه‌ای که متوسط قیمت فروش دلار در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۲ هزار و ۹۱۸ تومان و در سال ۱۳۹۹ نیز به میزان ۲۲ هزار و ۸۸۷ تومان بوده است. 

از سوی دیگر، رقمی که از نرخ فروش دلار در آذرماه سالجاری ثبت شده، ۲۸ هزار و ۲۹۳ تومان بوده و در نه ماه اول سال ۱۴۰۰ نیز، متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا در بـازار آزاد 
شهر تهران ۲۵ هزار و ۶۸۸ تومان اعلام شده است. 

بنابراین، تغییرات قیمت دلار در دو دهه اخیر بیانگر این است که قیمت این ارز طی این مدت تقریبا ۳۵ برابر شده است.

ردیف  سال  متوسط نرخ فروش دلار  ۱ ۱۳۸۱ ۸۰۱ تومان  ۲ ۱۳۸۲ ۸۳۲ تومان  ۳ ۱۳۸۳ ۸۷۴ تومان  ۴ ۱۳۸۴ ۹۰۴ تومان ۵ ۱۳۸۵ ۹۲۲ تومان ۶ ۱۳۸۶ ۹۳۵ تومان  ۷ ۱۳۸۷ ۹۶۶ تومان  ۸ ۱۳۸۸ ۹۹۷ تومان ۹ ۱۳۸۹ ۱۰۴۴ تومان  ۱۰ ۱۳۹۰ _ ۱۱ ۱۳۹۱ ۲۶۰۷ تومان ۱۲ ۱۳۹۲ ۳۱۸۳ تومان  ۱۳ ۱۳۹۳ ۳۲۸۰ تومان  ۱۴ ۱۳۹۴ ۳۴۵۰ تومان  ۱۵ ۱۳۹۵ ۳۶۴۴ تومان  ۱۶ ۱۳۹۶ ۴۰۴۵ تومان  ۱۷ ۱۳۹۷ ۱۰ هزار و ۷۸۳ تومان  ۱۸ ۱۳۹۸ ۱۲ هزار و ۹۱۸ تومان  ۱۹ ۱۳۹۹ ۲۲ هزار و ۸۸۷ تومان  ۲۰  تا پایان آذر ۱۴۰۰ ۲۸ هزار و ۲۹۳ تومان 

کد خبر 651736 برچسب‌ها خبر مهم بانک مرکزی دلار آمريكا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم بانک مرکزی دلار آمريكا متوسط قیمت فروش دلار قیمت فروش دلار تومان بوده قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۲۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) خود را برای سال 2024 منتشر کرده است و در حالی که پیش‌بینی می‌شود میانگین رشد جهانی در رقم 3.2 درصد ثابت بماند، غالب کشورهای مختلف بزرگ شاهد کاهش رشد خواهند بود. 

به گزارش عصرایران، جدول زیر پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 2024 را با استفاده از داده‌های چشم‌انداز اقتصاد جهانی 2024 صندوق بین‌المللی پول برای کشورهای عضو "جی هفت" (7 کشور صنعتی جهان) و "بریکس" به همراه عربستان سعودی که هنوز در حال بررسی دعوت برای پیوستن به این بلوک است، نشان می‌دهد.

تنها 3 کشور دعوت شده یا عضو بریکس، شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آفریقای جنوبی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی شان در سال 2024 بالاتر از سال گذشته( 2023) پیش بینی شده است.

پیش‌بینی می‌شود چین و هند در سال 2024 نرخ رشد نسبتا بالای 4.6 درصد و 6.8 درصد را حفظ کنند، اما در مقایسه با سال قبل، رشد چین 0.6 درصد کمتر خواهد بود در حالی که هند یک درصد کمتر است.

از سوی دیگر 4 کشور صنعتی عضو "جی7 "سریع‌تر از سال گذشته رشد خواهند کرد، که شامل آلمان می‌شود که از رشد منفی منفی 0.3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به رشد 0.2 درصد در سال 2024 خواهد رسید.

رشد اقتصادی ایران نیز که با تخمین صندوق بین المللی پول در سال 2023 بالغ بر 4.7 درصد بود در سال 2024 بیش از یک درصد کاهش یافته و به 3.3 درصد خواهد رسید. 

رشد 4 برابری بریکس نسبت به کشورهای جی7

علیرغم پیش‌بینی‌های رشد کمتر در سال 2024 نسبت به سال 2023، کشورهای بریکس همچنان پیش‌بینی میانگین رشد قابل توجه بالاتری (3.6 درصد ) در مقایسه با میانگین 1 درصدی جی هفت دارند. به عبارت دیگر میانگین رشد  اقتصادی کشورهای بریکس نزدیک به 4 برابر کشورهای جی 7 است.

در حالی که مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای جی 7 حدود 15 تریلیون دلار بیشتر از کشورهای بریکس است، با تداوم نرخ رشد بالاتر و پتانسیل برای اضافه کردن اعضای بیشتر، به نظر می رسد بریکس از نظر اندازه اقتصادی در عرض 2 دهه از جی 7 پیشی خواهد گرفت.

گسترش اخیر بریکس اندکی با تردید مواجه شده است، زیرا "خاویر مایلی" رئیس جمهوری تازه منتخب آرژانتین پیوستن به این بلوک را رد کرده و عربستان سعودی تصریح کرده که این کشور همچنان در حال بررسی دعوت خود است و هنوز به بریکس نپیوسته است.

با وجود این، "نالدی پاندور" وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در فوریه گذشته به خبرنگاران گفت که 34 کشور مختلف برای پیوستن به بلوک رو به رشد بریکس درخواست ارسال کرده اند.

تصمیم گیری درباره پیوستن اعضای جدید به بریکس احتمالا همزمان با اجلاس سران بریکس 2024 که 22 تا 24 اکتبر در شهر کازان روسیه برگزار می شود، اعلام خواهد شد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ۱۰ کشور جهان که بیشترین رشد اقتصادی را داشتند / برگ برنده نفت و گردشگری

دیگر خبرها

  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۸ تهران +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • شاهین کارکرده ۶۰۰ میلیونی شد + جدول قیمت
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید