Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی مغز یک انسان بالغ حدود ۸۶ میلیارد سلول عصبی یا نورون دارد و این سلول‌ها در مجموع دارای تریلیون‌ها سیناپس یا نقطه اتصالی با یکدیگر هستند که مدارهای مغزی را می‌سازند که همه چیز را از استدلال تا تنفسی و راه رفتن کنترل می‌کنند.

دانشمندانی که در «پروژه مغز انسان» کار می‌کنند در تلاش هستند که ابزارهای محاسباتی جدیدی بسازند که با استفاده از آنها بتوانند بر هر یک از این اتصالات، درون سلول‌ متمرکز شوند، درون هر یک از این سلول‌ها را بررسی کنند و نیز از دور بر کل مناطق مغز در یک زمان تمرکز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه مغز انسان که از سال ۲۰۱۳ در اتحادیه اروپا شروع شد و حدود ۵۰۰ دانشمند از بیش از ۱۰۰ دانشگاه در آن مشارکت دارند، شامل بخش‌های متفاوت از جمله شبیه‌سازی مغز انسان  و نوروانفورماتیک یعنی پردازش داده‌های عصبی و اطلاعات موجود در مغز از طرق مدل‌های محاسباتی و ابزارهای تحلیل داده‌ها است.

در همین زمینه:

شبیه سازی مغز انسان

در گزارشی که پژوهشگران «پروزه مغز انسان» در ژورنال «ساینس» منتشر کرده‌اند تصویربرداری از مغز انسان در سطح سلولی به چندین «پترابایت» داده نیاز خواهد داشت. برای مقایسه در نظر بگیرید که اگر یک تلفن هوشمند یا تبلت قدیمی با ذخیره ۳۲ گیگابات داشت باشید، یک پترابایت ذخیره معادل داشتن ‍بیش از ۳۱ هزار دستگاه از این تلفن‌ها یا تبلت‌ها است.

به گفته این دانشمندان، استفاده از میکروسکوپ الکترونی برای به تصویرکشیدن کل بخش‌های مغز انسان نیاز به بیش از یک «اکسابایت» داده دارد که معادل بیش از یک میلیون «پترابایت» است.

جیاکومو ایندیوری، استاد نوروانفورماتیک در دانشگاه زوریخ سوئیس می‌گوید ما به تغییری اساسی در شیوه ساخت کامپیوترها نیاز داریم. او اخیرا در یک سخنرانی هشدار داد که تا سال ۲۰۲۵ بیست درصد کل برق جهانی صرف کامپیوترها خواهد شد.

این پژوهشگران در تلاش‌شان برای نقشه‌برداری از هز جزء مغز انسان به دنبال تولید نخستین ابرکامپیوترهای با قدرت پردازش در مقیاس اکسا (توانایی انجام یک میلیارد میلیارد یا کوادریلیون عملیات در ثانیه در پنج سال آینده) هستند. هنگامی که این ابرکامپیوترها ساخته شوند، دانشمندان علوم اعصاب می‌توانند مغز انسان را با همه پیچیدگی‌هایش کاوش کنند.

کد خبر 651740 برچسب‌ها کامپیوتر و رایانه مغز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کامپیوتر و رایانه مغز مغز انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۲۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

مرضیه ابراهیمی، عضو هیئت علمی و استاد پژوهشکده سلول‌های بنیادی رویان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص محصول پوستی پژوهشگاه رویان که حاصل یک فرآوری سلولی است، توضیح داد: محصول رویین گرفت (پوست دو‌لایه) و رویین شیت (پوست تکلایه) که به تازگی توسط محققان رویان در زمینه سلول‌های بنیادی تولید شده و در حال حاضر، مجوز‌های لازم را تا مراحل اولیه دریافت کرده است.

این پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی به مزیت‌ها و کاربرد محصول اشاره کرد و ادامه داد: این پوست‌ها برای بیماران دچار سوختگی شدید و زخم‌های پوستی وخیم، کاربرد دارد.

وی افزود: این پوست‌ها بیشتر شبیه دِرم و اِپی‌دِرم هستند که درحال حاضر مرحله کارآزمایی بالینی فاز یک را با موفقیت پشت سرگذاشته و در حال بررسی مرحله کارآزمایی بالینی فاز ۲ است.

ابراهیمی با بیان اینکه کشور‌های معدودی در جهان پوست‌های تک‌لایه و دولایه را تولید کرده‌اند گفت: تکنولوژی شبیه‌سازی پوست، تنها در یک تا دو کشور در دنیا وجود دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اضافه کرد: درحال حاضر فقط کشور آمریکا و دو کشور اروپایی توانسته‌اند به‌صورت گسترده از این تکنولوژی استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل