Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری خود در نخستین سالگرد انتخابش به این عنوان، گفت «هنوز وقت ترک گفتگو‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در وین نیست و این مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته است.» جو بایدن در این کنفرانس خبری که در کاخ سفید برگزار شد، گفت کشور‌هایی که در کنار آمریکا با ایران مذاکره می‌کنند، توافق نظر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش فرارو، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات وین گفته بود: گفتگو در مسیر درستی قرار گرفته است و بن‌بست لاینحلی نداریم. در مورد برخی از موضوعات کلیدی باقی مانده باید تصمیمات خاص سیاسی گرفته شود و این موضوع نیازمند این است که تصمیمات در پایتخت کشور‌ها گرفته شود.
به‌تازگی نیز آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی، خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را یکی از بدترین تصمیمات سیاست خارجی آمریکا خوانده است.
دو طرف راهی به جزء توافق ندارند
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه برخی اظهارنظر‌ها در مورد لاینحل بودن بسیاری از پرانتز‌ها در برجام نمی‌تواند مبنای تحلیل قرار گیرد، اظهار داشت: درحال حاضر نمی‌توان در مورد برجام با قطعیت صحبت کرد و موارد مختلفی که مطرح می‌شود همه در حد گمانه‌زنی و پیش‌بینی است، اما چیزی که به صورت قطعی می‌توان در مورد برجام گفت این است که آمریکا و ایران در دو نقطه مشترک هستند که بر پایه همین نقطه می‌توان استدلال کرد که برجام می‌تواند دوباره احیا شود.
وی افزود: در درجه اول هر دو به دنبال مذاکره هستند، بنابراین این یک بخش کار است که این مفاهمه ایجاد شده تا مذاکرات ادامه پیدا کند، در درجه دوم نیز هم ایران و هم آمریکا به شدت از جنگ بیزارند و به هیچ عنوان نمی‌خواهند که جنگی بین دو کشور رخ دهد، با توجه به این دو مولفه که به آن‌ها اشاره شد، گفتگو‌های وین تا‌کنون ادامه داشته و می‌تواند به نقطه تفاهم ختم شود.
وی اظهارداشت: دو طرف به نوعی به دلایل مختلف مجبور هستند که توافق کنند، زیرا ایران در داخل به خصوص از لحاظ اقتصادی با مشکلات بسیار زیادی روبرو است و نیاز دارد که توافق و تحریم‌ها رفع انجام شود تا وضعیت معیشت مردم اندکی بهبود یابد، در طرف مقابل نیز بایدن هم در آمریکا با مشکلات فزایند‌های روبرو است، او در عمل به وعده‌های داخلی خود ناکام مانده و شاهد ایجاد نارضایتی بر علیه خود است، همچنین تورمی که به صورت بین‌المللی در دنیا وجود دارد، دامنگیر آمریکا شده و قیمت کالا‌ها در این کشور با افزایش روبرو شده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در صحنه بین المللی بایدن با روسیه بر سر اوکراین و با چین بر سر تایوان با مشکلات زیادی روبرو است، جمهوری‌خواهان در کنگره و سنا نیز دائم بر سر مسائل مختلف به او فشار می‌آورند بنابراین برجام می‌تواند نقطه گریزی برای بایدن باشد تا بتواند قدری از زیر این فشار‌ها خلاصی یابد.   بیگدلی تصریح کرد: سفر رئیس جمهور ایران به مسکو نیز در این زمینه می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد، زیرا روسیه مذاکرات برجام را به نوعی بر سر مسئله اوکراین به گروگان گرفته و می‌خواهند از طریق گفتگو‌های وین مشکل خود با غرب بر سر اوکراین را حل و فصل کنند، بنابراین باید دید که مذاکرات ابراهیم‌رئیسی در مسکو چه نتایجی خواهد داشت، زیرا این موضوع می‌تواند به پیشبرد مذاکرات کمک کند.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: به نظر می‌رسد پلن B در مذاکرات در دستور کار قرار خواهد گرفت و دو طرف با دست یافتن به یک توافق مرحله‌ای می‌توانند زمینه احیای برجام را فراهم کند، اما اینکه بخواهیم دو طرف در همین ابتدا به یک توافق جامع دست پیدا کنند احتمال این موضوع بسیار کم است.
بیگدلی در پاسخ به این سوال که بسیاری از مقامات غربی اعلام می‌کنند که تنها چند هفته به مهلت ایران برای ادامه مذاکرات باقی مانده و زمان در این رابطه بسیار کم است، گفت: با توجه به فضای که وجود دارد، آمریکایی‌ها عنصر زمان برای‌شان از اهمیت بسزایی برخوردار است و این موضوعی است که بسیاری از مقامات غربی به خصوص آمریکایی‌ها و همچنین فرانسویان آن را بار‌ها بیان کرده‌اند، بنابراین اینکه مذاکرات فرسایشی شود مطلوب آمریکایی‌ها نیست.
وی توضیح داد:، زیرا دولت بایدن به انتخابات میان دوره‌ای کنگره نزدیک می‌شود و هر روز فشار جمهوری‌خواهان برای خروج آمریکا از مذاکرات بین بیشتر خواهد شد، در چنین شرایطی بایدن صبر خیلی زیادی نمی‌تواند بکند، زیرا در صورت تغییر کنگره به نفع جمهوری خواهان آن زمان دولت آمریکا برای بازگشت به برجام در موقعیت بسیار دشوارتر از امروز قرار خواهد گرفت.
این استاد دانشگاه افزود: بنابراین هرچه زودتر باید مذاکرات یک سرانجام خاصی برسد و همچنین از فرصت کنگره که در اختیار دموکرات‌ها است باید آینده استفاده کرد، زیرا ممکن است با تغییر ترکیب کنگره اتفاقاتی رخ دهد که خارج از کنترل دولت فعلی آمریکا باشد، از طرف دیگر ما نیز در واقع به شدت به برجام نیاز داریم و هر روزی که تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند که کشور با خسارات بسیار زیادی روبرو می‌شود، بنابراین به نفع هر دو طرف است که هر چه زودتر به یک توافق اولیه دست پیدا کند، تا آن بتواند مبنای یک توافق جامع و فراگیر در ماه‌های آتی شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: برجام توافق هسته ای رفع تحریم ها گفتگو های وین مذاکره با آمریکا یک توافق دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۲۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است. خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.
گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.


او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند. او گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.
او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.


مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

کد خبر 846538 منبع: ایسنا برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای