Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-03-28@19:08:56 GMT

گزیده‌های نفتی هفته

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۳۱۴۰

گزیده‌های نفتی هفته

ثبت رکورد تازه در افزایش مصرف گاز، سفر وزیر نفت به روسیه، امضای قرارداد ساخت خط‌ لوله تابش، از سرگیری صادرات گاز به ترکیه و ثبت بالاترین قیمت برای نفت در هفت‌سال گذشته را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

وزیر نفت در مسکو: وزیر نفت اواسط این هفته (سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه) عازم مسکو شد، جواد اوجی در دیدار با نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه و الکساندر نواک، نخست‌وزیر روسیه درباره همکاری‌های دوجانبه و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری در بخش‌های مختلف گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نفت در برنامه تیتر امشب با یادآوری اینکه دیدگاه‌های ایران و روسیه در ائتلاف اوپک‌پلاس بسیار به هم نزدیک است از امضای اسناد مهم بین ایران و روسیه در جریان سفر رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراه به این کشور خبر داد و گفت که مردم به‌زودی ثمرات توافق‌ها با روسیه را می‌بینند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری هم صبح چهارشنبه (۲۹ دی‌ماه) تهران را به مقصد مسکو ترک کرد و همان روز پس از دیدار سه‌ساعته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جمع ایرانیان مقیم این کشور درباره این دیدار بیان کرد که دو طرف مصمم به رفع موانع توسعه روابط اقتصادی هستند. وی بامداد جمعه (یکم بهمن‌ماه) در بازگشت از سفر روسیه، ضمن تشریح دستاوردهای این سفر به توافق‌های خوب صورت گرفته بین وزیر نفت ایران و مقام‌ها و شرکت‌های توانمند روسی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز اشاره کرد.

مصرف گاز و رکوردی تازه: جواد اوجی، وزیر نفت دوشنبه (۲۷ دی‌ماه) همزمان با کاهش شدید دمای هوا  و افزایش مصرف گاز برای  اطلاع از میزان تولید، توزیع و مصرف گاز کشور از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران بازدید کرد. سیدجلال‌الدین موسوی، سرپرست مدیریت امور هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز این هفته اعلام کرد که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف در بخش خانگی - تجاری محدودیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد. مسعود کاظمی، معاون عملیات دیسپچینگ گاز امروز (جمعه، یکم بهمن‌ماه) در گفت‌وگو با شبکه خبر از ثبت رکورد ۶۶۰ میلیون متر مکعبی و احتمال افت فشار گاز در سرشاخه‌ها خبر داد و سرانجام وزیر نفت در اخبار نیمروزی امروز با اعلام ثبت رکورد جدید در مصرف گاز از مردم برای مدیریت مصرف گاز کمک خواست.

از سرگیری صادرات گاز به ترکیه: جواد اوجی، وزیر نفت همچنین امروز دلیل قطع صادرات گاز به‌ ترکیه را نشت در ایستگاه تقویت فشار بازرگان بیان کرد و با تأکید بر اینکه صادرات از سمت ایران قطع نشده بود، بیان کرد: جریان صادرات گاز به ترکیه از سر گرفته شد.

خط لوله تابش: قرارداد ساخت خط‌ لوله تابش نخستین روز این هفته (شنبه، ۲۵ دی‌ماه) بین شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت امضا شد. وزیر نفت در جریان امضای این قرارداد، از تصمیم برای ایجاد کنسرسیومی با بانک‌های کشور با حجم ۴ میلیارد دلار به‌منظور تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت به‌ویژه طرح‌های پتروپالایشی خبر داد و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اهمیت استراتژیک این خط‌لوله را تبیین کرد. خط لوله تابش، جانی تازه در رگ‌های خطوط لوله انتقال فرآورده کشور خواهد بود.

دولت و مجلس: وزیر نفت در نشست با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و فروش محصولات پتروشیمی در ۱۰ ماه‌ امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، افزایشی خیره‌کننده داشته است. اوجی این مطلب را در حساب توئیتری خود نیز تشریح کرد، موضوعی که علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی نیز در برنامه نگاه یک به آن اشاره کرد. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز درباره این نشست تصریح کرد: در بحث فروش نفت ۲۹.۸ میلیارد دلار درآمد پیش‌بینی شده که سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۱۱.۹ میلیارد دلار، سهم دولت ۱۳.۵۶ میلیارد دلار و سهم شرکت ملی نفت ایران نیز ۴.۳ میلیارد دلار است.

انتصاب‌های هفته: انتصاب‌ها در صنعت نفت این هفته هم ادامه پیدا کرد، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بهجت کریمیان را به‌عنوان مشاور معاون وزیر و مدیرعامل در امور زنان، وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اعضای مرجع عالی مشورتی حقوقی و قراردادی صنعت نفت، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اسمعیل قنبری را به‌عنوان مشاور امور پژوهش و فناوری، حجت‌اله طالبی را به سمت مدیر توسعه منابع انسانی و معصومه زمانی را به‌عنوان مشاور خود در امور زنان و خانواده و علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق نفت‌خیز، شهرام تقوی‌پور را به‌عنوان سرپرست حراست این شرکت منصوب کردند.

بین‌الملل: قیمت شاخص نفت خام برنت ساعت ۷ و ۲۱ دقیقه چهارشنبه این هفته (۲۹ دی‌ماه) به ۸۸ دلار و ۵۵ سنت رسید که در طول هفت سال گذشته بی‌سابقه بود، این هفته همچنین چین گفته است که قصد دارد به‌منظور تعدیل هزینه انرژی، بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خود را در بازار عرضه کند. اگرچه این کشور میزان این آزادسازی را بیان نکرده است اما صرفاً عنوان کرده که اگر بهای نفت تا ۱۲ بهمن ماه به ۸۵ دلار در هر بشکه برسد بیشتر و اگر تا ۷۵ دلار برسد کمتر از این ذخایر آزاد می‌کند.

سایر اخبار: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون کاهش تولید تکلیفی این شرکت را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار بشکه در روز دانست، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و یک شرکت اروپایی، در زمینه انجام خدمات مهندسی و احداث خطوط انتقال گاز تأسیسات تقویت فشار گاز و توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز در اروپا، تفاهم‌نامه امضا کردند، طولانی‌ترین خط‌لوله زیردریایی خاورمیانه برای انتقال گاز به جزیره قشم اجرایی می‌شود، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت که فاز ۱۱ پارس‌جنوبی مهر ۱۴۰۱ به‌بهره‌برداری می‌رسد، شایعات درباره تخلف دریافت حقوق مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تکذیب شد.

منبع: شانا

کلیدواژه: گزیده های نفتی هفته وزیر نفت رئیس جمهوری مصرف گاز سفر به مسکو صادرات گاز به ترکیه خط لوله تابش انتصاب مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز میلیارد دلار شرکت ملی نفت وزیر نفت لوله تابش نفت ایران مصرف گاز خط لوله دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده به اروپا سفر خواهد کرد و در نخستین مقصد سفر خود به اروپا با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره راه‌های ادامه حمایت از اوکراین و جلوگیری از تشدید جنگ در غزه، دیدار و رایزنی خواهد کرد.

پایگاه خبری العربی اعلام کرد که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با تأیید خبر سفر بلینکن به اروپا طی هفته آینده گفت: هدف از این سفر تاکید بر تعهد آمریکا به ناتو است.

میلر تاکید کرد: بلینکن در پاریس با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار خواهد کرد تا در مورد ادامه حمایت از اوکراین تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش بحران در غزه و سایر موضوعات مهم گفت‌وگو کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در بروکسل در نشست وزرای خارجه ناتو شرکت خواهد کرد و در حاشیه این اجلاس با دبیرکل ناتو دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که بلینکن هچنین با وزیرخارجه اوکراین دیدار خواهد کرد و در بلژیک، در ششمین اجلاس اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد.

پیشتر، سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که فرانسه در حال آماده کردن گروهی متشکل از ۲ هزار نیروی نظامی برای اعزام به اوکراین است.

کد خبر 6063927

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • گزیده ای از جاذبه های گردشگری ایران + فیلم
  • انتخاب عکس نوجوان سبزواری درسالانه عکاسی از موزه‌های نفت
  • رونمایی از کتاب «میدان نفتون، از آغاز تاکنون»
  • وزیر نفت: پالایشگاه جمع‌آوری گاز‌های میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود
  • وزیر نفت: پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود
  • بزرگترین شرکت خدمات میدان نفتی جهان از روسیه خارج نمی‌شود
  • بخش بزرگی از تجهیزات صنایع نفت و گاز در ۱۴۰۲ بومی‌سازی شد
  • صدور حواله سوخت آنلاین تردد مرزی خودروهای سواری در بزرگترین مرز زمینی کشور