Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان- حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

کارت واکسیناسیون برای حضور در دانشگاه‌ها اجباری است

محمدرضا آهنچیان گفت: تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های کشور از ترم بهمن باید آموزش‌های خود را بر پایه حضوری ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: امتحانات پایان ترم جاری باید به همان شیوه‌ای که دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند، برگزار شود و نباید این برنامه‌ریزی تغییر کند.

همه دانشجویان باید برای حضور در دانشگاه‌ها از ترم بهمن کارت واکسیناسیون و حداقل تزریق دوز اول واکسن کرونا را داشته باشند، در غیر اینصورت باید نتیجه تست منفی کرونا ( PCR جدید) خود را در اختیار دانشگاه‌ قرار دهند تا اجازه حضور در کلاس‌های درس را داشته باشند.

تحقق بودجه برای دسترسی مجدد دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی

عبدالساده نیسی گفت: دسترسی دانشگاه‌ها به علت بدهی و عدم اختصاص بودجه مناسب به پایگاه‌های علمی قطع شده است.

مقرر شده بود که از سال ۲۰۲۰ دسترسی به پایگاه‌ها و داده‌های علمی به صورت آزاد باشد؛ اما با وجود حمایت‌های اتحادیه اروپا از ناشران به منظور دسترسی به این داده‌ها این امر تحقق نیافت.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: قرارداد دانشگاه‌ها با پایگاه‌های علمی به دلار منعقد می‌شود؛ اما بودجه دانشگاه‌های ایرانی به صورت ریالی پرداخت می‌کنند. همین عامل باعث می‌شود که بدهی دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و با مشکلاتی مواجه شویم و همین عامل باعث شده است که دانشگاه‌های وزارت علوم جداگانه رایزنی کنند.

بدهی دانشگاه‌ها به مراکز و پایگاه‌های علمی به علت نوسانات ارز و تحریم‌ها از دولت نهم آغاز شده بود و هم اکنون مبلغ این بدهی‌ها انباشته شده است و پول‌ها نمی‌توانند گردش مالی داشته باشند.

نیسی گفت: برای رفع مشکل دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی نیازمند اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی هستیم که وزارت علوم پیشنهاد گنجانده شدن آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس داده است. به محض پرداخت آن دسترسی‌ها باز خواهند شد؛ اما درباره تصویب مبلغ این بودجه اطلاعی نداریم.

ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی برای ترم آینده افزایش یافت

مسعود گنجی گفت: در دو سال گذشته که در بحران کرونا قرار داشتیم، ۸۱ بلوک خوابگاهی در ۶۱ دانشگاه به خوابگاه‌ها اضافه شدند.

مجموعه دانشگاه‌ها دارای امکانات متفاوتی هستند، استان‌ها و مراکز آموزشی از نظر وضعیت کرونایی و ترکیب دانشجویی باهم متفاوت هستند و روش مواجه با دانشجویان بومی و غیر بومی در این شرایط نیز شرایط خاص خود را می‌طلبد.

او گفت: نرخ غذایی که صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها اعلام کرده است برای صبحانه یک هزار و ۶۰۰ تومان، غذا‌های کم هزینه دو هزار و ۱۰۰ تومان، غذا‌های متوسط هزینه شامل ناهار و شام حدود ۳ هزار تومان و غذا‌های پرهزینه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

حداقل و حداکثر غذای دانشجویان شاغل به تحصیل در سنوات غیر مجاز و حداقل و حداکثر غذای دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی بین ۶ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۹ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است.

انفصال از تحصیل، مجازات دانشجویان متقلب/ برخی استادان از قافله درآمدزایی‌ها عقب نماندند

همزمان با شروع امتحانات پایان ترم، راه تقلب برای بسیاری از کلاهبرداران باز شده است. برخی افراد به عنوان همیار امتحان با آگهی های درج شده، آمادگی خود را جهت قبولی در آزمون‌های مربوطه به شرط دریافت پول، اعلام می‌کنند. این افراد در شبکه‌های مجازی و یا در سایت‌های تبلیغاتی آگهی ثبت می‌کنند و منتظر مشتری می‌مانند.

این مافیای امتحانات، نه تنها در دانشگاه‌ها بلکه در مدارس هم رخنه کرده اند و به شرط پول و وعده اخذ نمره ۲۰، در آزمون دانش آموزان شرکت می‌کنند.

سخنگوی وزارت علوم گفت: رفتار‌های ناهنجاری مانند تقلب، جزو تخلفات انضباطی دانشجویان محسوب می‌شود و وزارت علوم با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

به گفته محمدرضا آهنچیان، این افراد بعد از شناسایی، مشمول جریمه‌های سنگین می‌شوند و به مدت یک تا چند ترم از تحصیل باز خواهند ماند و انفصال از تحصیل می‌شوند.

پیشتر وزارت علوم با ارسال نامه ای به استادان دانشگاهی متذکر شده بود که  باید مراقب پیشرفت تحصیلی دانشجویان باشند و در طول نیم‌سال از آن‌ها ارزیابی‌های مستمر و چهره به چهره را داشته باشند تا مطمئن شوند که شاگردان آن‌ها در طول ترم و پایان ترم چه عملکرد و توانایی دارند و تناسب منطقی آن را ارزیابی کنند.

به گفته آهنچیان، افرادی که خارج از دانشگاه‌ها مانند سلبریتی‌ها به تبلیغ در همیاری فکری امتحانات پایان ترم اقدام می‌کنند، خارج از نظارت‌های وزارت علوم هستند و مراجع انتظامی کشور باید در این مسئله نفوذ کنند.

معاون دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: کمیته تخلف دانشگاه‌ها به محض مشاهده تقلب در امتحانات مجازی با دانشجویان برخورد می‌کند.

با مشاهده تخلف، فرصت مطالعاتی، پایه تحصیلی، امکانات موجود و گرنت (بستگی به نوع و میزان تخلفات انجام شده) از استادان گرفته خواهد شد.

به گفته او میزان دریافتی‌های کم ماهیانه باعث هدایت استادان به سمت تقلب در امتحانات مجازی نمی‌شود، بلکه تعهد نداشتن آنها نسبت به دانشگاه‌ها و تلاش آنها برای ارتقای درجه [از طریق کسب نمرات بالا توسط دانشجویان] باعث شده تا آنها به فکر تقلب رساندن در امتحانات مجازی بیفتند.

برزگر می‌گوید با بررسی‌های سالانه وزارت علوم درباره جزئیات کارنامه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، استادان متخلف از جشنواره‌ها حذف می‌شوند.

گزارش این تخلفات به وزارت علوم ارسال و سپس به کمیته تخلف دانشگاه‌های مربوطه ارجاع داده می‌شود. پس از بررسی‌، جریمه هایی برای استادان و دانشجویان متخلف در نظر می‌گیرند.

حدود ۱۰ درصد دانشجویان هنوز واکسن نزده‌اند

علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم گفت: قرار است آخرین آمار مرتبط با این حوزه را وزارت بهداشتی‌ها طی یکی دو روز آینده در اختیارمان بگذارند، اما آنچه به‌صورت کلی به ما اعلام شده، این است که بیش از ۹۰ درصد دانشجویان و استادان دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

خاکی صدیق می گوید: یکی از مسائل اصلی در این حوزه آن است که دانشگاه‌های دولتی هرکدام به‌صورت جداگانه اقدام به واکسیناسیون کرده بودند، ازاین‌رو منتظر هستیم تا اطلاعات تجمیع‌شده در این‌باره را از وزارت بهداشت دریافت کنیم.

او متذکر شد برخورد دانشگاه‌ها با استادانی که هنوز واکسن نزده‌اند را باید مهم و جدیدترین خبر مرتبط با حضوری شدن دانشگاه‌ها دانست.

او افزود: قطعا همزمان با شروع ترم جدید دانشگاه‌ها موظف به این کار هستند، اما منظور از این برخورد آن است که این‌دسته از استادان برای رفتن به کلاس‌های حضوری‌شان با محدودیت جدی روبه‌رو خواهند شد؛ چراکه نمی‌توان برخورد دیگری با آن‌ها داشت.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم کارت واکسیناسیون حضوری شدن دانشگاه ها پایگاه های علمی وزارت علوم گفت دانشگاه ها پایگاه ها داشته باشند پایان ترم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۳۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند

مهران محسنی سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: این دانشجویان از اتباع کشورهای پاکستان، هند و لبنان هستند که به منظور ادامه تحصیل در رشته‌ پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت‌نام کردند.

سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود:هم اکنون با احتساب دانشجویان جدید، ۱۲۵ دانشجوی بین‌الملل در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: امیدواریم این دانشجویان در طول تحصیل، سفیران خوبی از سوی کشور خود در ایران باشند و در پایان دوره نیز خاطرات خوب و به یاد ماندنی‌ از ایران به همراه خود ببرند.

این مسوول اضافه کرد: دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل و بازگشت به کشورشان معمولا ارتباط خود را با دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند حفظ می کنند و به عنوان سفیران فرهنگی ایران، تمدن و آداب و رسوم ما را به هموطنان خود معرفی می‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات بین‌المللی موجب تبادل دانشجو و استاد و منجر به ارتقای آموزش در دانشگاه‌ها می‌شود.

این مسوول گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ظرفیت ها و زیرساخت های لازم و اساتید توانمند برای جذب دانشجویان خارجی برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • افتتاح خوابگاه دانشجویی پنجاه واحدی پسرانه دانشگاه سمنان
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی در سمنان با حضور وزیر علوم
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود
  • زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد