Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@14:04:08 GMT

آشنایی با روستای 45 اتاقی!

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۳۳۳۸

آشنایی با روستای 45 اتاقی!

قلعه باقرآباد دارای ۴۵ اتاق، راهرو‌های متعدد و دو برج نگهبانی است که از اواخر دوره زندیه منزل روستاییان حاشیه کویر بوده است.

به گزارش برنا؛ قلعه باقرآباد بنایی است مربوط به دوره قاجار که به دستور عبدالرحیم خان، فرزند محمد تقی خان بافقی به‌عنوان پناهگاه در برابر خطرات احتمالی دشمن و همچنین انبار غلات احداث شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قلعه در سه مرحله ساخته شده است. در آغاز برج شمالی قلعه و ده سال بعد از آن برج جنوبی را بنا کردند.

پس از آن نیز در سال ۱۲۹۸، به دلیل ناآرامی و هرج و مرج‌های کشور، مردم روستا دیوار‌هایی برای قلعه ساختند و به‌نوعی دور آن حصار کشیدند تا از خطرات احتمالی دشمن در امان بمانند.

 

قلعه باقرآباد دارای ۴۵ اتاق، راهرو‌های متعدد و دو برج نگهبانی است که از اواخر دوره زندیه منزل روستاییان حاشیه کویر بوده  و بزرگترین اقامتگاه بوم گردی تاریخی روستایی ایران و تنها قلعه دایره ای خشت و گلی ایران است.

این اقامتگاه بوم گردی در دهکده گردشگری باقر آباد و در میان نخلستان های سر به فلک کشیده استوار است.

این اثر از مکان های دیدنی بافق به شمار می‌آید و در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برج ایران گردشگری گردشگری بوم گردی قلعه باقرآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معابر قلعه بالای بیارجمند مرمت شد/ احیای یک بومگردی

مرتضی نظری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در راستای مصوبات کمیته توسعه گردشگری و رفع موانع ثبت جهانی روستای قلعه بالا اخطار و تذکرات لازم به برخی از مالکان داده شده است، تاکید کرد: در اولین فرصت ایرادات رفع می‌شود تا بتوانیم بافت روستا را یکسان نگه داشته و در راستای ثبت جهانی بکوشیم.

وی با بیان اینکه اتمام سنگ فرش قسمتی از معابر روستای هدف گردشگری قلعه بالا از جمله اقداماتی است که در این منطقه صورت گرفته است، افزود: روستای هدف گردشگری قلعه بالا پتانسیل ثبت جهانی شدن را دارد و این امر مستلزم همکاری و همراهی کلیه دستگاه‌های اجرایی است

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بیان کرد: در سال جاری نیز اعتبارات مناسبی برای این روستا در نظر گرفته شده است

نظری ادامه داد: در راستای رفع موانع ثبت جهانی روستای هدف گردشگری قلعه بالا و با توجه به مصوبات کمیته توسعه گردشگری و رفع موانع ثبت جهانی قلعه بالا سقف حمام قلعه بالا مرمت و سبک سازی شد

وی از آماده سازی اقامتگاه بوم گردی دهیاری قلعه بالا نیز خبر داد و گفت: این اقامتگاه سال‌ها بلا استفاده بوده است که با پیگیری‌های انجام‌شده و اقدامات دهیاری قلعه بالا آماده سازی شده و آماده استفاده خواهد بود

کد خبر 6064082

دیگر خبرها

  • زیبایی و طنین صدای تاریخ در پشت قلعه آبدانان
  • «روستای پامنار دزفول» مقصدی برای گردشگران و مسافران
  • آشنایی با تاریخچه کاشی و سرامیک در ایران و جهان
  • معابر قلعه بالای بیارجمند مرمت شد/ احیای یک بومگردی
  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • گوشه‌هایی از برگزاری نهمین دوره مسابقات جام نوروز در روستای ده محمد
  • جاذبه‌های طبیعی وگردشگری عنبرآباد
  • شب به یادماندنی در چند کیلومتری پایتخت
  • فلک الافلاک شاهکار معماری لرستان