Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از مرحله دوم گشت دریایی سواحل جنوب با هدف پایش بلندمدت «خلیج فارس و دریای عمان» از طریق کشتی کاوشگر خلیج فارس از ۲۱ دی ماه سال جاری در بندر بوشهر خبرداد.

به گزارش ایسنا محمد طالبی متین افزود: با توجه به حوزه گسترده فعالیت معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها، مرحله دوم گشت دریایی از ۲۱ دی ماه سال جاری با هدف پایش مناطق ساحلی دریایی جنوب کشور با به کارگیری شناور اقیانوس‌پیمای کاوشگر خلیج فارس با مشارکت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی  با حمایت مالی صندوق ملی محیط زیست و نظارت معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست از مبدا بندر بوشهر آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست  با بیان این که این پایش طی دو فصل سرد و گرم انجام می شود، افزود: در این برنامه پایشی به ارزیابی وضعیت زیستگاه‌های مرجانی، بررسی وضعیت بیوژیوشیمی لایه کم اکسیژن دریای عمان، سنجش آلاینده‌های آلی پایدار و سموم در آب و رسوب، ارزیابی کفزیان و شناورزیان دریایی پرداخته می‌شود.

محمد طالبی متین صحت‌سنجی داده‌های سنجش از دور برای منطقه خلیج فارس و دریای عمان، تاثیر اختلالات زمستانی ستون آب بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آب و میزان اسیدی شدن آب‌های جنوبی کشور بر اثر نشر گاز دی اکسید کربن در اتمسفر را از عمده اهداف پایش «خلیج فارس و دریای عمان» دانست. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست مراحل تحقیقاتی پایش سواحل جنوب کشور توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی مورد مطالعه قرار گرفته است و اطلاعات به دست آمده در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و سایر محققان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان محیط زیست ایران پایش خليج فارس دریای عمان سازمان حفاظت محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۴۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین

به گزارش خبرنگار مهر، سعید یوسف‌پور در نشست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با مدیران کل و اعضای شورای عالی استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد: محیط زیست این استان به لحاظ طبیعی دارای ارزش‌های زیاد از جمله ۳۲ منطقه حفاظت شده، چهار پارک ملی، ۳۶ منطقه شکار ممنوع، ۵۰ تالاب و بیش از ۱۱ هزار واحد صنعتی، تولیدی و کشاورزی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: صنایع آسفالت و کشتارگاه‌های که در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد، سگ‌های بدون صاحب به عنوان چالش جدی برای سلامت، بهداشت عمومی، مدیریت پسماند، ترافیک و همچنین ساماندهی صنوف آلاینده در هسته مرکزی شهرها از مهمترین چالش‌های زیست محیطی در سطح استان است.

یوسف پور با اشاره به اینکه شکار و صید غیرمجاز، حریق جنگل و مراتع، تعارض به باغات و تعارض بین انسان و حیات وحش، تخریب جنگل از مهمترین تهدیدها در حوزه محیط‌زیست است گفت: برای رفع و کاهش این مشکلات به همکاری بیشتر بین اداره کل حفاظت محیط‌زیست و شوراها و همچنین مردم و سایر ارگان‌ها نیاز است.

وی اظهار داشت: برای افزایش تعامل با شورای‌عالی استان مهرماه پارسال تفاهمنامه همکاری منعقد شد که این تفاهم‌نامه امروز در سراسر کشور با هدف حفظ کاربری، ارتقای سرانه فضای سبز در شهرها، راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، و توانمندسازی تشکل‌ها و سمن‌های محیط زیست منعقد شده است.

یوسف پور تشریح کرد: مدیریت و سامان‌دهی پسماندها در مرحله نخست با همکاری دفتر امور روستایی استانداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست پیش‌بینی شده که این طرح در ۱۰ روستا و پنج شهر استان به صورت آزمایشی، اجرا و در صورت موفقیت، در تمام مناطق روستایی و شهری عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح دهیاران و شوراها می‌توانند به ما کمک کنند تصریح کرد: این طرح با آموزش دهیاران و شوراها در روستاها، مراحل بازیافت پسماند و تهیه کود کمپوست در یک محل کوچک در حاشیه روستا اجرا می‌شود.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه تسهیل برای پرداخت تسهیلات از محل صندوق ملی محیط‌زیست در راستای اجرای طرح مدیریت پسماند یک ضرورت است گفت: در راستای مدیریت پسماندها هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین معضلات استان‌های زاگرس‌نشین موضوع پسماند است گفت: این استان با توجه به توپوگرافی و کوهستانی بودن و همچنین قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها و چشمه‌ها، پسماندهای بیشتری را تولید می‌کند، اما متأسفانه مکان دفن اصولی برای آن وجود ندارد و اجرای هر چه سریع‌تر طرح‌های مدیریت پسماند از ضروریات است.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: منطقه پنج در حوزه محیط‌زیست استان‌ها همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را شامل می‌شود که بخش عمده زاگرس را شکل داده‌اند، زاگرس با تولید ۴۰ درصد منابع آب شیرین کشور، نقش بی‌بدیلی در تمدن ایرانی و همچنین زیست بسیاری از استان‌ها و کلان شهرهای کشور دارد.

کد خبر 6086707

دیگر خبرها

  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  •  اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در سال جاری
  • تولید و انتشار ۱۰ چارت جدید از آب‌های خلیج فارس توسط ایران
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب
  • فارس رتبه نخست کشفیات صید و شکار در کشور