Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:07:59 GMT

مصائب پس از بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۵۲۷۶

مصائب پس از بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد

هفت سامانه بارشی سنگین یک ماه گذشته تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد اگرچه منجر به افزایش دبی آب چشمه ها، رودخانه ها، سدها، ذخیره آب در سازه های تغذیه مصنوعی استان شده اما مسدود شدن جاده های روستایی و عشایری به دلیل زیرساخت های ضعیف از سختی های تکراری این بارندگی ها بوده است.

کم بودن تعداد راهدارخانه ها و تجهیزات راهداری استان و ضعف زیرساخت های راه های روستایی و عشایری این استان باعث شده برخی از روستاها روزها پس از هر بارندگی در محاصره برف بمانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۶۶ محور برف گیر به طول ۲ هزار و ۸۴۶کیلومتر و ۷۹ گردنه به طول ۳۲۷ کیلومتر نیاز مداوم به بازگشایی راه های ارتباطی دارد اما تعداد راهدارخانه ها کمتر از میزان استاندارد و تجهیزات خودرویی بازگشایی و برف روبی نیز ناکافی است.

وجود چهارهزار و ۵۰۰ کیلومتر ایل راه در مناطق عشایری که با هر بارندگی مسدود و نیاز به بازگشایی دارد از دیگر مشکلاتی است که زندگی اهالی پس از بارندگی حداقل برای چند روزی را با دشواری های زیادی مواجه می کند.

روستاهای برف گیر

بیشتر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از سویی بخشی از کالاهای مورد نیاز خود را از شهرها تهیه می کنند و از سوی دیگر محصولات تولیدی خود را در بازارهای شهری به فروش می رسانند به همین علت مسدود شدن راه های ارتباطی زندگی اهالی را مختل می کند.

همچنین بیشتر روستاهای این استان امکاناتی مانند مراکز درمانی و آموزشی ندارند و اهالی مجبورند دایم برای بهره مندی از این خدمات  به شهرها و روستاهای اطراف مراجعه کنند به همین دلیل مسدود شدن راه های ارتباطی زندگی را برای ساکنان بسیار سخت می کند.

سرپرست کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی با هر بارندگی ۲۵۰ روستای استان مستعد مسدود شدن راه های ارتباطی هستند به طوری که در آخرین بارندگی امسال (هفته گذشته) راه های ارتباطی ۱۸۰ روستای استان مسدود شد. 

اله کرم جانی پور اظهار داشت: بارش باران های سیلابی در کهگیلویه و بویراحمد همچنین باعث ریزش سنگ در برخی از جاده های ارتباطی می شود به همین دلیل مناطق گرمسیری هم دایم به بازگشایی راه های ارتباطی پس از هر بارندگی سیلابی نیاز دارند.

وی اضافه کرد:تجهیزات و زیرساخت های راهدارخانه های کهگیلویه و بویراحمد برای امدادرسانی و بازگشایی به موقع راه های ارتباطی پس از بارندگی پاسخگوی نیازها نیست.

راهدارخانه ها نیازمند تقویت و تجهیز

روشن است هرچه تعداد راهدارخانه ها و تجهیزات کمتر باشد مدت زمان اعزام نیرو برای بازگشایی بیشتر می شود به همین دلیل افزایش راهدارخانه ها و تجهیزات بازگشایی گام نخست برای بازگشایی به موقع راه های ارتباطی است.

سرپرست کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:درحالی که براساس استانداردها به ازای هر ۴۰ کیلومتر در جاده های اصلی و به ازای هر کیلومتر در جاده های فرعی نیاز به یک راهدارخانه است در کهگیلویه و بویراحمد تنها ۲۷ راهدارخانه فعالیت می کند.

وی بیان کرد: برای خدمات رسانی بهینه نیاز است تا حداقل ۲۰ راهدارخانه دیگر در استان احداث و راه اندازی شود.

سرپرست کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد  با اشاره به اینکه تقویت تجهیزات راهدارخانه های استان ضرورت دیگری است که نیازمند توجه است تاکید کرد: بیش از ۱۰۹دستگاه ماشین آلات سنگین شامل لودر، گریدر، برف روب و نمک پاش برای طرح های راهداری در استان به کار گرفته می شود که ۷۰ درصد از این ماشین آلات میانگین بیش از ۲۵ سال سن دارند.

جانی پور عنوان کرد: برای خدمات رسانی بهتر حداقل ۱۰۵ دستگاه ماشین آلات سنگین باید به تجهیزات فعلی راهدارخانه های کهگیلویه و بویراحمد افزوده شود.

سرپرست کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با وجودی که  راهداران با تمام توان برای بازگشایی راه های در محاصره برف،امداد رسانی و افزایش ایمنی جاده ای در تمامی مسیرها تلاش می کنند اما امدادرسانی به دلیل کمبود امکانات پس از هر بارندگی چند روز به طول می انجامد.

وی تاکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد با ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است نیازمند افزایش زیرساخت ها و تجهیزات راهدارخانه هاست.

زیرساخت های ضعیف راه های عشایری

بیشتر راه های عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم هیچ نوع زیرسازی ندارند و اداره کل امور عشایر نیز به دلیل نداشتن تجهیزات ناچار است از امکانات بخش خصوصی استفاده کند به همین دلیل فرایند بازگشایی راه های عشایری بیشتر سایر جاده ها طول می کشد.

محسن توحیدی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار کیلومتر از راه های عشایری کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شده است با وجود این در حال حاضر به دلیل بارندگی های اخیر بخش عمده ای راه های مناطق عشایری استان نیازمند بازگشایی است.معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه های عشایری استان به دلیل نداشتن زیرساخت های مناسب پس از هر بارندگی نیازمند بازگشایی است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر کار بازگشایی راه های مناطق عشایری در شهرستان های چرام و باشت در دست اقدام است.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بازگشایی راه های عشایر استان با استفاده ازظرفیت بخش خصوصی انجام می شود ابراز داشت: در حال برنامه ریزی برای عقد قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشایی راه های عشایر سایر نقاط هستیم.

دیگر خسارت های بارندگی

خسارت های بارندگی های سیلابی یک ماه گذشته تاکنون در استان به مسدود شدن راه های ارتباطی ختم نشده و زیرساخت های دیگری مانند شبکه برق آسیب دیده و بسیاری از خانه های شهروندان ومعابر هم دچار آبگرفتگی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:بارندگی های امسال به برخی از زیرساخت های زندگی مردم استان خسارت زده اما هنوز برآورد میزان خسارت ها از سوی کارشناسان اعلام نشده است.

محمد محمدی تاکید کرد:در بارندگی های امسال شبکه برق برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد مانند جاده یاسوج به شیراز، مناطق سپیدار و شولیز دچار خسارت شده است.

وی تاکید کرد:آبگرفتگی تعدادی واحد مسکونی و از بین رفتن احشام دامداران از دیگر خسارت های بارندگی های یک ماه اخیر در استان بوده است.

محمدی تصریح کرد: میزان خسارت های بارندگی های نیمه نخست امسال در کهگیلویه و بویراحمد ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

کهگیلویه و بویراحمد پس از گیلان دومین استان پربارش ایران در بلندمدت به شمار می رود به طوری که میانگین بارش بلندمدت سالیانه در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۴۰ میلیمتر است.

میزان بارش باران سال زراعی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) در استان بیش از ۵۳۴ میلیمتر ثبت شده بود.

کهگیلویه و بویراحمد  دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که ۴۴درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند.

این استان با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد بارش باران گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد بارش باران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد بارش باران گچساران مسدود شدن راه های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد خسارت های بارندگی بازگشایی راه راه های عشایری راهدارخانه ها برای بازگشایی راه های عشایر همین دلیل زیرساخت ها بارندگی ها خسارت ها جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۵۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری همه طرح‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در بارش‌های اخیر

 جاوید بخت افزود: تاکنون در سطح استان حدود ۲/۶ میلیون متر مکعب انواع طرح‌های آبخیزداری در استان اجرا شده است.

 وی اضافه کرد: این طرح‌ها شامل سازه‌های سنگی ملاتی، گابیون، بند‌های خاکی و سازه‌های تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: این سازه‌ها نقش مهمی در کنترل سیلاب، ذخیره آب، پیشگیری از فرسایش خاک و افزایش آب قنوات و چاه‌ها دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های سیل‌آسا به زیرساخت‌های ارتباطی و کشاورزی بخش «لوداب» خسارت وارد کرد
  • خسارت ۱۲۰ میلیارد تومانی بارندگی به زیرساخت‌های آب‌رسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • جاده بابا میدان - گچساران پرترددترین محور ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد
  • آبگیری همه طرح‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در بارش‌های اخیر
  • بازدید حدود ۱۶۰ هزار نفر از اماکن گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
  • ثبت بیش از ۴۰۰ هزار تردد در ورودی‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارت سیل به ۳ هزار کیلومتر راه عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • پایداری وضعیت سدهای کهگیلویه و بویراحمد
  • ثبت ۱۷۴ میلی متری باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • آماده باش ۷٠٠ تیم در کهگیلویه و بویراحمد/ ثبت بارش ۲٠٠ میلیمتری