Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر شیخ علیشاهی روزشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: باغداران برای افزایش تولید و کیفیت محصول انار با توجه به فرصت یک ماهه به این موضوع مهم توجه کنند و در صورت مشاوره به واحد تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ۱۱ شهرستان استان مراجعه کنند.

به گفته وی برای مبارزه با آفت انار خصوصا کرم گلوگاه تاکنون سم مناسبی در مراکز تحقیقاتی تولید نشد،و تغذیه این گیاه هم با کود حیوانی صورت می گیرد و به همین دلیل، انار یکی از سالمترین میوه در بازارهای جهانی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول باغبانی جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: این گیاه با شرایط آب و هوایی و اقلیم بیابانی استان سازگاری زیادی دارد و  سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن محصول برداشت می شود.

وی یادآور شد: بخشی از محصول به صورت تازه خوری، مقداری هم به بازارهای داخلی و خارجی عرضه و بخشی هم در واحدهای فرآوری به انواع آب میوه، انار دان ، رب و سایر محصول خوراکی تبدیل می شود و برخی ارقام انار به دلیل برخورداری از کیفیت بالا به خارج صادر می شود.

شیخ علیشاهی بابیان اینکه حدود ۶ هزار هکتار باغ های استان به انار اختصاص دارد اضافه کرد: بخش عمده سطح زیرکشت در شهرستان‌های میبد، اردکان ، یزد ، تفت و ابرکوه  قرار دارد.

۱۰ درصد انار ایران در یزد تولید می شود

وی با اشاره به اینکه ۱۱ رقم از ۴۰ رقم انار تولید استان به دلیل مرغوبیت بالا ارزش صادراتی دارد، تصریح کرد: محصول انار مزیت های زیادی برای فروش در داخل کشور و صادرات دارد و حتی از پوست آن در صنایع استفاده می شود.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان کرد: این استان در تولید محصول انار رتبه چهارم را در کشور داراست و ۱۰ درصد آن در این استان تولید می شود.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: امسال از پنج هزار و ۸۹۰ هکتار درختان بارور،  ۱۰۱ هزار و ۵۴۷ تن محصول برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته پنج درصد کاهش داشت که علت آن بروز سرمای زودرس بهاره و کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصول در فصل پاییز بود.

به گفته وی سطح زیرکشت درختان انار استان سال زراعی گذشته پنج هزار و ۹۱۳ هکتار بود، امسال به دلیل پایین بودن نرخ خرید از کشاورزان و تغییر کاربری زمین ها سطح زیرکشت کاهش یافت و تغییر الگوی کشت و جایگزینی کاشت محصول کم آبخواه از دیگر عوامل کاهش است.

شیخ علیشاهی با بیان اینکه یزد رتبه پنجم سطح زیرکشت و رتبه چهارم تولید انار را در کشور دارد، اظهارکرد: میانگین تولید در واحد سطح ۱۹ تن و ۱۶۹ کیلوگرم در هر هکتار است که با توجه به اقلیم استان رقم قابل توجهی است .

این مسئول ادامه داد: امسال به دلیل سرمازدگی بهاره و تغییر اقلیم میزان تولید نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ارقام انار مرغوب را ملس یزدی، شیرین شَهوار، زاغ عقدا، قصرالدشت شیرازی، ملس سریزد و گِل تفت ذکر کرد .

وی یادآور شد: انار ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی به عراق و دیگر کشور های حوزه خلیج‌ فارس صادر می‌شود.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد ، ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و  ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱ درصد) به کشت محصول باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که از ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات است، به دست می آید.

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصول دامی حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد و سطح زیرکشت درختان انار آن ۶۵۰ هکتار است.

برچسب‌ها میبد بازار محصولات کشاورزی یزد ابرکوه اراضی کشاورزی تفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد بازار محصولات کشاورزی میبد بازار محصولات کشاورزی یزد ابرکوه اراضی کشاورزی تفت هزار تن محصول جهاد کشاورزی کشاورزی یزد شیخ علیشاهی سطح زیرکشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۵۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌های کردستان، به کام دیگران

به گفته آریا نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، ۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سد‌ها در اختیار استان‌های همجوار همچون کرمانشاه، آذربایجان غربی و زنجان قرار دارد.

وی درباره یکی از این سد‌ها با نام سد تالوار در شهرستان بیجار گفته بود: آب ذخیره شده این سد ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که آخرین تخصیص تا افق ۱۴۲۵ برای استان همدان، ۱۶ میلیون متر مکعب بود که متاسفانه در آخرین بازنگری‌ها به ۵۶ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

حال با این وضعیت که مدیریت آب‌های کردستان در دست این استان نیست و به زبان ساده به استان‌های دیگر همچون کرمانشاه، زنجان و آذربایجان غربی می‌رود، مسئولان کردستان چقدر پیگیر حق مردم این استان در تخصیص آب شده اند؟

این در حالی است که کشاورزان کردستانی برای تامین آب، ناگزیر به چاه زدن و استفاده از ذخایر آب زیر زمینی شده اند و در پی آن پدیده‌ای به اسم فرونشست زمین رخ داده که نمونه‌های وحشتناک آن در شهرستان‌های قروه و دهگلان دیده می‌شود.

مهمترین محصول تولیدی استان کردستان، گندم است که زندگی بخش بزرگی از کشاورزان این استان با آن گره خورده است، اما شاهدیم به دلیل نبود آب، بخش اعظم اراضی زیر کشت این محصول به صورت دیم است.

فریدون حامدی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ۶۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳) که به کشت گندم اختصاص پیدا کرده است، ۵۸۵ هزار هکتار آن کشت گندم دیم و تا ۴۱ هزار هکتار آبی است که اختصاص آب و آبی شدن مزارع می‌تواند تحولی در تولید این محصول در کردستان و کشور به وجود آورد.

حمیدی مدیرکل محیط زیست کردستان نیز از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خواست، برای افزایش تخصیص حق آبه کردستانی از سد‌های خود استان، بیش از این‌ها تلاش کنند چرا که مشکل کم آبی می‌تواند منجر به بحران‌های زیست محیطی در استان شود.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با نام جهش تولید با مشارکت مردم، نامگذاری شده است، می‌طلبد مسئولان کشوری و استانی و نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، برای اختصاص حق آبه بیشتر از آب‌های استان به خود استان، همتی از خود نشان دهند و برای رونق اقتصادی این استان محروم گامی مهم و عملی بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • تولید سالانه هزار تن قارچ در شهرستان بستان آباد
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • آب‌های کردستان، به کام دیگران
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان