Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- در هشت ماهه امسال، سهم پتروشیمی و میعانات گازی و معدن و صنایع معدنی از کل صادرات غیرنفتی بیش از ۹۰ درصد بوده و بخش کشاورزی-صنایع غذایی صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) و فرش-صنایع دستی مجموعا کمتر از ۱۰ درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند.

 بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در هشت ماهه امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق)، ۸۴ میلیون و ۷۲ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین سهم این صادرات مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که ۵۴.۸ درصد (به لحاظ وزنی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز با ۳۵.۴ درصد در رتبه دوم قرار دارد. این دو بخش به لحاظ ارزشی نیز سهم ۵۳.۱ و ۲۶.۶ درصدی داشته‌اند.

میزان صادرات پتروشیمی و میعانات گازی و معدن و صنایع معدنی در هشت ماهه اول امسال به ترتیب ۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن معادل حدود ۱۶ میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلار و ۲۹ میلیون ۷۵۴ هزار تن معادل هشت میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار بوده است. وزن و ارزش صادرات بخش پتروشیمی به ترتیب ۹.۷ و ۴۳.۵ و وزن و ارزش صادرات مواد معدنی هم ۱۳.۸ و ۱۰۴.۶ درصد رشد داشته است.

سهم کشاورزی-صنایع غذایی و صنعت نیز از کل وزن صادرات غیر نفتی به ترتیب ۶.۵ و ۳.۳ درصد بوده، به طوری که در هشت ماهه امسال به ترتیب پنج میلیون و ۴۵۶ هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش بیش از سه میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار و دو میلیون و ۷۵۰ هزار تن محصولات صنعتی به ارزش بیش از دو میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار صادر شده است. وزن و ارزش صادرات بخش غذایی به ترتیب ۰.۳ درصد افزایش و ۱۳.۹ درصد کاهش داشته و وزن و ارزش صادرات محصولات صنعتی نیز ۱۹.۵ و ۲۵.۷ درصد رشد داشته است.

در این میان صادرات فرش و صنایع دستی سهم ناچیزی از صادرات غیرنفتی را در این مدت به خود اختصاص داده است. در هشت ماهه امسال ۱۲ هزار تن فرش و صنایع دستی به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار صادر شده که وزن و ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰ درصد افت و ۱۲.۲ درصد افزایش داشته است. سهم این بخش از کل صادرات غیرنفتی به لحاظ وزنی ۰.۰۱ درصد و به لحاظ ارزشی ۰.۳۵ درصد بوده است.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پتروشیمی و میعانات گازی معدن و صنایع معدنی هشت ماهه امسال وزن و ارزش صادرات صادرات غیرنفتی میلیون دلار صنایع غذایی صنایع دستی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۵۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: هدفگذاری صادرات کالا‌های غیر نفتی در سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیارد و صد میلیون دلار بود که سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار محقق شد که دو برابر سال قبل از آن بود..

عادل شهرزاد افزود: هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۳ بیش از ۴ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان گفت: بیشترین صادرات در بخش صنعت و معدن، شامل فلزات معمولی مانند فولاد، موادمعدنی، و محصولات کشاورزی و صنایع دستی بوده است.

بیشتر بخوانید؛ صادرات۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر

خلیل قاسمی افزود: کشور‌های چین، امارات متحده عربی و عمان بیشترین مقصد صادرات کالا‌های غیرنفتی هرمزگان است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان افزود: با افزایش واحد‌های تولیدی - صنعتی و معدنی در استان و زیرساخت‌ها، هدفگذاری امسال نیز محقق می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • رشد ۱۸ درصدی صنعت نساجی در دولت سیزدهم
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است