Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدیری ابیانه گفت: چین می‌خواهد مطمئن شود که جریان نفت به سمت کشورش ادامه دارد و در این میان تنها کشوری که در منطقه این استقلال رای را دارد که به آمریکایی‌ها نه بگوید ایران است؛ بنابراین چین در رابطه با ایران می خواهد تداوم صادرات نفت به کشورش را تضمین کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: تفاهم انجام شده بین ایران و چین که بر اساس آن، چین باید ظرف ۲۵ سال ۴۵۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند نه از سر لطف چین به ما و نه لطف ما به چین است بلکه منافع دو کشور در این است که چنین تفاهم نامه ای منعقد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چین کشوری رو به رشد است که از نظر اقتصادی هم در حال سبقت گرفتن از آمریکا است و البته  در مسائلی هم از آمریکا سبقت گرفته است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: آمریکایی ها افرادی مغرور و خودپرست هستند و نمی خواهند کسی از آنها پیشی بگیرد برهمین مبنا توطئه های فراوانی علیه چین دارند و درصدد زمین زدن کشور چین هستند.

وی عنوان کرد: چین کشوری است که در جهت پیشبرد امورات خود به نفت به عنوان مواد اولیه و ماده ای انرژی زا نیاز دارد، از طرف دیگر جهان در حال خارج شدن از تک‌ قطب گرایی به سمت چند قطب گرایی است، موقعیت آمریکا نیز در حال افول است و از سوی دیگر چین یکی از قطب‌های درحال شکل گیری است که در این زمینه هم بسیار پیشرفت کرده تا جایی که می توان گفت اکنون یک ابر قدرت است همچنین اقتصاد جهان از سمت غرب یعنی آمریکا و اروپا به سمت شرق رو به حرکت است به دنبال این شرایط آمریکا می خواهد مانع این حرکت شود.

قدیری ابیانه گفت: اگرچه آمریکا از نظر نظامی بمب اتمی دارد که می تواند چند بار همه کشورها را منهدم کند اما کشورهای هند، روسیه، کره شمالی، پاکستان، انگلیس و فرانسه هم سلاح هسته ای دارند پس نمی تواند با جنگ نظر خود را به دنیا تحمیل کنند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که آمریکا می تواند انجام دهد صدور دستور عدم فروش نفت به چین است در واقع می تواند به کشورهای نفتی مثل عربستان، قطر و امارات دستور دهد به چین نفت نفروشند و البته اگر چنین دستوری دهد آنها نفت را به چین نخواهند فروخت، از طرف دیگر چین هم می خواهد مطمئن شود که جریان نفت به سمت کشورش ادامه دارد و در این میان تنها کشوری که در منطقه این استقلال رای را دارد که به آمریکایی ها نه بگوید ایران است بنابراین چین در رابطه با ایران می خواهد تداوم صادرات نفت کشورش را تضمین کند و از آن مطمئن شود، ما هم خواستار آن هستیم که کشورهای دیگر در راستای تبدیل امکانات بالقوه به بالفعل در زمینه های مختلف در ایران سرمایه گذاری کنند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: در این بحرانی که آمریکایی ها تلاش می کنند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، کشوری مثل چین که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کند، شکاف بسیار بزرگی به تحریم ها وارد خواهد کرد و باعث می شود آن فشار حداکثری روی ایران اثر نگذارد بنابراین منافع ایران هم ایجاب می کند که با چین رابطه داشته باشد.

وی عنوان کرد: اصولا وقتی منافع دو کشور مستقل در یک موضوعی برهم منطبق می شود به یک تفاهم، قرارداد و معامله تبدیل می شود و این تفاهم با چین یا تفاهم 20 ساله با روسیه یا دیگر کشورها به نفع ایران است هرچند که اروپایی ها و آمریکایی ها از این ماجرا بسیار ناراحت هستند زیرا می بینند  تحریم های آنها به دلیل مقاومت ایران و مبادلات کشور ما با کشورهای دیگر خنثی می شود درنتیجه آنها در اهدافشان شکست می خورند و البته دست به انجام تبلیغات سویی توسط خودشان وعوامل شان می زنند با این مضمون که ایران زیر سلطه و یوق چین و روسیه رفته در حالی که این گونه نیست اگر این گونه است افرادی که دنبال برقراری رابطه با اروپا و آمریکا هستند، قصد دارند زیر یوق آمریکا و اروپا برویم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ما دنبال گسترش روابط خود با عراق و پاکستان هستیم آیا به معنای این است که می‌خواهیم زیر یوق آنها برویم خیر؛ بلکه بر اساس مصالح خود عمل می‌کنیم و این تفاهم نامه 25 ساله با چین هم به نفع ما و هم به نفع چین است و درباره تفاهم با روسیه هم این‌گونه است؛ البته هنوز وارد جزییات موضوع نشده ایم. هرچند قرار است آنها در ساخت پتروشیمی ها و پالایشگاه ها سرمایه‌گذاری کنند اما راجع به مبلغ آن و چگونگی بازپرداخت وارد جزییات نشده ایم بنابراین تک تک این موارد را باید بررسی کنیم و به یک توافق برسیم.

وی افزود: در توافق هم هرگز نباید فکر کنیم طرف مقابل دنبال منافع ما است بلکه هرکشوری دنبال منافع خود است پس باید مراقب باشیم که کلاه سرمان نرود و بر این اساس قراردادها را تنظیم کنیم در واقع باید بکوشیم یک قرارداد حقوقی و اقتصادی محکم منعقد کنیم و  اولویت های موجود را هم برای سرمایه‌گذاری های خارجی لحاظ کنیم.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر روزی هم اروپا دست از دشمنی بردارد و بخواهد در پروژه‌هایی که به نفع ایران است در کشور ما سرمایه‌گذاری کند، می تواند سرمایه گذاری کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: عده ای که می گویند چرا چین می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند بدانند اروپا و آمریکا حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیستند پس آیا چون آنها حاضر به معامله نیستند، نباید با چین و روسیه و سایر کشورها هم معامله کنیم؟! از آنجا که آنها فروش دارو و مواد غذایی را بر ما تحریم کردند پس باید دارو و مواد غذایی را از سایر کشورها تامین نکنیم؟ البته که این حماقت است برهمین مبنا برخی از این مخالفت ها از روی نادانی و برخی از روی انجام ماموریت است.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: طبیعتا آمریکا و اروپا تلاش می کنند عوامل داخلی خود را بسیج کنند و در راه تفاهم ما با سایر کشورها هرگونه سنگ اندازی را ایجاد کنند و در همین راستا اعلام می کنند روسیه زمانی بخش هایی از ایران را اشغال کرده که البته چنین کاری را انجام داده و البته کار بدی هم بوده ما هم ناراحت هستیم اما آیا آمریکا و اروپا کودتا نکردند و رضا شاه و پهلوی را برای حمایت از صدام روی کار نیاوردند و به آنها انواع سلاح را ندادند؟

وی افزود: اخیرا برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر در مصاحبه ای عنوان کرده ما به عراق گرا می دادیم که بمب ها را کجا استفاده کند  تا بیشترین تلفات را در ایران داشته باشد اکنون هم اروپا وآمریکا در مذاکرات وین در رابطه با برجام  می خواهند تحریم ها را تشدید کنند در حالی که چین و روسیه با تحریم ها مخالفت می کنند و از مواضع ایران حمایت می کنند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: آمریکا، اروپا و ارتجاع عرب در سوریه و عراق از تروریست ها حمایت کردند و روسیه با آنها مخالفت کرد و به آنجا نیرو فرستاد تا علیه ترویست های مورد حمایت آمریکا بجنگند و اکنون با ایران همسو شده در حالی که آمریکا عنوان می کند که نباید از ایران نفت خریداری شود و به چین هم فشار می آورد که از ایران نفت نخرد تا تحریم ها علیه ایران اثر کند اما چین به آنها بی اعتنایی می کند و از ایران نفت می خرد. آیا کار بدی می کند؟ البته چین به نفع ایران عمل نمی کند بلکه آنها منافع خود را در نظر می گیرند. هرچند که منافع آنها با منافع ما منطبق است. بنابراین باید با چین، روسیه و کشورهای دیگر رابطه داشته باشیم منتها باید مراقب باشیم با هر کشوری معامله کنیم، کلاه سر ما نرویم.

وی افزود: اینکه عنوان شود معامله با چین و روسیه به معنای آن است که زیر یوق آنها می رویم غلط است؛ اینکه غربی‌ها هم از معاملات ایران با چین و دیگر کشورها ناراحت هستند اهمیتی ندارد، مگر قرار است مطابق میل آنها عمل کنیم.

قدیری ابیانه گفت: آمریکا هم قدرت سابق را ندارد و از نظر اقتصادی دچار بحران شده به گونه ای که واحد پولی اش حالت انحصاری تجارت بین الملل را از دست داده همچنین شکاف اجتماعی درون آمریکا به شدت افزایش یافته حتی بحث درگیری های اجتماعی و کودتا و تجزیه آمریکا در رسانه های آمریکایی مطرح شده در حالی که ایران توانسته تحریم ها را از آن اهداف خود دور کند حتی بانک جهانی و سایر کشورها پیش بینی کرده اند ایران با وجود تحریم ها پیشرفت می کند برهمین مبنا آمریکا از دست ایران عصبانی است البته به قول شهید مطهری عصبانی باشد و از این عصبانیت بمیرد اما ما باید راه خود را که همان راه اقتصاد مقاومتی، کار و تلاش، اتحاد ملی و پرهیز از اسراف است، طی کنیم.

وی عنوان کرد: همه باید تلاش کنیم این برهه را با موفقیت طی کنیم و بدانیم آینده روشنی در انتظار ما است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: آمریکا و اروپا سرمایه گذاری آمریکایی ها سایر کشورها چین و روسیه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۶۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است / به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است، نشست شورای امنیت فرصتی برای تبیین دیدگاه‌های ایران در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز پنجشنبه جهت شرکت در نشست عالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص مسائل فلسطین وارد نیویورک شد.

وی در بدو ورود در جمع خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: روز پنجشنبه نشست شورای امنیت سازمان ملل با بررسی تحولات غرب آسیا و تمرکز بر فلسطین برگزار می‌شود، طبعاً این نشست در سطح وزرا برگزار خواهد شد. با توجه به تحولات منطقه و این‌که وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است و این وضعیت سرریزش در منطقه و تحولات منطقه نمودار می‌شود، یک فرصتی است که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه تبیین کنیم و در عین حال با استفاده از فرصت حضور در سازمان ملل در دیدار‌هایی با دبیرکل سازمان ملل و دیگر وزرای خارجه و همتایان و برخی از مدیران ارشد سازمان ملل برای برون‌رفت از این مشکل، توقف فوری جنگ، ارسال کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه و سایر مسائل مرتبط با موضوع فلسطین و اهمیت امنیت منطقه رایزنی‌هایی داشته باشیم.

امیرعبداللهیان در ادامه در خصوص تبادل پیام‌ها با آمریکا اظهار داشت: به‌دلیل اینکه رژیم اسراییل در یک اقدام تروریستی سفارت ایران در دمشق را هدف قرار داد، مستشاران وابسته نظامی در سوریه در این اقدام تروریستی رژیم به شهادت رسیدند و ما مدت‌ها خویشتنداری کرده بودیم با درک شرایط منطقه و مرتب به دبیرکل سازمان ملل اعلام کردیم که شورای امنیت باید به وظیفه خودش برای مقابله با این اقدامات رژیم اسرائیل عمل کند.

وی ادامه داد: از زمانی که تصمیم گرفته شد که در چارچوب حقوق بین‌الملل و دفاع مشروع پاسخ لازم داده شود و هشدار و تنبیه لازم صورت بگیرد، ما آمریکا را مطلع کردیم. به آمریکایی‌ها به‌صراحت و به‌روشنی گفتیم که تصمیم در ایران در شورای‌عالی امنیت ملی و در سطح رییس جمهور کشورم برای پاسخ دادن به رژیم قطعی است و پیام‌هایی قبل از عملیات تبادل شد و بعد از اینکه اقدام انجام شد ساعت تقریباً ۲:۳۰ بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده از مجاری دیپلماتیک ارسال کردیم.

وزیر امور خارجه درباره محتوای این پیام‌های تبادل‌شده توضیح داد: به‌صراحت و به‌روشنی به آمریکا در این پیام‌ها سعی کردیم بگوییم که اولاً ما به‌دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم. آن چیزی که توسعه تنش در منطقه را می‌تواند افزایش بدهد رفتار‌های رژیم صهیونیستی است. قبل از عملیات به طرف آمریکایی به‌روشنی گفتیم که ما پایگاه‌ها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد مگر اینکه در پاسخی که به رژیم اسراییل می‌دهیم آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از رژیم صهیونیستی انجام دهد.

وی در آخر گفت: تبادل پیام‌ها به‌ویژه از کانال سوئیس و مجاری رسمی دیپلماتیک با هدف اینکه یک درک درستی از اقدام ایران به وجود آید و با هدف جلوگیری از توسعه تنش و بحران در منطقه بین ما و آمریکا انجام شد.

دیگر خبرها

  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟
  • دیگر کسی آمریکا را به عنوان ابرقدرت قبول ندارد
  • امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است / به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • حمله جدید بایدن به ایران: دنبال محو اسرائیل تا ابد هستند
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • تداوم کیفیت سالم هوا در تهران
  • بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • بایدن : ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • تحلیلگر مصری: ایران به دنبال جنگ نیست، بازدارندگی ایجاد کرد
  • تداوم هوای قابل قبول در پایتخت