Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:58:56 GMT

خروج کرونا از فهرست دغدغه اصلی مازندرانی‌ها

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۹۰۱۶

خروج کرونا از فهرست دغدغه اصلی مازندرانی‌ها

به گزارش ایرنا، باوجود سپری شدن ماه‌های باثبات کرونایی در مازندران و کاهش چشم‌گیر مرگ و میر و ابتلا به کووید ۱۹ به دلیل تزریق بموقع دزهای اول و دوم واکسن کرونا، اما این روزها التهاب در ارتباط با شیوع موج ششم کرونا در استان به دلیل واکسن‌هراسی یا واکسن‌گریزی در تزریق دز سوم واکسن کرونا بالا گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این که تاکنون حدود ۹۸ درصد از جامعه هدف ۱۲ سال به بالا در مازندران دز اول و ۹۰ درصد هم دز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند ، اما آمار تزریق دز سوم این واکسن با وجود شیوع و همه‌گیری اومیکرون در استان این روزها چنگی به دل نمی‌زند و حدود ۳۰ درصد است.

طبق ارزیابی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل می‌بایست تا ۳۰ دی امسال رقم تزریقی دز سوم واکسن کرونا در استان به حدود ۵۰ درصد می‌رسید که فاصله معنادار ۲۰ درصدی با شرایط در نظر گرفته شده، روزهای بسیار سخت در ارتباط با موج ششم کرونا در استان را برای ماه‌های آینده یادآوری می‌کند.

از سوی دیگر این روزها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن و معابر عمومی مازندران هم مطلوب نیست و کمتر از ۳۵ درصد است که این سهل‌انگاری‌ها هم می‌تواند به مثابه استقبال از تدوام شیوع کونا در استان باشد.

روند افزایشی شیوع اومیکرون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز شنبه در گفت و گو با ایرنا از افزایش مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان به دلیل احتمال و یا ابتلای شهروندان به کرونا خبر داد و گفت : متاسفانه روند شیوع اومیکرون در استان در حال افزایش است که باید با دعوت از مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین تزریق بموقع واکسن، از شیوع افسارگسیخته اومیکرون در مازندران جلوگیری کرد.

دکتر قاسم اویس افزود : یافته‌های علمی نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از افرادی که در مازندران به ویروس اومیکرون مبتلا شده اند، نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود اقدام نکرده اند و ۳۰ درصد دیگر از مبتلایان هم تنها دو هفته از تزریق دز سوم واکسن کرونا آنها گذشته بود.

وی با درخواست از شهروندان برای مراجعه جهت تزریق دز سوم واکسن کرونا پس از زمان تعیین شده سه ماهه پس از دز دوم ، گفت: تاکنون ۳۰.۲ درصد از جامعه هدف در استان نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: در زمان حاضر ۴۷ مرکز تجمیعی برای تزریق واکسن کرونا در استان فعال است و طبق زمان‌بندی ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار دز واکسن کرونا در هفته جاری باید به افراد واجد شرایط تزریق شود.

اویس با بیان این که در زمان حاضر روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار دز واکسن کرونا در استان تزریق می‌شود، اضافه کرد: انواع واکسن کرونا در مراکز تجمیعی مازندران برای ایجاد واکسیناسیون جمعی طبق برنامه‌ریزی یافت می‌شود اما در تامین واکسن آسترازنکا با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اولویت تزریق واکسن آسترازنکا در استان برای دز دومی‌ها است و اکنون حدود ۴۰ هزار نفر در مازندران واجد شرایط تزریق دز دوم واکسن آسترازنکا هستند اما از این تعداد فقط برای ۲۹ هزار نفر این نوع واکسن تامین شده و بزودی محموله‌های جدید واکسن آسترازنکا به استان می‌رسد.

اویس گفت : افرادی که دزهای اول و دوم واکسن کرونای آنها آسترازنکا بوده است می‌توانند در دز سوم را « پاستو پلاس » تزریق کنند چون به دز سومی‌هایی واجد شرایط، واکسن آسترازنکا تزریق نمی‌شود.

عقب ماندگی در ایجاد ایمنی جمعی

جانشین رییس ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونای مازندران هم در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه که حدود پنج میلیون و ۹۹ هزار دز واکسن کرونا در استان در ماه‌های گذشته تزریق شد، گفت : از این میزان ۶۷۲ هزار و ۲۵۵ دز مربوط به دز سوم و بقیه مربوط به دزهای اول و دوم بوده است.

علی شیرازی وضعیت تزریق دزهای اول و دوم واکسن کرونا در استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود : اما در تزریق دز سوم واکسن کرونا عقب ماندگی‌هایی وجود دارد و در صورت تدوام واکسن‌گریزی، احتمال موج ششم کرونا ویروس در استان حتمی است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با هشدار در ارتباط با شیوع افسار گسیخته کرونا در استان در هفته‌های آینده به دلیل بی‌اعتنایی جامعه هدف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری به تزریق دز سوم واکسن کرونا، گفت : به طور حتم با ایجاد نشدن ایمنی جمعی با واکسیناسیون علیه کرونا، روزهای خطرناک کرونایی با افزایش بستری‌ها و مرگ و میر را در پیش داریم.

وی تصریح کرد: کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند تاخیر در تزریق دز سوم و فاصله افتادن بین دزهای تکمیلی کرونا باعث می‌شود که ایمنی بدن انسان علیه این ویروس خطرناک روز به روز کاهش یابد، از این روز با قطع زنجیره واکسیناسیون با تدوام واکسن‌گریزی، باید بار دیگر تخت‌های بیمارستانی قابل توجه برای درمان بیماران کرونایی در استان تجهیز شوند.

شیرازی گفت : از افراد واجد شرایط در استان عاجزانه می‌خواهیم که نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند چراکه تنها راه موثر برای در امان ماندن از اومیکرون تزریق این دز تکمیلی واکسن است و اصحاب رسانه هم راجع به اهمیت ایجاد ایمنی جمعی علیه کرونا، اطلاع رسانی های لازم را داشته باشند.

وی  افزود : این روزها واکسن‌گریزی و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی در مازندران تنها مختص به گروه و قشر خاصی از جامعه نیست و اکنون حدود ۷۵ درصد از مردم مازندران نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجه هستند که باید با فرهنگ‌سازی جلوی این عادی‌انگاری‌های کاذب در ارتباط با کرونا را گرفت.

شیرازی گفت : در زمان حاضر ۸۴ نفر از مردم مازندران به اومیکرون مبتلا هستند در حالی که این رقم در در روز دوشنبه ۲۷ دی ماه امسال حدود ۵۰ نفر بود که باید برای جلوگیری از شیوع این ویروس، دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی افزایش یابد.

وی افزود : واکسن‌گریزی ، واکسن‌هراسی و همچنین عادی‌انگاری از چالش‌های اساسی در مهار کرونا ویروس در استان است که باید با جدیت برای رفع این چالش‌ها تدبیر کرد و نگذاریم این رویکردهای خطرآفرین در جامعه عرف و نهادینه شود.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۶۸ بیمار جدید به ۲۴۱ نفر رسید. در این مدت فوتی کرونایی در بیمارستان‌های استان گزارش نشده است.

برچسب‌ها اومیکرون مازندران واکسن کرونا پروندهٔ خبری اومیکرون ؛ سویه تازه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اومیکرون مازندران واکسن کرونا اومیکرون مازندران واکسن کرونا تزریق دز سوم واکسن کرونا دستورالعمل های بهداشتی واکسن کرونا در استان علوم پزشکی مازندران واکسن آسترازنکا دوم واکسن کرونا دزهای اول و دوم واکسن گریزی واجد شرایط دز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۹۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، حسن پرکار در گفتگویی با بیان اینکه متقاضیان حج تمتع امسال این استان طبق نوبت اعلام شده از امروز (پنجم) تا شانزدهم اردیبهشت ماه برای انجام واکسیناسیون اجباری فرصت مراجعه دارند، اظهارکرد: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

وی اظهار کرد: تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیانی که در ۲ سال گذشته این واکسن را تزریق نکرده‌اند، اجباری است.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی با بیان اینکه در مشهد حدود ۱۰ هزار نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروانها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، ادامه داد: با توجه به مدت مشخص جهت تزریق واکسن برای حجاج تمتع، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرخراسانی را هم در مشهد با توجه به زیارتی بودن این شهر داریم.

وی ادامه داد: شمار متقاضیان حج تمتع امسال استان خراسان رضوی ۹ هزار و ۵۶۷ نفر هستند که در قالب ۶۷ کاروان به این سفر زیارتی اعزام می‌شوند، ۳۹ کاروان از این شمار متعلق به مشهدی‌ها است.

پرکار گفت: تامین عوامل یکی از آشپزخانه‌های مرکزی در مکه نیز با خراسان رضوی و به تعداد ۱۰۰ نفر است که معاینات پزشکی این تعداد از روز گذشته در مشهد آغاز شده است.

شایان ذکر است، نخستین کاروان اعزام متقاضیان حج تمتع امسال خراسان رضوی از روز ۲۹ اردیبهشت ماه جاری آغاز می شود و تا ۱۲ خرداد ادامه دارد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899103

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند