Web Analytics Made Easy - Statcounter

با سخنرانی «شاهین فرهت» موسیقیدان صاحب‌نام کشور یاد هنرمند فقید «خسرو سینایی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر زنده نگه داشته می‌شود. خبرگزاری میزان - طبق اعلام مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، نکوداشت برخی هنرمندان فقید سال گذشته تاکنون، به عنوان یکی از برنامه‌های بخش فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر، به شکل ویژه تری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

در سال‌های گذشته برنامه‌های نکوداشت تنها به تجلیل از بازماندگان هنرمندان فقید در مراسم اختتامیه محدود می‌شد و در نهایت با اهدای لوح یادبود و تندیس و تشویق حضار این مراسم به پایان می‌رسید، اما در دوره چهلم علاوه بر این رویه، در طول روز‌های جشنواره و در قالب سلسله نشست‌ها و سخنرانی‌هایی با عنوان «نقش ماندگار»، دستاورد‌های هنری این افراد و نقش آن‌ها در ارتقای سینمای ایران نیز مورد واکاوی و بحث قرار خواهد گرفت.

در نشست نکوداشت مرحوم خسرو سینایی، شاهین فرهت، موسیقیدان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانی خواهد کرد. دلیل برگزاری نشست «سینما و موسیقی» تسلط خسرو سینایی به سایر هنر‌ها به ویژه موسیقی است. این نشست، در جریان چهلمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

شاهین فَرهَت به‌عنوان یک شخصیت آکادمیک و علمی، یکی از آهنگسازان سرشناسِ موسیقی کلاسیک در ایران است. او آثار متعددی را بر اساسِ فرم‌های رایج در موسیقی غرب و دیگر شیوه‌های مرسوم خلق کرده که غالباً به فضای موسیقی دوران رمانتیک نزدیک است و در عین‌حال از تأثیر نغمه‌های موسیقی ایرانی نیز بی‌بهره نبوده است. او در آبان ۱۳۸۴، برای دومین‌بار پس از تشکیل رشته موسیقی در دانشگاه تهران، به‌عنوان مدیر گروه موسیقیِ دانشکده هنر‌های زیبا انتخاب شد.

زنده‌یاد خسرو سینایی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگساز، نوازنده، و شاعر اهل ایران بود. سینایی یکی از هنرمندان فیلمسازی بود که در رشته موسیقی نیز تحصیلات عالیه داشت. نخستین فیلم بلند سینمایی خسرو سینایی، زنده‌باد… ساخت سال ۱۳۵۸ است. هیولای درون، یار در خانه، در کوچه‌های عشق، کوچه پاییز، عروس آتش، مثل یک قصه، کویر خون و جزیره رنگین از فیلم‌های بلند سینمایی بلند خسرو سینایی است که در فاصله سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۹۳ ساخته شده است. خسرو سینایی در طول زندگی هنری خود بیش از ۱۲۰ فیلم کوتاه و بلند ساخت. در کارنامه او ساخت موسیقی ۱۵ فیلم به چشم می‌خورد. او در تاریخ یازدهم مردادماه ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت.

برنامه‌های فرهنگی جشنواره فیلم فجر چهلم با مدیریت سعید الهی تهیه کننده و کارشناس سینما و رسانه از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به‌صورت فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران جشنواره فیلم فجر خسرو سینایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۹۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  اذان به معنای «آگاه کردن»، مناجات و نوایی آشنا برای مسلمانان است و در ایران نیز قدمتی دیرین دارد. نکته مهم‌تر اینکه از مقطعی به بعد این مناجات آسمانی لحن ایرانی به خود گرفته است.

یکی از خاطره انگیزترین اذان‌های ثبت شده در حافظه فرهنگی مردم ایران اذان مرحوم «رحیم موذن زاده اردبیلی» است که بر مبنای دستگاه‌های موسیقی ایرانی و در گوشه روح الارواح اواز بیات ترک در دستگاه شور خوانده شده است.

 این نکته نشان دهنده این مسئله است که استفاده از موسیقی اصیل ایرانی در نغمات و آوا‌ها می‌تواند باعث ارتباط بیشتر و عمیقتر مردم با نغمات مذهبی شود.

«عندلیب» به تهیه کنندگی و نویسندگی سعید مبشری، اجرای داود حیدری و کارشناسی علیرضا امینی، ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

 

دیگر خبرها

  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • جشنواره بازی های بومی محلی بهزیستی شاهین دژ
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • سخنرانی دردناک محمدرضا شاه درباره اشغال ایران
  • هفتمین نکوداشت روز شهرکرد با اجرای ۵۰ عنوان برنامه
  • برپایی جشنواره کارآفرینان کوچک با شعار «مدرسه کارآفرین»
  • نشاندن بایدن پشت میز روزولت برای سخنرانی، تهران را تحریک می‌کند
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌درجشنواره «sehsüchte» آلمان
  • در دیدار آقای مدیر با آهنگساز پیشکسوت چه گذشت؟