Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملیات نیروهای یمنی امنیت و اقتصاد آل نهیان را به چالش کشید و پیامی روشن از صنعاء به سران این خاندان ارسال شده اگر به دخالت های خود پایان ندهند باید منتظر هدف قرار گرفتن قلب این رژیم امارات باشند.

سرویس جهان مشرق؛ سال گذشته با پیروزی‌های گسترده رزمندگان و تغییر موازنه قدرت در خاک یمن، رژیم امارات در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرد دیگر نقشی در تحولات میدانی نخواهد داشت و نیروها و تجهیزات نظامی خود را از خاک این کشور خارج می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحولات میدانی ماه های گذشته از کم رنگ شدن نقش امارات در یمن خبر می داد اما با نزدیک شدن رزمندگان به دروازه های جنوب شهر مارب (قلب یمن و مهم ترین پایگاه اشغالی ائتلاف) و آزادی بخش وسیعی از استان نفت خیز شبوه و شکست سنگین مزدوران سعودی وضعیت تغییر کرد.

اماراتی ها که پیشتر با کسب رضایت ائتلاف  آمریکایی به صورت مستقیم از تحولات یمن فاصله گرفته بودند و غیر مستقیم (تامین مالی و نظامی مزدوران) جنگ علیه مردم این کشور را ادامه می دادند وقتی دیدند ریاض میدان را واگذار کرده و در آستانه از دست دادن مارب و شبوه است دوباره با دستور کاخ سفید برای سازماندهی نیروهای مزدور و اعزام آنان به خطوط نبرد وارد عمل شدند.

امارات بازگشت به جنگ مستقیم در یمن را با اعزام یک کشتی حامل مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات نظامی آغاز کرد اما نیروهای یمنی با واکنش به موقع این محموله را قبل از رسیدن به دست مزدوران ائتلاف توقیف و مصادره کردند و به حاکمان این رژیم نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید هشدار دادند.

اماراتی ها در مرحله بعد هزاران تن از مزدوران تحت فرمان (عناصر موسوم به العمالقه) را با پشتیبانی کامل مالی و نظامی وارد میدان کردند تا مناطق تازه آزاد شده را در استان شبوه دوباره به اشغال دربیاورند و پیشروی رزمندگان به سمت شهر مارب را متوقف کنند.

خاندان آل نهیان در جریان ماجراجویی های هفته های اخیر برخی بخش ها و مناطق را در غرب استان شبوه بار دیگر تصرف و ورود مسقیم به جنگ علیه ملت یمن را با کشاندن درگیری ها به استان مارب تکمیل و البته همین جنگ افروزی ها صبر صنعاء را به سمت لبریز شدن پیش برد.

اماراتی ها که پیروزی در بخش های «عسیلان، عین و...» را در غرب استان شبوه جشن گرفته بودند و به ادامه پیشروی ها امید زیادی داشتند به اخطارهای مکرر صنعاء توجهی نداشتند و تصور می کردند در امنیت کامل هستند و دست انصارالله از هرگونه واکنش قاطع خالی است.

مقامات سیاسی و نظامی یمن در روزهای گذشته چندین مرتبه به حاکمان مغرور امارات اعلام کردند اگر پای خود را از درگیری ها بیرون نکشند هزینه سنگینی خواهند داد اما آل نهیان این هشدارها را یک بلوف رسانه ای و نظامی در نظر گرفت و به این جمع بندی رسید که در بدترین حالت ممکن هم سامانه های دفاعی اجازه قدرت نمایی به نیروهای یمنی نخواهند داد و امنیت این رژیم را تامین می کنند.

چند روز زمان کافی بود تا افکار عمومی با مشاهده واقعیت ها قضاوت کنند کدام طرف می تواند تحولات میدانی را تغییر دهد و البته در این میان رزمندگان یمنی بودند که امنیت پوشالی اماراتی ها را به شدت زیر سوال بردند و خاندان آل نهیان در شوک عمیق فرو رفت.

سران رژیم امارات اطمینان داشتند پهپادها و موشک های بالستیک یمنی قادر نخواهند بود از خطوط دفاعی ایجاد شده عبور و مشکلی برای نقاط حیاتی و راهبردی این کشور به وجود آورند اما در جریان یک عملیات پیچیده و دقیق، غافلگیر و به چالش کشیده شدند و این مسئله اثبات شد سامانه های خریداری شده از آمریکایی ها، صهیونیست ها و انگلیسی ها کارایی ندارند و کلاه گشادی بر سر آنان گذاشته شده است.

در بخشی از این عملیات گسترده، مراکز سوخت در منطقه «مصفح ایکاد ۳» در نزدیکی مخازن شرکت «ادنوک» هدف قرار گرفتند و مخزن های سوخت فرودگاه «ابوظبی» هم یکی دیگر از مقصدهای از پیش تعیین شده پهپادها بودند و البته این بخش از عملیات حامل یک پیام روشن به طرف اماراتی بود.  

رسانه های عربی و غربی و به ویژه سعودی و اماراتی در روزهای گذشته ابتدا تلاش کردند با سانسور و پخش گزینشی اخبار، نتیجه این عملیات منحصر به فرد را کمرنگ و در ادامه نیز حملات را به آتش سوزی چند مخزن سوخت خلاصه کنند و مدعی مهار سریع حریق شدند اما همه کسانی که این عملیات را به صورت مستقل، تخصصی و دقیق دنبال می کنند نظر قابل تامل تری داشتند و نابودی امنیت و اقتصاد امارات را هدف اصلی از انجام این عملیات دانستند.

باید توجه داشت سهم ذخایر نفتی از اقتصاد امارات حدود ۱۷ درصد و سهم گردشگری و حمل و نقل (پروازهای بین المللی و کشتی های تجاری و نفتی) حدود ۲۲٪ و تبادلات تجاری نیز ۲۸ درصد است و همین مسئله به خوبی هدفمند بودن عملیات نیروهای یمنی را نشان می دهد و اثبات می کند هدف قرار دادن شریان های نفتی (شرکت ادنوک) و گردشگری (فرودگاه ابوظبی) اتفاقی نبوده و مانند زلزله امارات را لرزانده است.

در بخش گردشگری، امارات فقط در یک مورد سالانه میزبان بیش از ۲ میلیون گردشگری مصری است و در این میان فرودگاه ابوظبی هم به عنوان دومین فرودگاه بزرگ این کشور مقصد یک میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر است و این امتیاز اقتصادی در سایه امنیت به دست آمده بود تا جایی که شهر دبی نیز در سال های گذشته به عنوان یکی از امن ترین مناطق جهان معرفی شده بود اما با حمله اخیر پهپادی و موشکی دیوار امنیت آل نهیان فرو ریخت و تغییر مسیر هواپیماهای شرکت های خارجی اولین زیان سنگین برای این خاندان است.

از سویی دیگر، هدف قرار دادن مخازن و نفتکش های ادنوک (بزرگترین شرکت نفتی امارات) در منطقه ایکاد ۳ بدون شک راه را برای افزایش قیمت نفت خام باز می کند و ادامه حملات مقدمه ای برای خروج سرمایه گذاران خارجی از این شرکت خواهد بود و همچنین تغییر مسیر نفتکش های خارجی از ترس اصابت موشک و پهپاد هم یک خسارت برای اماراتی ها است.

در مجموع مقامات سیاسی و نظامی در صنعاء با انجام این عملیات به اماراتی ها فهماندند اگر قصد داشته باشند جنگ افروزی مستقیم و غیر مستقیم را علیه ملت یمن ادامه دهند به طور طبیعی با واکنش متقابل و در حجم سنگین تر مواجه خواهند شد و ناامنی تمام این کشور را فرا خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، پهپادها و موشک های یمنی حداقل مسیری هزار و ۵۰۰ کیلومتری را طی کردند و با عبور از تمامی سامانه های پدافندی به ابوظبی و سایر مراکز راهبردی امارات رسیدند و بدون شک اگر آل نهیان به دخالت ها و ماجراجویی ها ادامه دهد باید منتظر هدف قرار گرفتن مناطق حساس از جمله مخازن نفتی «فلاح، الفاتح و ...» و سکوی های صادرات نفت «ادنوک و الرویس» و فرودگاه های «دبی و الشارجه» و بندرهای «جبل علی و شارجه» باشد و این به معنای سکته مغزی اقتصاد امارات و به کما رفتن چند صد ساله این کشور است و البته حملات مستقیم نیروهای مسلح یمن به قلب امارات باعث خواهد شد این خاندان رفتار خود را تغییر و اصلاح کنند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت گزارش اختصاصی مشرق امارات ابوظبی یمن آل نهیان شرکت ادنوک شبوه مارب صنعاء سامانه پدافندی حملات موشکی و پهپادی دبی الشارجه امارات تحولات منطقه تحولات یمن جنگ یمن ارتش یمن انصارالله یمن خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت نیروهای یمنی اماراتی ها هدف قرار آل نهیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۰۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاری که «وعده صادق» با اسرائیل کرد

این عملیات وعده صادق نام گرفت؛ وعده‌ای که ایران در تمام ۱۳ روز قبل برای پاسخ به حمله تروریستی اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان و مستشاران سپاه پاسداران مقرر کرده بود. 

ایران در این عملیات از پهپادهای انتحاری از نوع شاهد ۱۳۶ استفاده کرده است. تعداد دقیق موشک‌ها و پهپادهای ایرانی رسما اعلام نشده اما به نوشته نیویورک تایمز بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد از ایران شلیک شده و اسرائیل برآورد کرده که ایران در این عملیات از ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین استفاده کرده است. همچنین مقامات رژیم مدعی اند که ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادها را رهگیری و منفجر کرده‌اند، اما بسیاری بر این باور هستند که در حقیقت اسرائیل با این آمار و ارقام به دنبال کوچک‌نمایی عملیات ایران است، زیرا نمی‌خواهد پاسخی گسترده به آن بدهد.

«حسین اصغری‌ثانی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عمق اثربخشی پاسخ‌ موشکی و پهپادی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، اظهار کرد: برخی از تحلیلگران داخلی و خارجی فرضیه‌ای مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه این عملیات از قبل هماهنگ شده بود، خساراتی برجا نگذاشته و هزینه مالی زیادی برای ایران داشته و در تلاش هستند پاسخ نظامی ایران را کوچک و با دستاوردهای ناچیز جلوه بدهند. در صورتی که اگر از زوایای دیگر به این موضوع نگاه کنیم، اتفاقا دستاورد تاریخی بسیار بزرگی برای ایران داشته و پیروزی بزرگی برای ما تا این لحظه ثبت شده است. همان طور که اعلام شد بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک کروز و بالستیک به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. اما پاسخ ایران صرفا به اسرائیل نبود، این یک پاسخ نظامی به آمریکا هم بود؛ کشوری که تمام‌قد متعهد به حمایت از اسرائیل است. 

وی با بیان اینکه پاسخ نظامی ایران دارای ابعاد فنی، روانی، سیاسی و اقتصادی بود، ادامه داد: در بعد فنی و نظامی ایران چند پیام را به اسرائیل، آمریکا، کشورهای منطقه، اروپا، روسیه و چین منتقل کرد. در بعد فنی و نظامی دیدیم در مقابل پهپادهای ما لانچرهای گنبد آهنین کاملا تخلیه شد و موشک‌های بالستیک ایران تماما از لایه‌های پدافندی عبور کرد. بیش از هفت موشک بالستیک جدا از موشک‌ها و پهپادهای دیگر به نقاطی که از قبل به عنوان هدف مشخص شده بود اصابت کرد؛ آن هم به پایگاهی که از بیشترین حفاظت پدافندی برخوردار است. ما حتی از موشک‌هایی با سوخت مایع استفاده کردیم، در حالیکه موشک‌های پیشرفته‌تر با سرعت بیشتر و تخمین بالا داشتیم. نکته جالب اینجاست بعد از اینکه لانچرهای گنبدهای آهنین تمام شد، ایران دیگر به عملیات خود ادامه نداد. در صورتی که بعد از این زمان هر تعداد موشک و پهپاد که می‌فرستادیم به سرزمین اشغالی اصابت می‌کرد، اما ما نخواستیم ادامه بدهیم. این مهمترین پیام فنی و نظامی ما بود که حوزه‌های نظامی-امنیتی آمریکا و اسرائیل باید آن را درک کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: نکته دوم این است که‌ اسرائیل تنها نبود. ارتش آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی برخی از کشورهای منطقه به کمک اسرائیل آمدند یعنی اسرائیل فهمید به شدت نیازمند حمایت تمام‌قد متحدانش است. ولی باز هم ایران به راحتی توانست اهدافی را که از پیش تعیین کرده بود را منهدم کند. نکته فوق‌العاده مهم بعدی اینکه اسرائیل با تمام توان پدافندی و تهاجمی خود به میدان آمد اما نیروهای نظامی ایران با کمتر از پنج درصد از توان نظامی‌شان وارد عملیات شدند و نشان دادند گنبد آهنین نفوذناپذیر نیست و به راحتی از هر نظر قابل نفوذ است. این می‌تواند پیامی برای آمریکا باشد که اگر ایران می‌تواند رژیم صهیونیستی را با این فاصله از داخل خاک خودش بزند، پس به راحتی می‌تواند پایگاه‌های آمریکا را در سراسر منطقه با دقت کامل مورد هدف قرار دهد. این پیامی به کشورهای منطقه متکی و امیدوار به رژیم صهیونیستی است و  نمایش قدرتی حتی برای کشورهای دوست و مدافع سیاست ایران، محسوب می‌شود. با این عملیات ما توانستیم پرستیژ خودمان را در برابر چین و روسیه ارتقا دهیم.

اصغری‌ثانی با تاکید بر اینکه ما به اسرائیل نشان دادیم روزهایی که اقدامات تهاجمی‌اش بی‌پاسخ می‌ماند، گذشته است، گفت: هر ضربه‌ای که به ایران و منافع ایران حتی در خارج از مرزهای کشور وارد شود، از داخل خاک خودمان پاسخ خواهیم داد. در واقع پاسخ نظامی ما به یک کشور اتمی بود که از پشتیبانی سه کشور اتمی دیگر هم برخوردار است. در این عملیات شگفتی و جسارت فوق‌العاده‌ای نهفته بود و باید انجام می‌شد. اگر پاسخ نظامی نمی‌دادیم بازخورد منفی می‌گرفتیم. اما از منظر اقتصادی، وانمود می‌کنند ۲ میلیارد دلار برای پاسخ نظامی ایران هزینه شده است، درحالیکه قیمت تولید هر پهپاد ما بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است اما هر موشک لانچر گنبد آهنین حدود یک میلیون دلار است. ما مدعی هستیم آن‌ها هزینه‌های خودشان را اعلام کنند ما هم اعلام می‌کنیم تا معلوم شود چه کسی در این موضوع متضرر شده است. اگرچه هر هزینه‌ای لازم باشد ما برای دفاع از خودمان پرداخت خواهیم کرد. ضمن اینکه ما با توان کمتر از پنج درصد، عملیات انجام دادیم و طرف مقابل با توان صددرصدی به میدان آمد.

درخشش جایگاه ایران در افکار عمومی عرب

وی با بیان اینکه با وعده صادق، ایران در نزد افکار عمومی عرب درخشید و جایگاهمان میان جامعه عرب ارتقا پیدا کرد، افزود: نکته جالب توجه این است که جایگاه ایران نزد افکار عمومی بین‌الملل خدشه‌دار نشد. ایران به عنوان قدرت بزرگی دیده شد که می‌تواند از خاک خودش، حتی نسبت به حملاتی که در خارج از مرزهایش انجام می‌شود پاسخ نظامی بدهد. این موارد دستاوردهای کمی نیست. اهداف ما از انجام این عملیات این بود که خسارت گزافی به طرف مقابل وارد کنیم، پاسخ نظامی بدهیم و بازدارندگی خود را احیا کنیم. اینها باید در چارچوبی انجام می‌شد که جنگ غزه فراموش نشود، جنگ گسترده‌ای شروع نشود، نتانیاهو از زیر فشار افکار عمومی خارج نشود و علاوه بر آن نتواند پاسخ دهد. یعنی هم به اهدافمان برسیم و هم طرف مقابل را از نظر سیاسی تضعیف کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص پاسخ احتمالی اسرائیل، عنوان کرد: اسرائیل در همان شب ثابت کرد توان پاسخ نظامی گسترده را ندارد. اظهاراتش هم درباره پاسخ کوبنده به ایران فروکش کرده و بعید به نظر می‌رسد که جنگ بیش از این گسترده‌تر شود. همچنین ما نباید جامعه اسرائیل و منتقدان نتانیاهو را دست‌کم بگیریم. مطمئنا جامعه یهود و مردم اسرائیل این اجازه را به نتانیاهو نخواهند داد تا وارد جنگی تمام‌عیار با ایران شود. اگر هم مقامات رژیم می‌گویند پاسخ می‌دهیم، تلاش‌های آخر برای مدیریت افکار عمومی داخلی است، وگرنه وقتی ایران چنین عملیات نظامی را انجام می‌دهد مطمئنا خودش را برای همه‌ چیز حتی جنگ طولانی‌مدت آماده کرده است. ما با در نظر گرفتن و آمادگی برای تمام سناریوهای ممکن، وارد میدان شدیم، اما به نظر من موضوع پاسخ گسترده نظامی برای اسرائیل منتفی شده است. 

اصغری‌ثانی تاکید کرد: قدرت ما بیشتر از چیزی بود که در شب عملیات به نمایش گذاشته شد. ما فقط مراکز نظامی را زدیم. نخواستیم مراکز مسکونی یا بیمارستان‌ها را مورد هدف قرار دهیم. می‌توانستیم مانند رژیم صهیونیستی وحشیانه عمل کنیم اما نکردیم چون اهداف ما از پیش تعیین شده بود. ما از قبل هشدار داده بودیم که حتما قصد انتقام داریم و اسرائیلی‌ها چند روز در آمادگی کامل بودند ولی چنین ضربه‌ای متحمل شدند. حالا ادعا می‌کنند ۹۹ درصد موشک و پهپادها رهگیری شده تا دستاوردی برای رژیم صهیونیستی خلق کنند و پاسخ نظامی به ایران ندهند؟ به هیچ وجه اینطور نیست. زیرا اسرائیل در حد و اندازه‌ای نیست که بخواهد پاسخ نظامی بدهد. از طرف دیگر سیستم پدافندی ما بیکار ننشسته تا جنگنده‌های رژیم صهیونیستی وارد کشورمان شوند. مطمئنا اسرائیل توان پاسخگویی ندارد و اگر جنگ گسترده‌تر شود، پاسخ واقعی ایران را در آن زمان باید دید. 

وی با اشاره به تاثیر وضعیت کنونی بر جنگ غزه، اظهار کرد: از ۲ روز پیش رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده حماس شرایط آتش‌بس را نپذیرفته است. به نظر من با توجه به اینکه آمریکایی‌ها هم اعلام کردند که موضوع پاسخ نظامی ایران را در گروه جی هفت به صورت دیپلماتیک بررسی خواهند کرد، می‌دانند هرگونه راه حلی در جنوب غرب آسیا بدون در نظر گرفتن غزه و حل کردن ریشه‌ای مسئله فلسطین امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر با توجه به اینکه انتخابات آمریکا نزدیک است، موضوع غزه سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • گسترش تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌ا...
  • حمله سپاه به اسرائیل چرا با پهپادهایی که رسیدن‌شان چند ساعت طول کشید، آغاز شد نه موشک هایی که ۱۰ دقیقه ای به مقصد می رسند؟
  • اراک؛ مقصد بعدی اتوبوس های برقی/ درخواست از دولت برای احداث ایستگاه های شارژ
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • بررسی تاثیر عملیات موشکی ایران بر نقشه ترانزیتی سرزمین های اشغالی
  • راز استفاده نکردن ایران از موشک ها و پهپادهای پیشرفته تر در حمله به اسرائیل /چرا سپاه با اطلاع قبلی حمله کرد؟/هنوز همه ورق ها فاش نشده است!
  • فیلم/ موشک و پهپادهای سپاه چگونه از سد پدافندهای اسرائیل عبور کردند؟
  • «وعده صادق» فصل جدیدی در تاریخ نظامی جهان است
  • کاری که «وعده صادق» با اسرائیل کرد
  • اگر اسرائیل به ایران حمله کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟