Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دفتر ثبت آثار گفت: ایران تلاش کرده است از ظرفیت پرونده‌های چند ملیتی برای برون رفت از محدودیت‌های سهمیه‌ای یونسکو بهره ببرد که برای سال ۱۴۰۱ ایران شش پرونده جهت ثبت جهانی آثار ناملموس برای طرح در نشست بین‌الدولی یونسکو دارد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ ایران سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در تاریخ  26 فوریه سال 1975 به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست که در سال 1979 چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان، نخستین مکان‌‌هایی بودند که از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌اکنون ایران نیز با ثبت جهانی 26 اثر تاریخی و طبیعی در فهرست جهانی یونسکو در رتبه نهم ثبت جهانی در بین 161 کشور عضو یونسکو ایستاده است و ایتالیا با ثبت بیش از  58 اثر در رتبه اول این فهرست قرار دارد. 

گرچه ایران در زمینه ثبت آثار جهانی جزو 10 کشور برتر در دنیا و دارای رتبه سوم آسیا است، اما میزان آثار ثبت شده جهانی ایران در مقایسه با سرمایه‌های بالقوه  فرهنگی، تاریخی و طبیعی موجود در کشورمان همچنان سنخیتی نداشته و با این توضیح این تعداد ثبت ناچیز به حساب می‌آید.

مصطفی پورعلی، مدیر کل دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در گفت‌وگو با تسنیم ضمن بیان دلایل کم بودن میزان آثار ثبتی ایران در یونسکو از پرونده‌های مشترک ایران با سایر کشورها به جهت ثبت در فهرست یونسکو 1401 خبر داد.

وی ضمن احصای فهرست‌های یونسکو برای ثبت عناصر فرهنگی که شامل فهرست معرف، فهرست میراث در خطر و فهرست پاسداری خوب است گفت: ایران علاوه بر آثاری ملموسی که در یونسکو به ثبت رسانده، تاکنون 17 اثر ناملموس هم در میراث جهانی دارد که از بین آن  14 اثر در فهرست "میراث مُعرف ناملموس"، 2 عنصر در " میراث ناملموس درخطر"  و در نهایت هنر خویشنویسی نیز تحت عنوان "برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو" به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران نسبت به کشورهای همسایه در حوزه کشورهای خلیج فارس بیشترین آثار ثبت شده در یونسکو را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: کشور ما در حوزه ثبت‌های جهانی آثار ناملموس دارای مقام هفتم و در حوزه ثبت‌های جهانی ملموس دارای رتبه نهم دنیا است که با توجه به غنای فرهنگی و همچنین سابقه عظیم تمدن کهن ایرانی باید میزان آثار ثبتی از ایران در فهرست‌های مختلف یونسکو به مراتب بیشتر از حال حاضر باشد. 

پورعلی یکی از علل کم بودن میزان آثار ثبتی ایران را عدم ارسال پرونده‌های ثبت جهانی ملموس به یونسکو در دهه‌های 60 و 70 و همچنین مشکلات موجود در فرآیند ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو اعلام کرد.

به گفته مدیر کل دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، بر اساس رویه و قوانین یونسکو در حوزه ثبت آثار ملموس، در هر سال صرفاً یک اثر قابل ثبت است، در حالیکه در زمینه آثار ناملموس این امر محدودتر بوده و صرفاً هر دو سال یک بار می‌توان نسبت به ثبت یک عنصر ملی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس اقدام کرد. 

وی با تأکید بر این موضوع که ایران تلاش کرده است از ظرفیت پرونده‌های چند ملیتی برای برون‌رفت از مشکلات و محدودیت‌های سهمیه‌ای یونسکو بهره ببرد، تصریح کرد: در همین راستا برای سال آتی (سال 1401) ایران شش پرونده برای ثبت جهانی آثار ناملموس و طرح در نشست بین‌الدولی یونسکو دارد که هر شش پرونده به صورت چند ملیتی است.

این مقام مسئول پرنده‌های مذکور به جهت ثبت در فهرست یونسکو در سال آتی را شامل پرونده یلدا به صورت مشترک با افغانستان، پرونده مهارت سنتی ابریشم ریسی با ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، افغانستان و قزاقستان، پرونده مهارت ترکمن‌دوزی با ترکمنستان، پرونده مهارت ساختن و نواختن عود با سوریه، پرونده مهارت ساختن و نواختن رباب با تاجیکستان و ازبکستان و در نهایت پرونده مهرگان با تاجیکستان عنوان کرد.

پورعلی همچنین خاطر نشان کرد: برای سال آینده یعنی سال 1401 ایران دارای سهمیه ملی در حوزه ثبت جهانی ناملموس نیست و به همین دلیل از ظرفیت پرونده‌های چند ملیتی استفاده کرده است.

ثبت خوشنویسی ایران در فهرست پاسداری یونسکو مهم‌تر از ثبت در دیگر فهرست‌هاست

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران میزان آثار ثبت آثار ناملموس پرونده مهارت جهانی یونسکو حوزه ثبت ثبت جهانی چند ملیتی ثبت آثار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۰۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست تیم ملی والیبال ایران اعلام شد

مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۴ در گروه مردان از یکم خرداد تا سوم تیرماه سال جاری پیگیری می‌شود و با معرفی تیم‌های صعود کننده به مرحله نهایی به پایان خواهد رسید.

بر اساس اعلام فدراسیون جهانی والیبال، تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها تا امروز مهلت ارسال فهرست ۳۰ نفره خود را داشتند و بر اساس قوانین در هر هفته این رقابت‌ها هر تیم اجازه استفاده از ۱۸ بازیکن از فهرست اولیه را دارد.

موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال ایران فهرست اولیه و ۳۰ نفره این تیم برای حضور در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ را اعلام کرد.

میلاد عبادی‌پور (کاپیتان)، مهدی جلوه، امیررضا سرلک، علیرضا مصلح‌آبادی فراهانی، محمدرضا حضرت‌پور، پوریا حسین‌خانزاده، امین اسماعیل‌نژاد، صابر کاظمی، امیرحسین اسفندیار، علی رمضانی، جواد کریمی، علی‌اصغر مجرد، علی شفیعی، میثم صالحی، محمدطاهر وادی، علیرضا عبدالحمیدی، شهروز همایونفرمنش، آرمان صالحی، بردیا سعادت، محمد بربست، محمد ولی‌زاده، امیرحسین صداقت، متین احمدی، مبین نصری، علی حق‌پرست، سیدامیرحسین ساداتی، مرتضی شریفی، عرشیا به‌نژاد، مهدی رضایی و مهران توانای بازیکنان معرفی شده در فهرست اولیه تیم ملی ایران برای حضور در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ هستند.

وحید مرادی به عنوان سرپرست گروه و مدیر تیم، امیر خوش‌خبر (سرپرست اردو)، موریس موتا پائز (سرمربی)، پیمان اکبری (دستیار اول)، لئوناردو افونسو، عبدالرضا علیزاده، علی فتاحی و نوید مشجری (مربیان)، مارسلو زنگراند (بدنساز)، محمدامین شاکری (آنالیزور)، علی حدادی (فیزیوتراپ) و محمدناصر نقره به عنوان ماساژور اعضای معرفی شده کادر فنی تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها هستند.

همچنین امیر ملک‌زاده، پویا عزیزی و توحید اصغری به عنوان مربیان حاضر در اردو در تمرینات تیم ملی کشورمان حضور دارند.

لازم به ذکر است که در به‌روزرسانی مقررات لیگ ملت‌ها امسال هر تیم می‌تواند علاوه بر ۱۴ بازیکنی که هر هفته لیست می‌کند، ۴ بازیکن رزرو را هم در فهرست نهایی‌اش بگنجاند و حتی همراه داشته باشد، تا در صورت نیاز پس از هر بازی بتواند ترکیب ۱۴ نفره جدیدی را برای بازی بعدی‌اش معرفی کند. به همین دلیل ممکن است در بولتن اختصاصی هر روز از مسابقات لیست جدیدی از تیم‌ها منتشر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی توپ و تور

دیگر خبرها

  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد
  • لیست تیم ملی والیبال ایران اعلام شد
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • پاکسازی اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • جریمه ۲ میلیارد ریالی یک محتکر روغن موتور در زنجان
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود