Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار روستای داس از درختان کهنسال شهرستان زبرخان نیشابور با شماره ۹۱۵ مورخ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

سیدجواد موسوی اظهار کرد: جنبه اعتقادی به این درخت کهنسال  باعث شده مردم محلی برای آن احترام خاصی قائل باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر در ۱۵۰ متری شمال شرقی و در کنار قبرستان روستای داس در این شهرستان قرار دارد.

محمود طغرایی، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، در توصیف وضعیت این اثر بیان کرد: این درخت کهنسال با قطر تنه‌ای به اندازه ۴۰/۸ متر و ارتفاع تقریبی ۲۰ متر قدمتی در حدود ۴۰۰ سال دارد.

وی ادامه داد: همچنین اهالی روستا در ماه‌های محرم، صفر یا رمضان برای سینه‌زنی، عزاداری و پخت آش‌ نذری پای این درخت گرد هم می‌آیند. توجه ویژه مردم به حفاظت از آن و جاری بودن یک رشته قنات دائمی در کنار ریشه‌های آن از جمله دلایل ماندگاری طولانی آن است.

بر اساس گزارش روابط ‌عمومی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی طغرایی به ارزش‌ گونه‌ای این درخت اشاره کرد و گفت: درخت چنار از جمله درختان بومی ایران است و از دوران باستان به عنوان یک درخت با طول عمر بالا مورد تقدس ایرانیان بوده و موجب برکت و نعمت سایر درختان محسوب شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ثبت ملي نيشابور درخت کهنسال میراث طبیعی فهرست میراث ملی ثبت آثار خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۰۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

همزمان با هفته زمین پاک جمع آوری زباله‌های حاشیه روستای رهنه از توابع شهر تایباد استان خراسان رضوی به همت دانش آموزان، مدیر و دبیران مدرسه شهید مولایی و با حضور دیگر مسئولان انجام شد.

شهروند خبرنگار ما تصاویری ارسال کرده است که می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - خراسان رضوی

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر
  • علت قطع درختان منطقه ۷ تهران توسط مأموران شهرداری چیست؟ + ویدئو
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • آیا خشکاندن و آب ندادن به درختان جرم است؟
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز