Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ پس از اعلام اسامی متقاضیان طرح مسکن ملی در اراک از سوی اداره راه و شهرسازی استان مرکزی، اجرای این طرح با حاشیه‌های فراوانی همراه شد که موجی از اعتراض‌ها و گلایه‌های مردمی را به همراه داشت.

19 دی ماه گذشته بود که پس از انجام قرعه‌کشی از بین متقاضیان ثبت‌نام کننده در طرح اقدام ملی مسکن، اسامی 8 هزار و 100 نفر مشخص و اعلام شد افرادی که در این قرعه کشی برنده شدند باید پس از دریافت پیامک نسبت به تامین مالی و سهم آورده خویش تا تاریخ اعلام شده اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز پس از انجام قرعه‌کشی، پیامک‌هایی به متقاضیان طرح مسکن ملی ارسال و به آنها اعلام شد تا ۳۰ دی مهلت دارند ۲۶ میلیون پذیره به حساب اداره اوقاف و ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدودی خود در بانک مسکن واریز کنند و از آنجا که بر اساس قانون اقدام ملی مسکن قرار بود زمین‌ها رایگان در اختیار متقاضیان قرار گیرد، این پیامک‌ها با واکنش‌های مختلف مردم، کارشناسان، مسوولان و حتی نمایندگان مردم در مجلس همراه شد، چرا که آنان پرداخت هزینه بابت زمین به اداره اوقاف را غیرقانونی می‌دانستند.

درخواست نماینده مجلس از استاندار

با شدت گرفتن گلایه‌های مردمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: «در نامه‌ای به استاندار مرکزی از وی درخواست کرده‌ام دستور بدهند فعلا مبلغی بابت حق پذیره اوقاف اخذ نشود.

 علی‌اکبر کریمی همچنین اعلام کرده بود: طبق قانون مسکن و طرح اقدام ملی مسکن فرض بر این بود که اراضی به‌صورت رایگان در اختیار متقاضی قرار بگیرد تا قیمت تمام‌شده مسکن برای مردم قیمت بالایی نباشد، در طرح مسکن ملی اراک متأسفانه محل اجرا اراضی اوقافی انتخاب‌شده که اگر بناست از اراضی اوقافی استفاده شود بحث این است که اوقاف به لحاظ قانونی ابتدا زمینی را اختیار داشته که اولاً خارج از محدوده مشخص‌شده شهر اراک بوده و در ثانی کاربری آن زراعی است و این سؤال مطرح است که قیمت واقعی یک زمین خارج از محدوده و با کاربری زراعی چقدر است و اگر اوقاف نمی‌خواست این زمین را برای کشت به فردی اجاره بدهد چقدر سالانه اجاره می‌گرفت.

وی همچنین بیان کرده بود: پذیره اوقاف اگر به فرض هم بنا باشد که گرفته شود باید بر اساس زمین خارج از محدوده و کاربری زراعی گرفته شود نه زمینی که داخل محدوده آمده و کاربری آن مسکونی است که طی درخواستی از استاندار مرکزی درخواست شد با توجه به این شرایط دستور بدهند که فعلاً مبلغی از بابت پذیره اوقاف از مردم اخذ نشود یا اگر اخذ می‌شود در حساب متعلق به خود مردم در بانک مسکن بماند تا این پروژه تعیین تکلیف شود.

طرح این سخنان نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس و درخواست وی از استاندار مرکزی برای عدم واریز وجه اوقاف موجب سردرگمی مردم شد چرا که منتظر پاسخ استاندار مرکزی شدند.

 افراد ناراضی بروند مهاجران و امیرکبیر خانه بگیرند!

در پاسخ به سردرگمی و گلایه‌های مردمی مهدی زندیه وکیلی معاون عمرانی استانداری نیز اظهار کرد: افراد ناراضی بروند مهاجران و امیرکبیر خانه بگیرند!

 خط و نشان مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی 

در این شرایط مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی در اظهار نظری برای متقاضیان خط و نشان کشید و اعلام کرد: اگر مردم هزینه‌را واریز نکنند، افراد جایگزین در لیست قرار خواهند گرفت.

حجت الاسلام  واحدی در نشست شورای مسکن استان با بیان اینکه امکان بخشیده شدن ۲۶ میلیون سهم اوقاف در پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک وجود ندارد، اظهار کرد: «در صورتی که مردم هزینه را در موعد مقرر پرداخت نکنند به منزله انصرف مردم بوده و افراد جدید جایگزین خواهند شد.» این در حالی است که اختیار جایگزین کردن متقاضیان بر عهده راه و شهرسازی است و عملا مدیرکل اوقاف نمی‌توانند چنین دخالتی در طرح مسکن داشته باشد.

تمدید مهلت پرداخت واریز وجه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن 

 در سردرگمی این روزهای مردم اراک برای واریز وجوه خود، اداره کل راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ مهلت پرداخت واریز وجه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن اراک به مدت ۱۵ روز  دیگر تمدید و متقاضیان تا تاریخ 15 بهمن ماه فرصت دارند نسبت به واریز وجه اقدام کنند.

هرچند بر اساس تبصره 2 ماده ۹ قانون جهش تولید اراضی کشاورزی حاصلخیز به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی، جنگل‌های طبیعی و دستکاشت، بیشه‌های طبیعی، نهالستان‌ها، پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی و مرتعی، عرصه‌های ذخیره ژنتیکی، ایستگاه‌های تولید بذر، حوضه‌های آبخیز زوجی، محدوده ایستگاه‌های پایش و اندازه‌گیری آبخیزداری، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار، چراگاه‌ها و راه‌های مسیر کوچ ایلنشین‌ها و حریم مربوط به آنها و مناطق چهارگانه محیط زیستی نمی‌توانند برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرد، اما در شهر اراک اراضی زراعی را  تغییر کاربری داده و به عنوان اراضی مسکونی در نظر گرفته‌اند، که عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک نیز در واکنش به این اتفاقات در توئیتی نوشت: اینکه چطور و چرا زمین اوقافی با کاربری زراعی، خارج از محدوده شهر  را به زمین مسکونی داخل محدوده شهر تبدیل کردند بماند برای ثبت در تاریخ، اما انصاف داشته و حق و حقوق بیش از ۶۰۰ هزار شهروند اراکی را از محل ارزش افزوده چند صد میلیاردی این زمین بدهید نه آنکه مجدد دست در جیب مردم کنید.

این توئیت عباس خسروانی عضو شورای شهر اراک به احجاف صورت گرفته در حق شهرداری اراک از بابت تبدیل اراضی زراعی به مسکونی اشاره دارد، موضوعی که علی اکبر کریمی نماینده اراک در سخنانی پیرامون آن اظهار کرده بود:  شهردار اراک طی نامه‌ای به استاندار بر سهم شهرداری از تغییر کاربری این اراضی و ورود به محدوده شهری تأکید و درخواست کرده که هیچ‌گونه اقدام اجرایی در پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک انجام نگیرد و کار متوقف باشد تا تعیین تکلیف صورت گیرد.

حال با توجه به نارضایتی‌های مردمی از اجرای مسکن ملی در اراضی اوقافی و گلایه‌های مردمی وضعیت این نارضایتی به کجا ختم می‌شود.

به گزارش فارس«نارضایتی اراکی‌ها از پرداخت پول زمین مسکن ملی/ قرار بود زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد!» و «حرف و حدیث های پروژه اقدام ملی مسکن در استان مرکزی» از گزارش‌‌های منتشر شده در خصوص مسکن ملی در اراک است.

انتهای پیام/
 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز مسكن ملي اراك سند ملي اوقاف گلایه های مردمی استاندار مرکزی خارج از محدوده اقدام ملی مسکن متقاضیان طرح استان مرکزی واریز وجه طرح مسکن مسکن ملی شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار راه و شهرسازی استان تهران به متقاضیان مسکن طرح جوانی جمعیت

به گزارش قدس آنلاین، این اداره‌کل اعلام کرد: در روزهای اخیر شاهد اتفاقاتی از جنس کلاهبرداری دلالان و شیادان از متقاضیان مسکن طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با انواع مختلف خرید امتیاز، بررسی وضعیت و غیره هستیم.

اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران هشدار داد: متقاضیان باید از پاسخگویی به تلفن‌ها در این زمینه خودداری کرده و موارد هویتی یا سامانه ای و پروفایل خود را به شیادان اطلاع ندهند و در این زمینه مراقبت کنند.

برپایه این گزارش، متقاضیان در گروه‌های مختلف در حال ساماندهی بوده و بر حسب امتیاز از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با آنان تماس حاصل خواهد شد تا برای تکمیل پرونده حضوری مراجعه داشته باشند و در غیر این صورت هر نوع تماس یا پیام دیگری تکذیب می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است
  • گره عجیب نهضت ملی مسکن
  • اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم
  • واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در بخش ناغان، به شرط تامین زمین
  • هشدار راه و شهرسازی استان تهران به متقاضیان مسکن طرح جوانی جمعیت
  • آغاز ساخت ۹۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در اردل
  • مراسم قرعه کشی متقاضیان مسکن ملی در اسدآباد برگزار شد
  • متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • ۵۳ شهرک جدید در نقاط مختلف کشور ایجاد می‌شود
  • گره ناگشوده مسکن ملی در آذرشهر/ جانی که به لب رسیده است