Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@21:40:03 GMT

وظیفه مدرسه تربیت انسان رشد یافته است

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۱۷۹۶

وظیفه مدرسه تربیت انسان رشد یافته است

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا رنجبر عصر شنبه در نشست برخط بررسی عملکرد مدارس استعدادهای درخشان با بیان اینکه نقاط قوت و آسیب‌های مدارس تیزهوشان را باید در مقایسه با سایر مدارس زمان خودشان بررسی کنیم، اظهار داشت: مهم‌ترین ارزش افزوده این مدارس نسبت به سایر مراکز آموزشی، وجود آزادی بیشتر برای دانش آموزان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش آموزان در مدارس سمپاد از سوی مربیان خود احترام دریافت می‌کردند و به چشم یک نخبه به آنان نگاه می‌شد.

وی گفت: به نظر من برای شکوفا شدن دانش آموزان مدارس سمپاد، استعداد آنان مهم‌ترین نقطه قوت نبود بلکه نکته اصلی آن بود که مدرسه و جامعه با نگاه تیزهوشی به نوجوان نگاه می‌کردند و همین مطلب به او شخصیت می‌داد. این شخصیت بخشی خود را در موفقیت‌های متعددی مانند المپیاد نشان می‌داد. حتی تیزهوشان با ورود به المپیاد ادبی هم درخشیدند با آنکه سابقه و زمینه ادبیات در گذشته مدرسه چندان دیده نمی‌شد پس مشخص می‌شود آن موفقیت‌ها بیشتر حاصل همان عزت بخشیدن است.

این کارشناس فلسفه پس از ذکر برتری مدارس سمپاد به سایر مدارس امروز ایران نسبت به وضع فعلی مدارس استعدادهای درخشان گفت: کارکرد مراکز تیزهوشان امروز به طور کلی تغییر کرده است و هدف مسئولان آن ارائه نتیجه درخشان در کنکور و المپیاد شده است.

وی ادامه داد: وظیفه مدرسه تربیت انسان رشد یافته است. اگر چه داشتن امکانات آموزشی مهم است اما گاهی با نگاه عاقلانه یک مدیر می‌توان برای دانش آموزان فضا ایجاد کرد، می‌توان با میدان دادن به آنها دانش آموزان و دانش آموختگان زمینه را برای فعالیت آنان و خلق روش‌های متفاوت به گذشته و متناسب با زمان امروز باز کرد.

رنجبر با اشاره به اینکه همه مشکلات با افزایش بودجه برطرف نمی‌شود اضافه کرد: بسیاری از روش‌های دهه‌های پیشین دیگر در مدراس استعدادهای درخشان جواب نمی‌دهد. پیشنهاد مشخص من آن است که دانش آموزان برای آنکه شخصیت پیدا کنند با ادبیات و تاریخ آشنا شوند. البته روش آموزشی رسمی فعلی این دروس هم اشکال دارد اما اگر می‌خواهید نوجوان شخصیت پیدا کند باید با تاریخ خود انس بگیرد و توانایی زبان نیز کسب کند.

نوجوانان باید با محدودیت‌هایشان آشنا شوند

همچنین در ادامه این نشست جلال کریمیان، کارشناس تعلیم و تربیت با توجه به اینکه آزادی و برچسب تیزهوش بودن می‌تواند آسیب‌زا هم باشد، تصریح کرد: آزادی به دانش آموزان زمانی جواب می‌دهد که همراه با مسئولیت دادن به آنها باشد. به نوجوان باید شوق پرواز بخشید اما در عین حال او را باید با محدودیت‌های خودش و محدودیت‌های پیرامونش آشنا کنیم که متأسفانه در مدارس استعداد درخشان چنین مطلبی رخ نداد.

این کارشناس تعلیم و تربیت در ادامه افزود: بسیاری از دانش آموختگان دبیرستان شهید اژه ای، در زندگی شخصی و اجتماعی خود دچار توهماتی شدند و نگاه آرمان گرایانه به اطرافیان موجب شد که آنان روابطشان محدود شود. البته عده‌ای با سیلی روزگار بیدار شدند اما نفس نظام تربیتی تیزهوشان برای رفع این مشکل کاری نمی‌کند و در کل سطح مفاهمه و همدلی در دانش آموختگان مرکز شهید اژه‌ای پایین است.

کریمیان با نگاهی انتقادی به مدارس سمپاد ادامه داد: اولویت بخشی به هوش ریاضی ما را از توجه به سایر استعدادها باز می‌دارد. در مقابل تربیت صحیح زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم روابط اجتماعی شخص را ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: بزرگترین راه برای کاهش اضطراب آن است که دانش آموز را وارد فعالیت‌های اجتماعی کنیم و به او مسئولیت بدهیم. بهترین لحظات من در مدرسه زمانی بود که مسئولیتی را بر عهده داشتم.

این کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: دانش آموزان باید یاد بگیرند که چگونه با افراد پایین‌تر از سطح خود نیز تعامل کنند و آرمان گرایی خود را به سمت واقع گرایی ببرند تا بتوانند در برابر مسیر دشوار زندگی تاب آوری بیشتری داشته باشند.

کد خبر 5406346

منبع: مهر

کلیدواژه: مدرسه تعلیم و تربیت دانش آموزان بارش برف برف و کولاک کرمانشاه بوشهر برف روبی ویروس کرونا سیل کرمان برف و یخبندان خطبه های نماز جمعه امداد رسانی تعطیلی مدارس سیل هرمزگان آمار کرونا دانش آموزان مدارس سمپاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،صادق ستاری فرد روز چهارشنبه در جمع مدیران مدارس شهرستان ارومیه افزود: مدرسه محل‌ کشف و پرورش استعدادهای دانش آموزان است و هنر معلم شناسایی استعداد دانش آموزان و هدایت آنان براساس این استعداد است.

وی اضافه کرد: در حوزه تربیت بدنی و سلامت یک برنامه مهم آموزش یک‌ رشته ورزشی، هنری و یا یک رشته مهارتی به دانش آموزان است.

ستاری فرد بیان کرد: مهمترین زیرساخت تحقق اهداف تربیت بدنی توانمند شدن معلمان است و داشتن تجهیزات و زیرساختها و اینکه آموزش ها هدفمند و نظام مند باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه های طراحی شده حول سه محور و بر مبنای سند تحول است که طی کارهای پژوهشی احصا شده است.

وی با بیان اینکه تحول باید حول سه محور باشد که سرمنشا آن مدیران و محور نیروی انسانی است اظهار کرد: معلم محور همه تحولات است و نیروی انسانی می‌تواند مبدا و منشا تحول باشد و دانش‌آموزان به عنوان نرم‌افزار اصلی تعلیم و تربیت در دست معلمان هستند.

ستاری فرد با اشاره به اینکه محتوا و برنامه محور دوم و معلم نیازمند کتاب خوب برای تدریس است گفت: ولی باوجود تمامی این ملزومات محوراصلی معلم است.

وی با بیان اینکه در بخش سوم برنامه اصلی باید ارائه شود تا برنامه محور یا نتیجه محور بودن آن مشخص شود اضافه کرد: مدیر مدرسه تضمین کننده جریان تعلیم و تربیت اصلی در کشور است ولی همه فرهنگیان مسوولیت مهمی دارند.

ستاری فرد گفت: مدرسه فقط محل درس نیست و هیچ کسی نمی‌تواند جای تربیت را پر کند معلم فقط مدرس برای انتقال برخی معلومات نیست و معلم دانشی به دانش آموزان منتقل می‌کند که تبدیل به نگرش و رفتار شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بین رسالت و ماموریت تفاوت وجود دارد افزود: رسالت معلم تربیت نسل سالم با نشاط است.

وی با اشاره به اینکه در طرح شهید سلیمانی فضای ورزشی استان آذربایجان غربی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد ادامه داد: این درحالی رخ داد که در کل کشور این رشد ۵۰ درصد بود.

این گردهمایی با حضور بیش از ۲۷۰ مدیر از مدارس شهرستان ارومیه به مدت یک روز در سالن نیلوفر مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه برگزار شد.

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • لزوم آموزش یک رشته ورزشى
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • اجرای طرح "ایما" در مدرسه راهیان کوثر شهرستان رزن
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور