Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، به روزنامه فارین پالیسی گفت که عقب‌نشینی کامل و بدون قیدوشرط را پیش‌بینی نمی‌کرده است.

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان اظهار داشت که قاطعیت تصمیم جو بایدن برای عقب‌نشینی بدون قیدوشرط، به هر قیمتی و بدون برنامه‌ریزی انتقالی، فرصت را برای فروپاشی مساعد ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد که عقب‌نشینی بایدن نقطه عطف برای افغانستان بود. به گفته محب، تغییر جدی در اولویت سیاست خارجی ایالات متحده در زمان دولت ترامپ گرفته شده بود و در دولت جو بایدن اعلام شد.

محب افزود که هفته‌های قبل از فروپاشی، آنان به درک سقوط رسیده بودند و از همین رو برای نجات جمهوری و جلوگیری از خون‌ریزی، در حال تحلیل اوضاع بودند.

مشاور امنیت ملی اشرف غنی در مصاحبه با فارین پالیسی گفت که اوضاع با سرعتی خیره‌کننده در حال تغییر بود. او افزود: «چاره‌ای جز خروج برای جلوگیری از خونریزی در خیابان‌های پایتخت و حذف رییس جمهور از یک ترور نداشتیم.»

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان گفت: «اگر ما می‌ماندیم و جان رییس جمهور را به خطر می‌انداختیم، جنگ خانه‌به‌خانه در کابل آغاز می‌شد.»

وی همچنین تأکید کرده است که اگر آنان می‌ماندند و معامله انتقال قدرت صورت می‌گرفت، بودنشان به طالبان مشروعیت می‌بخشید. 

محب افزود که اگر چنین چیزی اتفاق می‌افتاد «یک میراث وحشتناک، خیانت به آن‌چه ما برای آن ایستاده بودیم و برای آن جنگیده بودیم و بزرگ‌ترین آسیب به نیروهای ملی ما بود.»

مشاور امنیت ملی اشرف غنی ادامه داد که تجزیه و تحلیل و اطلاعاتی‌ که او مستقیماً به غنی ارایه می‌کرد، با اطلاعاتی که از طرف امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور ارایه می‌شد، مطابقت نداشت. او تأکید کرد که این رویکرد به جای نتیجه مورد نظر، فضا را مخدوش ساخته بود.

حمدالله محب در این مصاحبه، پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد، و گفت: «اگر حمایت و پرورش پاکستان نبود، طالبان حتی وجود نداشتند.» او گفته است که طالبان آزادانه در پاکستان فعالیت داشتند، سازماندهی می‌کردند و کمک مالی و سلاح به دست می‌آوردند و آموزش می‌دیدند.

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان از جامعه جهانی خواسته است که دیدگاه و درک خود را از جهان‌بینی طالبان تجدید نظر کنند. به گفته او، حکومت سرپرست طالبان یک حکومت معمولی نیست؛ آن‌ها از راه نظامی قدرت را به دست گرفته‌اند و با زور حکومت خواهند کرد.

محب همچنین تصریح کرد که انسجام سیاسی، یکی از اهداف آنان بود، اما دستیابی به این امر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ بسیار دشوار شد. او افزود: «رقابت‌های سیاسی و رقابت برای منابع قدرت یکی از دلایل اصلی شکست ما بود.»

مشاور امنیت ملی حکومت اشرف غنی همچنین گفت که تلاش‌های آمریکا برای ایجاد یک دولت موقت در دو سال گذشته، شاید برخی از نهادهای دموکراتیک و امنیتی را نجات می‌داد؛ اما چنین معامله‌ای به‌طور مهلکی دچار شکاف سیاسی، ترس و بی‌اعتمادی می‌شد و به‌سرعت جنگ داخلی راه می‌انداخت.

کد خبر 651978 برچسب‌ها اشرف غنی احمد زی افغانستان طالبان دونالد ترامپ افغانستان جوزف بایدن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: افغانستان طالبان دونالد ترامپ افغانستان جوزف بایدن مشاور امنیت ملی حکومت اشرف غنی برای ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود

واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد آمریکا عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل را از هند به افغانستان منتقل کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از انتشار گزارش تازه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) در مورد حمله به فرودگاه کابل در جریان روند تخلیه، واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد «عبدالرحمان اللوگری» که از او به‌عنوان عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل یاد می‌شود،  توسط آمریکا از هند وارد افغانستان شده بود.

این نشریه آمریکایی به نقل از برخی اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد اللوگری در سال 2017 هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس توسط آمریکا به افغانستان انتقال داده شده بود.

بر اساس این گزارش، وی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا اینکه در ژانویه 2021 به زندان بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی، انتقال داده شد.

بر اساس گزارش سنتکام، طالبان 11 روز پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل، در حین تصرف قدرت این زندانی را به‌همراه دیگر زندانیان آزاد کرده بود.

طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کردجزئیات حادثه فرودگاه کابل؛ آمریکایی‌ها مردم را به گلوله بستندپنتاگون: طالبان طراح حمله به فرودگاه کابل را کشته است

سنتکام درحالی مدعی است که در حین سقوط جمهوریت، اعضای داعش توسط طالبان از زندان آزاد شدند که طالبان می‌گویند مقامات دولت سابق افغانستان در زمان به قدرت رسیدن آنها زمینه فرار داعش‌های زندانی را فراهم کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز