Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@14:21:51 GMT

حضرت فاطمه زهرا (س)، الگوی مادران شهدا

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۳۸۸۲

حضرت فاطمه زهرا (س)، الگوی مادران شهدا

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا و به مناسبت ولادت با سعادت بزرگ بانوی اسلام حضرت زهرا(س) و ولادت بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هفته گرامیداشت مادر و مقام زن، باید اذعان داشت این مادران شهدا بودند که با صبر و ایستادگی خود در برابر دشمنان در هشت سال دفاع مقدس و با اهدای عزیزان خود افتخار و پیروزی را برای ما به ارمغان آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شناخت مقام بلند حضرت فاطمه زهرا دخت پیامبر (س) عملا غیر ممکن است اما با سیری در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توان در حد بضاعت به درکی از سیره آن حضرت رسید. در فرازهایی از بیانات حضرت آیت الله امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب  آمده است:

بدانید امروز در هیچ جای دنیا زنانی که مثل این مادران شهدای ما، مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند. در جامعه‌ ما، مادرانی‌ با این خصوصیات که از پدرها بهتر و قویتر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند. این همان تربیت اسلامی است؛ این همان دامان پاک و مطهر و نورانی‌ فاطمه‌ زهرا (س) است. شما دختران فاطمه هستید؛ فرزندان فاطمه‌ زهرا هستید؛ دنباله‌روان فاطمه‌ زهرا هستید.»

در دیدار جمعی از بانوان ۱۳۷۹/۰۶/۳۰

«در فضیلت حضرت صدیقه‌ی کبرا (س) همه مسلمین متفقند، شیعه و سنی ندارد. در کتب اهل سنت و شیعه این حدیث آمده است: فَاطِمَةُ سَیِدَةُ نِسَاءِ اَهلِ‌ الجَنة؛ این بالاتر از سَیِدَةِ نِساءِ العالَمین است. برترین، برجسته‌ترین، مؤمن‌ترین و زنان شهید، آنهایی که خدای متعال در قرآن از آنها با عظمت یاد کرده است، همه‌ اینها در بهشت جمعند؛ و فاطمه‌ زهرا (س) [در این میان] مقام والا و بالاتری دارند. درس شجاعت، درس فداکاری، زهد در دنیا، معرفت درس‌ها فاطمه‌ی زهرا (س) است به همه‌ بشر است.»

در دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۳۹۶/۱۱/۲۹

«فاطمه‏ زهرا (س) کلمةاللهِ پرمضمون و دریایی ژرف و عمیق است. هر چه فکر انسان، ذوق انسان، طبع ظریف صاحبان طبع در این زمینه کنکاش بیشتری کند، تدبر و تأمل بیشتری کند، گوهرهای بیشتری به دست خواهد آورد.»

در دیدار مداحان ۱۳۸۷/۰۴/۰۴

 شأن مادر شهید
یک وقت به خانه‌ی‌ شهیدی‌ رفته بودم. مادر شهید در خانه بود اما پدرش حضور نداشت. برخی‌ از همسایه‌ها هم آمده بودند و آن‌جا حضور داشتند. پرسیدم بقیه‌ی‌ اعضای‌ خانواده کجایند؟ مادر شهید گفت: «ما کس دیگری‌ نداریم. دو فرزند پسر داشتم، که هر دو شهید شدند.» بعد افزود: «همسرم تاب نمی‌آورد در خانه بماند؛ به کوچه و خیابان می‌رود و من در خانه تنها می‌مانم!» نمی‌شود گفت که شأن چنین مادری‌ از دو شهیدش کمتر است. واقعاً خیلی‌ عظمت دارد! 

۱۳۷۱/۰۱/۲۵

حضرت فاطمه زهرا(س)، الگوی مادران و همسران شهدا می باشد

دین مبین اسلام زن را گوهر گران‌بهای هستی می‌داند و این شخصیت والا در فرهنگ اسلامی مظهر قداست و پاکی و موجب خیر و برکت شناخته شده و از ارزش و احترام فوق العاده‌ای برخوردار است. از این‌رو رهبر فقید انقلاب امام خمینی‌(ره) روز میلاد دخت گرانقدر رسول خدا(ص) بانوی دو عالم، اسوه زنان تاریخ صدیقه کبری سلام الله علیها  که تمام ارزش‌های متعالی در وجود ملکوتی‌اش جلوه‌گر است را به عنوان روز زن انتخاب کردند.

حفظ عفاف و پوشش یکی از مهمترین شاخص‌هایی است که حضرت زهرا(س) برای زن مسلمان معرفی کرده است. حضرت زهرا(س) حجاب زن را زمینه‌ساز رشد معنوی و تعالی روح زن و مرد می‌داند و در گفتار و رفتارش بر این مساله تاکید دارد.

شهدای گرانقدر کشورمان نیز در وصیت نامه ها و نامه های پر رمز و راز خود به مادران و خواهران خود ضمن درخواست از آنان برای تبعیت از حضرت زهرا بعنوان الگو و پرچمدار زنان دنیا کلمات عاشقانه ای بمنظور تجلیل از مادران خود بیان داشته اند که به نمونه هایی از آن در زیر اشاره می شود:

شهید داود احمدی 

سلام بر تو ای گل شکفته تاریخ

سلام مادر! سلام ای کبوتر مهاجر عشق و امید. سلام بر تو ای گل شکفته تاریخ؛ قرنها می گذرد اما همیشه جاودان خواهی بود. آری ای آئینۀ پاکی صدق و صفا در شان تو همین بس که در آغوش گرم تو گل می روید. از مهر مادری عشق روان است. سر چشمۀ زلال معرفت تو کوثر است. ای کسی که عمر گرانمایه خویش را به پای من فدا نمودی و در دل سیاه شب، آواز کودکانۀ من را جواب دادی. ای که به خورشید همانندی و چون ستارۀ درخشان دوستت دارم. اول رضای حقّ بعد من برضای تو خشنودم و در سایه پر لطف تو ای جوهر ایمان زنده ام تا جان در تن خاکی و فرسودۀ من است به لقای تو مشتاقم.

شهید داود احمدی متولد اول اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ در شهر مقدس قم که سالها عمر خویش را در رشته کنگ فو سپری کرد و به مقام تدریس در این رشته دست یافت.  شهید احمدی در تاریخ اول آبان ماه ۱۳۷۲ در ارتش جمهوری اسلامی ایران استخدام و مشغول خدمت شد. او از نیروهای لشگر ۲۳۲ تکاور بود که در مورخه یکم اسفندماه۱۳۷۸ به اتفاق تعدادی از پرسنل جهت شناسایی منطقه دهلران بر اثر برخورد با تله انفجاری توسط منافقین به درجه رفیع شهادت رسید.

پیکر پاک این شهید والامقام در گلزار علی بن جعفر استان قم دفن می باشد. 

شهید« علی اشرف حسن بیگیان»

بعد از شهادتم مادرم را دلداری داده و نگذارید ناراحت شود

امیدوارم بعد از شهادتم مادرم را دلداری داده و نگذارید ناراحت شود و به او بگویید که همیشه این دعا را بر زبان جاری سازد که خدایا من تنها این امید را داشتم فرزندم را در راهت بدهیم این هدیه ناقابل را از ما بپذیر. مادرم هرگز نگوید پسرم را از دست داده ام و خانه مان بی سرپرست شده است بلکه سرپرست خانواده ات کسی است که نایب اش می تواند هزاران خانواده بی سرپرست را سرپرستی کند.  مادرم بگو خانواده ام را به خدا و امام زمان ولی عصر (عج) سپرده ام.

علی اشرف حسن بیگیان هفتم دی ۱۳۴۰ در شهرستان گیلانغرب به دنیا آمد. پدرش اسد نام داشت. تا پایان دوره متوسطه رشته انسانی درس خواند و دیپلم گرفت. پاســدار بود. ۳۰ دی ۱۳۶۰ در بمباران هوایی زادگاهش بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. آرامگاه وی در گلزار شهدای شهرستان گیلانغرب واقع است.

شهید«حشمت اله صفایی پور»

شهید در همه امور ما را یاری می کرد

مادر شهید«حشمت اله صفایی پور»، گفت: شهید در همه امور ما را یاری می کرد از دوری اش خیلی ناراحت هستم. پس از گذشت سال ها چشم انتظار فرزندم هستم اما افسوس نه مزاری نه نامی و نه نشانی از او دارم.

مینا خالدیان گفت:حشمت اله هفتم فروردین ۱۳۴۲ در روستای گردکانه علیا از توابع شهرستان سنقر وکلیایی به دنیا آمد، او فرزندم سوم ما بود ،دوران کودکی خود را در روستای محل تولد خود سپری کرد. تحصیلات دوره ابتدایی را در روستا گذراند و پس از مهاجرت به شهر کرمانشاه متاسفانه ترک تحصیل و مشغول به کار و کمک حال خانواده شد، بسیار فروتن، خوش اخلاق، خوش برخودر و دلسوز بود.

وی ادامه داد: او احترام خاصی برای ما قائل می شد. به عنوان سرباز به تهران منتقل شد و از آنجا او را به جبهه سومار اعزام کردند و در همین منطقه جاوید الاثر (مفقود) الاثر شد.

مادر شهید گفت: یک شب در خواب دو نفر که بسیار هم نورانی بودند روی سَرم ایستادند و گفتند فرزندتان در جبهه سومار زخمی شده و در بین تخته سنگی است ساکی هم به همراه دارد. نشانی کامل را دادند و رفتند.

وی با اشاره به اینکه شهید در همه امور یاریگرشان بوده است، گفت: از دوری شهید خیلی ناراحت بودم. پس از گذشت سالها چشم انتظار فرزندم هستم اما افسوس نه مزاری نه نامی و نه نشانی از او دارم.

خالدیان گفت:  سال ۱۳۶۲ به سومار اعزام شد، طبق عادت هر مادری از زیر قرآن فرزندم  را رَد کردم و تا دور شدنش از پشت ایستادم و او را نگاه کردم هیچگاه این نگاه را از یاد نمی برم.

 شهید جواد فخاری 

به الگوی زنان دنیا و آخرت، یعنی فاطمه زهرا(س) اقتدا کنید

در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و ولادت شهید «جواد فخاری» در فرازی از وصیت‌نامه این شهید بزرگوار می‌خوانیم: «ای خواهران! شما باید به الگوی زنان دنیا و آخرت، یعنی فاطمه زهرا(س) اقتدا و حجاب اسلامی خود را رعایت کنید و مانند حضرت زهرا(س) شجاع باشید و خدا را فراموش نکنید ...»

و شما،‌ای برادران و پدران گرامی وای شیرمردان زمانه! باید مثل کوه استوار باشید، پشت جبهه‌ها را خالی نکنید و امام را تنها نگذارید. قدر امام را بدانید؛ چون امام است که شما را به بهشت و سعادت می‌رساند.

 شهید جواد فخاری، سی‌ام دی ماه سال ۱۳۴۹ در شهر قزوین به دنیا آمد، پدرش نجفعلی، کارگری می‌کرد و مادرش بتول‌خانم نام داشت، تا اول راهنمایی درس خواند و صافکار بود. این شهید بزرگوار از سوی بسیج در جبهه حضور یافت، سی و یکم فروردین ماه سال ۱۳۶۷ در شیخ‌محمد عراق بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید، مزار او در گلزار شهدای زادگاهش قرار دارد و برادرش ابوالفضل نیز به شهادت رسیده است.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد 

از رضا رضایی مجد

برچسب‌ها والدین شهدا بانوان میلاد حضرت زهرا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: والدین شهدا بانوان میلاد حضرت زهرا والدین شهدا بانوان میلاد حضرت زهرا حضرت زهرا س فاطمه زهرا شهادت رسید مادر شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۳۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه دفاع مقدس است

به گزارش خبرنگار مهر، مجید منادی در مراسم پاسداشت مادران شهدا و رونمایی از کتاب هم نفس مادران که در سالن سینما شهرداری شهرداری ایذه برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت‌های مهم، اصیل، جریان ساز، فرهنگی و تاریخی با موضوع «دفاع مقدس» که در استان خوزستان و شهرستان ایذه وجود دارد، ظرفیت بزرگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به رونمایی از کتاب «هم نفس مادران» که روایت زندگی زیبا کیانی، فعال پشتیبان و همسر شهید نصرت الله کیانی است، بیان کرد: امید است این نقطه عطفی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهرستان ایذه باشد.

وی افزود: امروز شاهد هستیم برادران و خواهرانی با هم افزایی، نگاه فرهنگی، نگاه دغدغه مند و نقطه زنی در حوزه فرهنگ متوجه می‌شوند باید در بخشی شرکت کنند و روایت‌های نگفته‌ای را از گنجینه عظیم دفاع مقدس بیان کنند؛ ما باید از آنها به ویژه در حوزه‌های فرهنگی یا حوزه‌هایی که با خلأ مواجه هستیم، استفاده کنیم که بخش عمده‌ای از خلاءها برای استفاده نشدن از گنجینه‌های فرهنگی بوده که یکی از بزرگ‌ترین آنها دفاع مقدس است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: پرفروش‌ترین کتاب‌های ما در زمینه دفاع مقدس است، آنجایی که روایتی خوب صورت گرفت، پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمایی آنهایی است که به مساله دفاع مقدس از زاویه‌های دید خود پرداخته‌اند.

منادی ادامه داد: امروز که مادران و همسران شهدا برای ما روایت می‌کنند، متوجه می‌شویم راه نرفته و حرف‌های ناگفته بسیار است؛ دفاع مقدس ما جنگ نبوده بلکه یک دانشگاه بوده و اینها تعابیر حضرت امام و مقام معظم رهبری است.

وی عنوان کرد: شهدا به واسطه اینکه شهید شده‌اند و به واسطه حرکت و نامشان شناخته شده هستند اما بخش نگفته داستان مادران شهدا هستند و همسران شهدا که کمتر روایت شده‌اند، امیدواریم با حرکت‌های مردمی به این مساله پرداخته شود، مثل مؤسسه شهید یادگار اسکندری که شاهد هستیم ناشی از دغدغه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: دشمنان ما جبهه‌ای عمل می‌کنند یعنی با یک کشور یا شخص خاص مواجه نیستیم، در مساله غزه چیزی که مقابل ما است، یک کشور، یک رژیم یا قاره نیست بلکه در مقابل جریان مقاومت که جریان حق و حقیقت است جبهه‌ای را می‌بینیم که حوزه فرهنگی و رسانه‌ای روی افکار و ذهنیت مردم دنیا کار می‌کند؛ جریان رسانه دشمن، ضد مقاومت، ضد اسلام و ایران تصمیم می‌گیرد شهری که به سلحشوری و غیرت و سخت گوشی معروف است با یک جنگ شناختی و ضریب دادن به شهری تبدیل کند.

منادی با بیان اینکه امروز مؤسسات و مجموعه‌های مردمی به بلوغ فرهنگی رسیده و یکدیگر را پیدا می‌کنند، تصریح کرد: امیدواریم ما هم به عنوان افرادی که در این بخش وظیفه داریم کارهای خود را انجام دهیم؛ امید است برنامه‌های خود را با موضوع شهدا، دفاع مقدس، جریان ایثار، شهادت و پایداری پیوند دهیم.

وی اضافه کرد: در خوزستان نیز بین دستگاه‌های استان در این زمینه همگرایی وجود دارد و کار جریانی را انجام می‌دهند؛ در برنامه‌های امسال هر هنرمند، اهل قلم و جوان دغدغه مند که قصد داشته باشد در حوزه ایثار، شهادت و پایداری در شهرستان ایذه طرحی را ارائه دهد از او خواهش می‌کنیم به ما مراجعه کند، ما در حد ظرفیت‌های موجود در این بخش انجام وظیفه می‌کنیم.

کد خبر 6078231

دیگر خبرها

  • هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • تعیین اعتبار ۲۰هزار میلیاردی برای تکمیل باغ راه حضرت زهرا(س)
  • ۷ هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • پروژه بازآفرینی باغ‌راه حضرت فاطمه‌زهرا در مراحل تکمیل است
  • مرگ مادران باردار چابهار در حال تکرار است/ دلیل آن چیست؟
  • احداث باغ راه ۱۰ کیلومتری جنوب تهران
  • بهره‌برداری از باغ راه حضرت زهرا(س) در آینده نزدیک
  • پیش ثبت نام ۹۰۰ مادر دارای سه فرزند خراسان شمالی در صندوق اجتماعی کشاورزان
  • پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه دفاع مقدس است
  • شهیدی که بشارت شهادتش را گرفت