Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ‌اراک؛ نزدیک به دو سال است که با وجود بیماری کرونا آموزش‌­ها در مدارس و دانشگاه‌­ها به صورت غیر­حضوری انجام می­‌شود که علاوه بر گسترش و به کارگیری برخی فناوری­‌ها و تکنولوژی­‌ها، چالش‌­هایی نیز به دنبال داشته است که مهم­‌ترین آنها نبود زیر ساخت‌های لازم در نقاط دور دست، ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان، جدی نگرفتن آموزش­‌ها و آزمون­‌های مجازی، افت تحصیلی و کم سوادی دانش آموزان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش واکسیناسیون در کشور و کاهش شیوع بیماری کرونا در اوایل سال تحصیلی آموزش در مدارس کم جمعیت و روستایی به صورت کاملاً حضوری و در مدارس شهری و پرجمعیت به صورت ترکیبی یعنی آموزش حضوری و غیر حضوری ادامه پیدا کرد و در بسیاری از مدارس دانش آموزان به دو گروه تقسیم شدند و در هر روز یک گروه در مدرسه برای آموزش حاضر می­‌شدند و گروه دوم در منزل آموزش مجازی داشتند.

در آموزش ترکیبی نیز چون الزام و اجبار به حضور دانش آموزان در مدرسه نبود برخی دانش آموزان به ویژه در متوسطه دوم و در پایه‌های یازدهم و دوازدهم به بهانه کنکور در مدرسه حاضر نشدند و درس­‌ها را در فضای مجازی دنبال کردند.

در آموزش‌‌های ترکیبی(­حضوری + غیرحضوری) نیز معلمان با چالش‌­هایی روبرو بودند که مهم­‌ترین آنها نبود تمرکز در آموزش حضوری و غیر­حضوری به صورت همزمان بود.

عدم کنترل و حضور و غیاب دانش آموزان از سوی مدرسه و خانواده‌ها نیز در آموزش‌های ترکیبی از مشکلات  این دوره است که یک بی نظمی را در مدارس متوسطه به وجود آورده است.

افت تحصیلی نتیجه تحلیل آزمون‌­های حضوری دانش آموزان

اگرچه آموزش­‌ها ترکیبی وغیر­حضوری بود ولی آزمون‌­های نوبت اول در دیماه به صورت حضوری و با رعایت شیوه­‌نامه­‌های بهداشتی انجام شد.

استاد دانشگاه استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: تحلیل آزمون­‌های حضوری در نوبت اول امسال نشان از افت تحصیلی دانش آموزان دارد که معلمان را نیز در ارائه درس با مشکل روبرو می­‌کند، چرا که دانش آموزان در دو سال گذشته مباحث پایه را به درستی یاد نگرفته‌اند.

حسین معافی می‌افزاید: ارتباط طولی مطالب درسی در سال‌های گذشته باعث می‌شود که اگر دانش آموزی مطالب قبلی را خوب یاد نگیرد در یادگیری مطالب جدید دچار مشکل شود که باید در کلاس‌های جبرانی و تقویتی مطالب پایه دوباره تدریس شوند.

وی بیان می‌کند: در مقایسه میانگین نمرات آزمون­‌های غیر­حضوری در نوبت‌­های گذشته با آزمون­‌های حضوری نوبت اول دیماه 1400 تفاوت معناداری وجود دارد، میانگین نمرات در آزمون­های مجازی معمولاً بالا و غیر واقعی بودند ولی در آزمون­‌های حضوری میانگین نمرات پایین­تر و چون این نمرات واقعی هستند نشان از افت تحصیلی دانش آموزان در آموزش­‌های غیرحضوری و مجازی دارند، اگر چه عوامل زیادی در افت تحصیلی تأثر گذارند ولی می توان به طور کلی در این شرایط آموزش­‌های مجازی را دلیل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان دانست.

اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدرسه افت تحصیلی را بیشتر می­‌کند

این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه مدارس در آبان ماه به صورت ترکیبی و نیمه حضوری آموزش‌­های خود را آغاز کردند ولی چون اجباری به حضور در مدرسه نبود در متوسطه دوم و در پایه‌­های یازدهم و دوازدهم دانش آموزان استقبال خوبی از حضور در مدرسه نکردند و به صورت مجازی تدریس‌­ها انجام شد، می‌گوید: از انجا که یکی از وظایف مدرسه تربیت رسمی و نظم پذیری دانش آموزان است در الزامی نبودن حضوردانش آموزان در مدرسه،  تربیت رسمی به تربیت غیر­رسمی تبدیل شد و برخی از دانش آموزان به مدرسه و آموزش‌­های حضوری اهمیت کمتری دادند.

معافی تصریح می‌کند: در تمام دنیا و در همه‌گیری کرونا مدارس آخرین جایی بود که تعطیل شد ولی در ایران حدود دو سال است که آموزش­‌های حضوری تعطیل شده و با توجه به واکسیناسیون بیشتر دانش آموزان و معلمان باید آموزش­ها به صورت حضوری انجام شوند تا افت تحصیلی کاهش پیدا کند و کلاس‌­های جبرانی نیز در نظر گرفته شود.

وی می‌گوید: فرزند سالاری هم باعث شده که خانواده‌­ها نیز با دانش آموزان همسو شده و برای حضور در مدرسه مقاومت نشان دهند، اولیاء باید دانش آموزان را که واکسیناسیون را انجام داده‌اند، برای حضور در مدرسه با رعایت شیوه نامه­‌های بهداشتی تشویق کنند تا درسال­‌های آینده درامتحانات نهایی و کنکور دچار مشکل نشوند.   

ادامه یافتن آموزش‌­های غیر­حضوری باعث کم‌­سوادی دانش آموزان می­‌شود

مدیر دبیرستان فرهنگ اراک اظهار می‌کند: کم سوادی عدم توانایی در کاربرد مهارت­‌های با سوادی است و اگر آموزش‌­های مجازی ادامه پیدا کند دانش آموزان کم­‌سواد می‌­شوند و توانایی و مهارت‌­های لازم را کسب نخواهند کرد، در برخی از دروس عملی و علوم پایه مانند ریاضی، شمی، فیزیک و ... باید آموزش­‌ها به صورت حضوری در مدرسه و در آزمایشگاه و کارگاه انجام شوند تا دانش آموزان سواد علمی و مهارت لازم را کسب کنند، در روزهای گذشته هم وزیر کشور و هم وزیر آموزش و پرورش آموزش‌­های حضوری را ضروری دانسته‌اند و تأکید به بازگشایی کامل مدارس دارند که امید­واریم خانواده‌­ها و اولیا نیز از این اتفاق استقبال کنند و از شروع نیمسال دوم مدارس به صورت حضوری کامل بازگشایی شوند.

در آموزش‌­های مجازی امور پرورشی مغفول مانده است

معافی همچنین می‌افزاید: دانش آموزان در مدرسه کارهای مشارکتی و جامعه پذیری و نظم در کارها را تمرین می‌کنند و مهارت­‌های اجتماعی را در قالب فعالیت‌­های پرورشی یاد می‌گیرند، در دو سال گذشته همه این فعالیت­‌ها مغفول مانده و دانش آموزان رشد اجتماعی را تجربه نکرده و مشارکت‌های اجتماعی را فراموش کرده‌اند، رشد مهارت­های اجتماعی دانش آموزان از مباحث مهم و ضروری است که با حضور و فعالیت در مدرسه شکل می­‌گیرد.

معافی می‌گوید: آمار­ها نشان می­‌دهد که بیشتر دانش آموزان و معلمان واکسینه شده‌­اند ولی در بسیاری از اماکن عمومی، دورهمی‌­های خانوادگی و مهمانی­‌ها شیوه نامه­‌های بهداشتی رعایت نمی­‌شود اما در مدارس که دانش آموزان مجبور به رعایت هستند جای نگرانی نیست و اگر کسی هم علایم بیماری داشته باشد در منزل استراحت خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش باید با اقتدار، برنامه­‌ریزی و مدیریت قوی بحث بازگشایی کامل و آموزش حضوری را با ستاد ملی کرونا هماهنگ و دانش آموزان را به حضور در کلاس درس با رعایت تمام شیوه نامه‌­های بهداشتی اجبار کند و از سامانه شاد در کنار تدریس­‌های حضوری برای آموزش‌­های فراتر از کتاب، انجام تکالیف و ارائه فیلم‌­ها وفایل­‌های چند رسانه‌­ای­ در گروه­‌های درسی شاد استفاده کنند.

کارشناس مسائل آموزشی می‌گوید: در دو سال گذشته به علت عدم دسترسی حدود سه میلیون دانش آموز به  سامانه شاد و ترک تحصیلی خیلی از این دانش آموزان در مناطق دور افتاده و روستایی، آموزش­‌های حضوری کامل می تواند این مشکل را نیز مرتفع کند و به نوعی عدالت آموزشی برقرار گردد، اگر حضور در مدرسه اجباری نباشد و تدریس معلمان نیزهم به صورت حضوری وهم غیر حضوری انجام شود( آموزش ترکیبی) در دبیرستان‌های متوسطه دانش آموزان از حضور در مدرسه استقبال نخواهند کرد و دوباره به سمت آموزش­‌های غیر­حضوری خواهیم رفت که یادگیری مهارت­های لازم را با مشکل روبرو خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: شاد دانش آموزان در مدرسه صورت حضوری حضور در مدرسه افت تحصیلی غیر حضوری دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۵۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسینعلی محمدی متکازینی ظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بهشهر دارای بیش از ۲۰۰ مدرسه و ۲۸ هزار دانش آموز است که در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

وی افزود: مدارس شهرستان بهشهر از لحاظ کیفیت از استان جلوتر است و با تراکم دانش آموزی مواجه هستیم، اما مشکل فضا در بهشهر وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش بهشهر یادآورشد: از خرداد ۱۴۰۳ دبیرستانی‌ها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهیم داشت و شبه امتحان نهایی برای دانش آموزان برگزار شد.

محمدی گفت: این امتحانات شبه نهایی به‌منظور کاهش استرس دانش‌آموزان دبیرستانی تدوین شده است در مدارس برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش بهشهر از تک نوبته بودن مدارس بهشهر خبر داد و گفت: همه‌مدارس بهشهر در همه‌مقاطع تحصیلی نوبته هستند و هیچ مدرسه دو نوبته ای در بهشهر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خود یک رسانه است، خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی در کشور و استان و شهرستان خانه‌ای نداریم که آموزش و پرورش نباشد و حضور جدی در زندگی مردم دارد و ارتباط ما با خانواده‌ها دو طرفه است.

محمدی متکازینی گفت: در بحث حجاب و عفاف براساس دستگاه نظارتی، بهشهر از جمله شهرهایی است که کمترین چالش را دارد.

وی افزود: حجاب در مدارس اجباری است و قانون است و دانش آموزان باید با پوشش مدرسه حاضر شوند و همه دستگاه‌های فرهنگی باید کمک‌کار ما برای این امر مهم باشند.

کد خبر 6087653

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / «دخترانی که پای روایت ما نباشند، پای روایت دشمن می‌نشینند»
  • معاون پرورشی آموزش و پرورش: اجرای طرح های عفاف و حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه / دخترانی که پای روایت‌ ما نباشند، پای روایت دشمن می نشینند
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟