Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-23@15:24:29 GMT

ایران به نفت 100 دلاری می‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۵۶۸۶

ایران به نفت 100 دلاری می‌رسد؟

ایران اکونومیست- کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: بازار نفت تحت تاثیر عوامل مختلف به ویژه حمله پهبادی به ابوظبی، احتمال درگیری در مرزهای اوکراین، نامعلوم بودن نتیجه مذاکرات برجام در وین و اوضاع داخلی آمریکا قرار گرفته است. درهمین حال اومیکرون آنطور که تصور می‌رفت موجب توقف فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود خاقانی  در ارزیابی روند صعودی قیمت نفت اظهار داشت: بازار نفت تحت تاثیر عوامل مختلف به ویژه حمله پهبادی به ابوظبی، احتمال درگیری در مرزهای اوکراین، نامعلوم بودن نتیجه مذاکرات برجام در وین و اوضاع داخلی آمریکا قرار گرفته است. درهمین حال اومیکرون آنطور که تصور می‌رفت موجب توقف فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نشد. برخی تحلیل‌ها هم حاکی از آن است که در طول سال 2022 میران تقاضا بر میزان عرضه نفت‌خام در بازار سبقت خواهد گرفت. این درحالی است که فقط چند کشور عضو اوپک می‌توانند تولید و صادرات بیشتری را به بازار عرضه کنند.

وی با بیان اینکه بهای نفت‌خام در بازارهای آتی حدود 12 درصد بالا رفت، افزود: دلیل آن این است که همه تصور می‌کنند به علت عدم سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش تقاضا در آینده نزدیک، بازار با کمبود نفت‌خام روبرو خواهد شد. برخی از پیش‌بینی‌ها حتی قیمت نفت‌خام در بشکه‌ای صد دلار را غیرممکن نمی‌دانند.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: کشورهائی که می‌توانند ظرفیت تولید و صادرات را افزایش دهند عربستان، کویت، عراق و جمهوری آذربایجان هستند، درحالیکه برخی دیگر از کشورها نظیر ایران بدلیل اینکه سرمایه‌گذاری کافی در زمان مناسب نداشته‌اند ممکن است نتوانند در کوتاه‌مدت تولید و صادرات را افزایش دهند. در آفریقا نیجریه و آنگولا درشرایط خوبی نیستند. این درحالی است که تولید نفت‌خام غیرمتعارف مشهور به شیل‌اویل هم در سطحی که قبلا پیش‌بینی نشده بود، کاهش پیدا کرده است. دلیل اصلی را کارشناسان کم شدن سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی شیل‌اویل عنوان کرده‌اند.

وی تاکید کرد: درصورت موفقیت مذاکرات احیای برجام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش مهمی را که در گذشته داشت جهت تامین امنیت انرژی جهان برای رشد اقتصادی ایفا کند و مصرف‌کنندگان نهائی انرژی برای تولید انرژی در ایران سرمایه‌گذاری کنند.


 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرمایه گذاری نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۵۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش خواهد یافت

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی در جریان بازدید از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر درباره میزان برق هسته‌ای تولید شده در این نیروگاه اظهار داشت: ‌ در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اسلامی: تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران افزایش خواهد یافت

وی افزود: سال ۱۴۰۲ جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در این نیروگاه تولید شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تولید این میزان برق هسته‌ای، موجب صرفه‌جویی ۱۰۳ میلیون بشکه نفت خام شده که ارزش این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از ۸ میلیارد دلار است.

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای، ‌نیروگاه اتمی بوشهر توانسته ۴ بار هزینه صرف شده بابت احداث خود را تامین کند.

وی با بیان اینکه تحقق تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ گفت: این طرح مهم با جدیت در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد و بلوغ هسته‌ای کشور از طریق تولید انرژی و برق هسته‌ای با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سهم ۱۱ درصدی برق هسته‌ای تولیدشده در نیروگاه‌های اتمی جهان عنوان کرد: در جریان برگزاری بیست و هشتمین اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی سازمان ملل مقرر شد تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت انرژی هسته‌ای برای تولید برق جهانی سه برابر شود که ما نیز گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی کشور خود برداشته‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228126 برچسب‌ها سازمان انرژی اتمی

دیگر خبرها

  • اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد
  • افزایش تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش خواهد یافت
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • شریف از همکاری با ایران در حوزه انرژی خبر داد
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • ۷.۵میلیارد دلاری که بازار را تنظیم نکرد
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند
  • عملیات علیه اسرائیل و بازار ۵ میلیارد دلاری برای سلاح ایرانی + فیلم