Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

احد وظیفه با بیان این که در زمستان سامانه‌های جوّی فعال با تواتر حدود ۱۰ روزه از روی کشور عبور می‌کنند، اظهار کرد: این مسئله برای هواشناسان شناخته شده است، اما گاهی این سامانه‌ها فاقد رطوبت کافی هستند و علی‌رغم عبور آن‌ها و با وجود شرایط مناسب، به‌سبب نبود جریانات جنوبی از روی اقیانوس هند و دریای سرخ، رطوبت کافی فراهم نمی­‌شود و در نتیجه بارشی قابل ملاحظه روی فلات ایران ریزش نمی­‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اواخر ا­­ین هفته طی روز‌های پنجشنبه و جمعه یک سامانه بارشی از غرب و شمال غرب تا سواحل شمالی را تحت تأثیر قرار می­‌دهد و موجب بارش برف و باران در این مناطق خواهد شد که با توجه به سرمایش هوا، نوع بارش این سامانه عمدتاً برف خواهد بود و از نظر ذخیره برف در نواحی کوهستانی غرب و شمال کشور و به‌خصوص دامنه‌های شمالی البرز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد:، اما در ادامه طی دو هفته آینده یا نیمه اول بهمن با دوره‌ای بسیار کم‌بارش مواجه خواهیم بود و هفته اول بهمن تقریباً بدون بارندگی خواهد بود. در ادامه نیمه دوم بهمن نیز با احتمال قوی بارندگی‌ها کمتر از نرمال پیش‌بینی می­‌شود، بنابراین با بهمن‌ماهی به‌نسبت خشک و کم‌بارش مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: در زمان حاضر میانگین بارش کشور در حد نرمال است، اما توزیع بارش به‌گونه‌ای است که در استان‌های جنوبی شامل فارس، بوشهر، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان با بارش‌های بیش از نرمال و در غرب کشور شامل ایلام، کردستان، خوزستان و لرستان و همچنین استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز از خراسان رضوی تا تهران با کم‌بارشی و خشکسالی هواشناسی نسبتاً شدید تا بسیار شدید مواجه هستیم و کم­‌بارشی‌های جدی داریم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان "بنابراین کم‌بارشی دو هفته آتی نیز بر این مسئله اثر تشدیدکننده و منفی خواهد داشت" تأکید کرد: این روزها، روز‌های گذر سامانه‌های جوی و بارندگی در اقلیم ایران است، تقریباً هر روز حدود یک درصد بارش کشور در این دوره از سال روی می‌دهد، بنابراین در پایان دو هفته حدود ۱۵ درصد به آنومالی یا بی‌هنجاری منفی بارش کشور اصافه خواهد شد.

وظیفه با یادآوری این‌که در سال آبی جاری سازمان هواشناسی به‌طور رسمی پیش‌بینی خشکسالی شدید برای سال آبی جاری را صادر نکرده است، گفت: از تابستان امسال و سپس هر ماه از طریق مصاحبه با رسانه‌های مختلف و بولتن‌های پیش‌بینی ماهانه و فصلی رسمی از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، شرایط پاییزی کم‌بارش و تداوم خشکسالی سال گذشته برای پاییز و نرمال شدن بارندگی برای زمستان پیش‌بینی شده بود.

وی تأکید کرد: برای پاییز پیش­‌بینی­‌ها از صحت و دقت بسار بالایی برخوردار بود و متأسفانه مجموع بارش کشور در پایان پاییز ۴۸ درصد کمتر از نرمال بلندمدت بود. در ادامه مجموع سه‌ماهه بارش در زمستان در حد نرمال و برای جنوب بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

وی با ابراز "امیدواریم طی دو ماه باقی‌مانده از زمستان مجموع بارش کشور در محدوده نرمال محقق شود"، اظهار کرد: نکته مهم دیگر شرایط دماست که علاوه بر بارش سرمایش نسبی هوا در حفظ ذخیره برف در مناطق بالادست کوهستانی بسیار مؤثر است و جریان رودخانه‌ها در بهار و تابستان و تأمین آب پشت سد‌ها به‌طور مستقیم به میزان ذخیره برف وابسته است.

وظیفه یادآور شد: زمستان سال قبل با دمای بیش از نرمال موجه بودیم و امسال از ابتدای سال آبی تاکنون دمای میانگین هوا یک درجه گرمتر از نرمال بوده و پیش‌بینی می­‌شود میانگین دمای هوا طی زمستان جاری در محدوده نرمال قرار داشته باشد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: حتی اگر بارندگی‌ها در حد نرمال شود، نرمال شدن بارش تجمعی در کشور به‌معنی از بین رفتن خشکسالی و فراوانی مطلق آب نیست، چرا که از سال‌های گذشته کمبود‌های بسیار زیادی وجود دارد و علاوه بر این مصرف فعلی کشور به آب‌های زیرزمینی بیش از حد وابسته است و میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی بسیار فراتر از توان تجدیدپذیری طبیعی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: آفتاب

کلیدواژه: هواشناسی سازمان هواشناسی بارش کشور پیش بینی کم بارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۶۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بارش هفته اول (۳ تا ۹ اردیبهشت) در شمال ‌غرب، البرز غربی، امتداد کوه‌های زاگرس و نوار شمال‌ شرق کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق نرمال تا بیش از آن است. بارش انباشته با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد در نیمه شرقی سواحل خزر، البرز میانی، استان کرمان و استان‌ها در شرق زاگرس میانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر پیش ‌بینی شده است.

بارش هفته دوم در شمال ‌شرق و استان‌های دو سوی البرز شرقی نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است. بارش انباشته در امتداد زاگرس و شمال‌ غرب با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر خواهد بود.

بارش هفته سوم کشور بیش از نرمال است و با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار انباشته برای بخش‌هایی از زاگرس میانی، البرز میانی و مناطق مرکزی استان کرمان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است.

انتظار می‌رود بارش هفته‌های چهارم تا ششم در محدوده نرمال باشد. در هفته ششم با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد بارش انباشته در مناطقی از شمال ‌غرب و بخش ‌هایی از شرق زاگرس جنوبی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد می‌شود.

بر اساس جدیدترین نقشه های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور میانگین دمای هوای هفته اول (۳ تا ۹ اردیبهشت) در سواحل خزر، غرب البرز، شمال‌ غرب و زاگرس میانی ۱ تا ۵ درجه بیش از نرمال است و بیشترین افزایش (۳ تا ۵ درجه ) برای شمال‌ غرب پیش‌ بینی شده است.

دمای هوا در سایر مناطق کشور از ۱ تا ۸ درجه کمتر از نرمال خواهد بود که بیشترین کاهش (۳ تا ۸ درجه ) در مرکز و جنوب ‌شرق کشور رخ می‌دهد. دمای هوای هفته دوم در شمال‌ غرب، دو سوی البرز و نوار شمال‌ شرق ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق ۱ تا ۵ درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است و بیشترین کاهش ( ۳ تا ۵ درجه) در جنوب ‌شرق کشور رخ می‌دهد.

در هفته‌های سوم و چهارم دمای هوا در شمال ‌غرب و سواحل خزر بین ۱ تا ۲ درجه بیشتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود. دمای هوا در هفته پنجم در مناطق کوهپایه‌ای داخلی، مرکز و شرق کشور نرمال و در سایر مناطق بین ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هوای کشور در هفته ششم ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!
  • تا آخر خرداد چقدر بارندگی داریم؟
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا خرداد + وضعیت بارش‌ها در کشور و ۴ استان کم‌ بارش
  • بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد
  • پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد
  • تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم
  • بارش‌های فراوان در اردیبهشت؛ احتمال سیلاب در این مناطق
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است | احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالیانه خارج شد