Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - چند روزی می‌شود که بارش باران و برف در جنوب و شمال و شمال غرب کشور آغاز شده، اما براساس آمار‌های هواشناسی، سهم مشهد از این همه برف و باران تقریبا هیچ بوده است، آن هم درحالی که شهر‌های هم جوار مثل قوچان و چناران دست کم یک روز برفی را تجربه کردند.

مشهد پارسال خشک سالی ۹۹ درصدی را تجربه کرد و امسال هم با وجود این وضع بارش، هیچ بعید نیست که در تابستان سال آینده تأمین آب برای مشهد دچار مشکل شود؛ چنان که وضعیت ذخیره آب در سد‌های خراسان در مقایسه با پارسال ۲۵ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوضاع و احوال بارندگی در شهر مشهد از ابتدای مهر تا اول بهمن در مقایسه با پارسال کمی بهتر بوده است و آمار‌های اداره کل هواشناسی خراسان رضوی نشان می‌دهد که در این بازه زمانی در امسال و در مشهد ۵۲ میلی متر بارش داشته ایم که تقریبا ۲۰ درصد از پارسال بیشتر بوده است.

اوضاع همچنان نامطلوب

مقایسه این آمار در همین بازه زمانی با یک دوره آماری ۴۷ ساله نشان می‌دهد که بارش در مشهد ۲۴ درصد کاهش داشته است و وضعیت همچنان مطلوب نیست. میزان بارندگی در استان هم مانند مشهد چندان تعریفی ندارد و بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته ۱.۸ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۱۸.۵ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید

تولید آب در خراسان رضوی افزایش یافت

در این زمینه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه ذخیره آب پشت سد‌های خراسان رضوی در مقایسه با پارسال کاهش داشته است، گفت: در سال آبی گذشته فقط ۵۰ درصد از ظرفیت سد‌های استان پر بود.

این عدد امسال به ۲۵ درصد رسیده است و تا امروز ۳۹۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره در پشت سد‌ها داریم. براساس آخرین آمار‌ها از ابتدای سال آبی ۱۷.۸ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌ها شده و از ابتدای سال شمسی هم بارش‌ها و دیگر منابع نزدیک به ۶۱ میلیون مترمکعب آب برای سد‌ها آورده داشته است.

محمد علایی گفت: بیش از ۸۴ درصد از آب در استان صرف کشاورزی می‌شود. حدود ۱۰.۲ درصد سهم آشامیدن و بهداشت و ۳.۸ درصد هم به خدمات اختصاص دارد. صنعت هم با ۱.۴ درصد، کمترین میزان مصرف آب را دارد.

او گفت: اجرای طرح‌های تعادل بخشی به عنوان راهکاری برای صرفه جویی ضروری است؛ امسال ۹۷۱ حلقه چاه غیرمجاز بسته شد که باعث صرفه جویی ۲۳ میلیون مترمکعبی در مصرف آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: همچنین با جلوگیری از اضافه برداشت ۱۰ حلقه چاه در امسال ۳ میلیون مترمکعب به میزان صرفه جویی‌ها افزوده شد و با مدیریت و کنترل چاه‌ها با نصب کنتور هوشمند ۱۶۴ میلیون مترمکعب دیگر به این عدد اضافه شد و درمجموع تا امروز ۱۸۹ میلیون مترمکعب حجم صرفه جویی ما بوده است.

منبع: شهرآرانیوز

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب و فاضلاب آبرسانی سدهای خراسان رضوی میلیون مترمکعب کاهش داشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۷۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: برای تامین آب شرب تابستانی شهر‌های خراسان رضوی، مجوز حفر ۱۳۰ حلقه صادر شده است. - اخبار استانها -

محمدعلی نعمت نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد بیان کرد: برای تامین 6 هزار و 50 لیتر کسری آب در مشهد، 16 طرح تامین آب برنامه‌ریزی و به همین منظور بودجه 44 هزار میلیارد ریالی برای اجرای این طرح‌ها تصویب و ابلاغ شده است.

وی افزود: در حال حاضر فقط 8 درصد از مجموع سدهای خراسان رضوی پرشدگی آبی دارد و با وجود بارندگی‌های امسال نسبت به دوره بلندمدت، 30 درصد کاهش بارندگی در استان داریم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: برای تامین آب شرب تابستانی سایر شهر‌های خراسان رضوی، مجوز حفر 130 حلقه چاه صادر شده است.

ذخایر سدی تامین کننده آب مشهد هفت درصد آب دارد

نعمت نژاد گفت: در حال حاضر هفت درصد از حجم ذخیره تامین کننده آب مشهد شامل سدهای طرق، دوستی، ارداک و کارده آب دارد که رقم بسیار ناچیزی است و در شرایط سخت آبی قرار داریم.

وی ادامه داد: به طور متوسط هم اکنون مصرف آب مشهد هفت هزار و 150 لیتر بر ثانیه است که این رقم در تابستان به 13 هزار و 200 لیتر بر ثانیه می‌رسد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در مشهد و استان طی سال آبی جاری از مهر تاکنون نسبت به میانگین درازمدت حدود 30 درصد کاهش دارد و امسال سیلابی برای ورود به سدها نداشته‌ایم.

نعمت نژاد با بیان این مطلب که 20 استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شده است گفت: با توجه به شرایط خشکسالی با هرگونه انشعاب غیرمجاز برخورد می شود و مدیریت مصرف نیز در این شرایط ضروری است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است
  • دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود
  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی
  • ۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد
  • بارش‌های رگباری خراسان رضوی را فرامی‌گیرد
  • دیار کویری خراسان، لب‌تشنه‌تر از همیشه
  • ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند