Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محسن پرویز در گفت‌وگو با ستادخبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ ما در حوزه کتاب، بحث کتابفروشی‌ها و کمبود تعداد آن‌ها در مقایسه با ناشران است، زیرا محل عرضه بسیار کمتر از میزان تولید است.

پرویز به لزوم برنامه‌ریزی در طول سال برای جبران کاستی‌های محل عرضه کتاب اشاره کرد و گفت: ضروری است درباره این مسائل اتاق‌های فکر تشکیل و جوانب مختلف کار بررسی شده و از تجربیات افرادی که در گذشته کارهای مشابه انجام دادند استفاده و راه‌حل‌های مناسبی برای بهبود و رونق کتابخوانی در کشور اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

وی ضمن اشاره به تاثیرات نمایشگاه مجازی کتاب در صنعت نشر اظهار کرد: از دو منظر می‌توان به این نمایشگاه نگاه کرد؛ نخست بحث تحول در نگاه به حوزه توزیع و رساندن محصول فرهنگی به دست مخاطب، اطلاع‌رسانی برای مخاطبان و بهره‌برداری از فضای مجازی در خدمت مسائل فرهنگی است و منظر دوم این است که این تجارب چقدر می‌تواند در گسترش کتابخوانی و مسائل مرتبط با رونق این حوزه  موفق باشد.

داده‌های نمایشگاه مجازی در صورت تحلیل ارزشمند است

پرویز درباره تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب تهران در رونق کتابخوانی و مباحث مرتبط با آن بیان کرد: داده‌هایی که این نمایشگاه ارائه می‌دهد اطلاعات ذی‌قیمتی است که اگر تجزیه و تحلیل نشود مثل این است که مجموعه‌ای از جواهرات را بدون استفاده دور ریخته باشید. اینکه گرایش‌ها به کدام سمت است، افراد چگونه از برگزاری نمایشگاه مطلع می‌شوند، چه میزان می‌توانند کتاب بخرند و اگر نمایشگاه نبود آیا خریدی انجام می‌دادند و این خرید را از چه کانالی انجام می‌دادند؛ همه اطلاعات ارزشمندی است که باید به آن توجه کرد.

او با بیان اینکه ما باید از این تحولات استقبال کنیم، عنوان کرد: باید خوشحال باشیم از اینکه اضطرار و ناچاری ناشی از بیماری کووید ۱۹، ما را به این سمت برده است که از تکنولوژی جدید و فضاهای جدید استفاده کنیم. واقعیت این است که اگر اضطرار نبود شاید خیلی سخت می‌شد اصناف را متقاعد کرد که الان زمان پیشرفت تکنولوژی است، فضای مجازی در بخش‌های مختلف میدان‌داری می‌کند و می‌شود از این فضا برای بحث کتاب و رساندن کتاب به دست مخاطبان استفاده کرد.

رئیس انجمن قلم، توضیح داد: گزارش یکی از پلتفرم‌های فروش آنلاین کتاب نشان می‌دهد که فروش کتاب در فضای مجازی وضعیت خوبی دارد و می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت و هزینه کتاب عامل تاثیرگذار در فروش کتاب نبوده و برای بخشی از جامعه و اقشار مختلف بحث قیمت در اولویت نیست.

وی عنوان کرد: ما از نمایشگاه مجازی کتاب تهران آموختیم که برای برگزاری نمایشگاه کتاب و رساندن کتاب به دست مخاطبان می‌توانیم از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده کنیم که یک اقدام مثبت و خوب بود، هرچند توقع این است که هرچه پیش می‌رویم مشکلات کار کمتر شود.

رئیس انجمن قلم با بیان اینکه بارها تلاش شده است این مشکل برطرف شود، تصریح کرد: اغلب به دلیل مضیقه‌های مالی و سایر مشکلات، عملا برطرف شدن این نقص امکان‌پذیر نشد، در حالی که اگر امروز از تجربه فضای مجازی کمک بگیریم، شاید خیلی راحت‌تر بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

برچسب‌ها نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه مجازی محسن پرویز کتاب کتابفروشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه مجازی محسن پرویز نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه مجازی محسن پرویز کتاب کتابفروشی نمایشگاه مجازی کتاب تهران فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۸۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است

میهن: پرورش کرم‌ ابریشم که به‌ عنوان فعالیت نوغانداری نام گرفته، با پیشینه 4500 ساله در جهان، از دیر باز در کشور ما رواج داشته است.

نوغانداری در ایران تاریخ پر فراز و نشیبی را پیموده است که دوره فراز آن در عهد صفویه و فرود آن در عهد قاجاریه مشهود بوده است. در واقع به‌ لحاظ اقتصادی و فرهنگی، کرم‌ ابریشم رنسانس هنر و صنعت آسیا را پایه‌گذاری کرد. در ایران نیز کرم‌ ابریشم از آنچنان اهمیتی برخوردار بود که جمشید (پادشاه هخامنشی) رواج و توسعه پرورش کرم‌ ابریشم در ایران را بخشی از اقدامات مهم خویش می‌شمرد یا اینکه در قرون اخیر بخش عظیمی از نوشته‌های غربی‌ها در مورد ایران طی سده نوزدهم به ابریشم (ابریشم گیلان) اختصاص یافته است. صنعتی که با این قدمت هنوز با مشکلات عدیده ای مواجه است.

به گفته رضا صورتی زنجانی رئیس مرکز تحقیقات ابریشم ،بعد از دو دهه رکود در تولید، طی چند سال گذشته با اجرای سیاست های حمایتی دولت مردمی سیزدهم، این صنعت با استقبال دو برابری بهره برداران برای تولید پیله مواجه بوده است تا جایی که در سال گذشته میزان تولید از 4هزار جعبه به 8600 جعبه تخم نوغان داخلی افزایش داشته است.که با توزیع این مقدار تخم نوغان تقریبا 1700 تن پیله و معادل 270 تن نخ ابریشمی تولید شده است  و حاکی از ارتقاء خوداتکایی تولید نخ برای رفع نیازهای صنعت فرش کشور است.

ضرورت ورود بخش خصوصی

بخشدار بابلکنار ضمن اشاره به لزوم ورود تکنولوژی به این صنعت گفت: نوغانداری نیازمند جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

عیسی نصرالهی اظهار کرد:  ۲۸ روستا از ۴۲ روستای بخش بابلکنار در صنعت نوغانداری فعالیت دارند که بیشتر شامل روستاهای بالادست منطقه می‌شود و در این راستا بیش از 12 دوره آموزشی در سطح بخش بابلکناربه منظور رونق و بهبود کیفیت تولید پیله ابریشم جهاد کشاورزی در حوزه قلمه زنی نهال توت، کلیات پرورش نوغان و نخ ریسی پیله‌ها برگزار شده است.

وی از حمایت مالی ۱۰۵ پروژه احداث و تجهیز تلنبار نوغانداری و کارگاه تولید نخ ابریشم خانگی با جذب اعتبار بیش از ۶۷ هزار میلیون ریال با همکاری صندوق کارآفرینی امید، بنیاد برکت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی چند سال اخیر در این حوزه خبر داد.

نصرالهی از توزیع ۷۰۰ جعبه بین پرورش دهندگان منطقه بابلکنار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: ۲۰ تن پیله در این طرح جمع آوری شد.

وی یکی از مشکلات تولیدکنندگان را عدم توزیع نهال به موقع برای کاشت برشمرد و گفت: توزیع نهال بی کیفیت و بی‌هنگام سبب خشک شدن این نهال‌ها شده و یا بازدهی لازم را ندارد.

بخشدار بابلکنار با اشاره به اینکه درصدد رایزنی برای جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه جهت اجرای مراحل خشک کردن پیله و نخ ریسی هستیم گفت: برای این مهم قول مساعد برای همکاری جهت مهیا کردن سوله سه هزار متری مناسب برای این امر هم داده شد.

وی افزود: سرمایه گذار عنوان کرده برای احداث چنین کارخانه‌ای نیازمند ۱۰۰ تن پیله در سال است که با این امر نیز موافقت شد زیرا این ظرفیت وجود دارد از بخش لفور، بابلکنار و بندپی شرق  وغرب این میزان را فراهم کنیم منتهی سرمایه گذار به دنبال تضمین بانکی برای تحقق این امر است که در حال حاضر مذاکرات ما به بن‌بست خورده است.

وی ادامه داد: اگر فرماندار بابل و استانداری مازندران در این حوزه به ما کمک کنند و رایزنی لازم انجام شود؛ ما نیز قول آماده کردن این میزان پیله را خواهیم داد.

نصرالهی گفت: این سرمایه گذار که خود در صنعت فرش فعالیت داشته و از فرزندان این منطقه است عنوان کرده که آمادگی دارد در صورت قبول تضمین بانکی چندین میلیارد تومان هزینه کرده و کارخانه را به دستگاه خشک کن و نخ ریسی بدون درخواست ریالی از دولت تجهیز کند منتهی این اقدام وی به تدریج و در چند مرحله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر این صنایع تبدیلی در همین استان و این منطقه فعال شود؛ می‌تواند از کل مازندران و گیلان و گلستان آورده داشته و پرورش دهندگان دیگر مجبور نمی‌شوند پیله را با قیمت کمتر به‌واسطه‌ها بفروشند.

بخشداربابلکنار یادآور شد: این صنعت گذشته از کاربرد در حوزه صنعت فرش کاربرد مهمی در تولید پارچه‌های ابریشمی دارد با توجه با اینکه با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ارتباط داریم کارهای ابریشمی تقاضای زیادی دارند و عربها خریداران خوبی برای پارچه‌های ابریشمی هستند.

وی افزود: تقاضا هست اما بازار در استان وجود ندارد لذا  فرآوری آن به استان‌های دیگر می‌رود.

وی تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی که منطقه بابلکنار در این صنعت دارد اگر چنین ظرفیتی باشد مردم به این صنعت دوباره رجوع می‌کنند. اگر اقتصاد خوب باشد این حوزه کمک درآمد خانوار خواهد شد؛ امروزه چون امکانات و حمایت مناسب نیست؛ استقبال کم است.

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور