Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@04:22:54 GMT

بررسی ۱۰ الگوی موفق ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۰۵۵۴

بررسی ۱۰ الگوی موفق ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدام این دفتر برای انتخاب بهترین الگو برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه‌ها با صنایع و جامعه، گفت: از میان ۷۷ الگوی موفق ۱۰ طرح موفق امروز معرفی شد.

به گزارش ایسنا دکتر محمدسعید سیف امروز در وبینار تجارب و الگوهای موفق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت، با اشاره به روند انتخاب الگوهای موفق ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در وزارت علوم، افزود: برای این منظور در هفته پژوهش و فناوری رویداد الگوها و راهکارهای نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت با هدف شناسایی و تقدیر از ایده‌ها و الگوهای نوین در توسعه و تسهیل ارتباط دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی با جامعه و صنعت پیگیری شد که در این راستا بیش از ۱۰۰ ایده دریافت و در کمیته‎‌های داوری بررسی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: برای انتخاب بهترین‌ها در این زمینه غربالگری‌هایی صورت گرفت که در نهایت ۷۷ الگو برای نشر در کتاب الگوهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت انتخاب شدند.

سیف ادامه داد: در این جلسه تعداد ۱۰ الگوی موفق در این زمینه ارائه خواهد شد.

الگوهای موفق به این شرح است:

طرح سرویس‌های صنعتی از دانشگاه علم و صنعت

دکتر نورالله کثیری، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت در این باره گفت: در سال ۹۵ به منظور توسعه مراودات دانشگاه با بخش‌های صنعتی، الگوهای مختلفی ارائه شد که بعد از بررسی‌های انجام شده، ۲۲ الگو در سند ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه انتخاب شد.

وی نبود زبان مشترک میان دانشگاه با صنعت، ضعف اساتید در پ کردن توانایی‌های خود به صنعت، نیاز دانشگاه به معرفی توانایی‌های خود و نیاز دانشگاه برای حضور حرفه‌ای در نمایشگاه‌ها را از جمله مشکلات دانشگاه‌ در ارتباط با صنعت عنوان کرد و یادآور شد: ما در این طرح سرویس‌هایی را برای همکاری با صنعت تعریف کردیم و به منظور ایجاد انگیزه برای مشارکت محققان در این همکاری تمهیدات انگیزشی چون دریافت ۳۰ امتیاز گرنت در سال در نظر گرفتیم.

روش دانشگاه حکیم سبزواری برای ارتباط با دانشگاه

دکتر عباس احسانی سرشت، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه حکیم سبزواری نبود زبان مشترک میان اساتید با بخش‌های صنعتی را از چالش‌های این دانشگاه در توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس رتبه‌بندی‌ها ایران در سال ۲۰۲۱ در شاخص ارتباط دانشگاه با صنعت رتبه ۱۲۰ را کسب کرده و این در حالی است که ایران جزو کشورهای برتر در تربیت نیروی انسانی در حوزه فنی و مهندسی است.

وی ادامه داد: ما برای توسعه ارتباط با صنعت کارگزاری با حضور بخش خصوصی ایجاد کردیم که این کارگروه نیازهای صنعتی منطقه را احصا و آن را به دانشگاه اعلام می‌کند.

احسانی سرشت، ایجاد بانک اطلاعاتی از پروژه‌های دارای اولویت، راه اندازی سامانه پیامکی به منظور اطلاع رسانی، ارسال پروژه‌های مناسب با هر رشته به اعضای هیات علمی و راه اندازی فن بازار را از دستاوردهای اجرای این روش نام برد.

ارتباط دانشگاه شیراز با صنعت با طرح "مهجا"

سید فخرالدین افضلی، مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز از اجرای طرح "طرح‌های کاربردی مشارکتی همکاری بین جامعه و صنعت" با عنوان "مهجا" با هدف ارتقای سطح همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت خبر داد و گفت: این طرح با توجه به اسناد بالادستی تنظیم شده است و کاربردی کردن پژوهش در دانشگاه، ایجاد هم افزایی مالی منابع داخلی با خارج از دانشگاه و زمینه سازی تعریف قراردادهای مستقل با تامین ۱۰۰ درصدی از سمت خارج از دانشگاه به عنوان قسمتی از پایلوت طرح اصلی به منظور اثبات امکان پذیری فناوری به طرف جامعه از اهداف آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: طرح کاربردی مشارکتی همکاری با جامعه که به منظور کاربردی کردن پژوهش‌ها در دانشگاه تدوین شده است، منبع مالی طرح با مشارکت حداکثر ۵۰ درصد از سوی دانشگاه به صورت گرنت سالیانه، آغازین یا تحصیلات تکمیلی اعضای هیات علمی تامین می‌شود.

سامانه توانمندی‌های تولیدی و خدماتی دانشگاه

دکتر حسین جاوید از کارشناسان دفتر امور ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ما در مواجهه با صنعت با ۳ دسته پروژه "مگا پروژه‌ها"، "پروژه‌های خرد" و "توسعه دانش فنی و فناوری" مواجه هستیم، گفت: برای پاسخگویی به این پروژه‌ها منظومه‌ای از چهار راهکار را ارائه کردیم.

وی سامانه اطلاع رسانی طرح‌ها و فرصت‌های تحقیقاتی (آرتو)، تهیه بانک طرح‌های پژوهشی و فناورانه، سامانه توانمندی‌های تولیدی و خدمات دانشگاه و آرمارکتینگ را از راهکارهای این دانشگاه برای توسعه ارتباط با صنعت عنوان کرد.

جاوید خاطر نشان کرد: با اجرای این راهکارها ۸۸ طرح همکاری با صنعت ارائه شد که از این تعداد ۶۵ مورد بررسی و از این تعداد ۲۰ طرح به عنوان طرح‌های اولویت‌دار انتخاب شدند.

به گفته وی معرفی ۱۲ محصول قابل عرضه، ۱۲ دانش فنی، ۴ خدمت تخصصی، ۴ طرح تحقیقاتی و ۱۲ خدمت فنی و مشاوره‌ای از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

بنیاد حامیان به کمک ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان آمد

دکتر امیر رشیدی، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان، راهکار ایجاد ارتباط با صنعت این دانشگاه را راه اندازی بنیاد حامیان عنوان کرد و گفت: ما با راه اندازی این بنیاد به دنبال تبدیل این دانشگاه به عنوان دانشگاه جامعه مناطق کردنشین هستیم.

وی گفت: این بنیاد دارای اعضای خیرین است تا علاوه بر امکانات دانشگاه از همکاری خیرین نیز بهره مند شویم.

رشیدی خاطر نشان کرد: در این قالب تاکنون توانستیم ۲۶ طرح بین‌المللی را اجرایی کنیم.

به گزارش ایسنا، طرح اعطای گواهینامه سطح فناوری از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، طرح دانشگاه امیرکبیر و طرح پژوهشگاه علوم انسانی و علوم اجتماعی از دیگر تجارب موفق ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت بوده که در این نشست مجازی ارائه شدند.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت ارتباط با صنعت دانشگاه دانشگاه با صنعت راه اندازی پروژه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آمادگی برای گذر موفق از پیک مصرف برق سال‌ جاری

مدیران و بهره‌برداران نیروگاه‌های برق در استان‌های مازندران و گلستان با اعلام گزارش فعالیت‌های خود، از آمادگی برای گذر موفق از پیک مصرف در تابستان ۱۴۰۳ خبر دادند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، نشست مدیران عامل، مالکان و بهره‌برداران نیروگاه‌های برق مازندران و گلستان به ریاست محمدرضا عابدی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی با هدف بررسی آمادگی برای گذر موفق از پیک مصرف برق سال‌ جاری، در سال تشکیل شد.

سید عباس حجازی با اشاره به انجام تعمیرات دوره‌ای و همچنین تعمیرات اساسی یا اورهال این نیروگاه در سال گذشته، اظهار داشت: تعمیرات انجام‌شده برای آمادگی بیشتر جهت تأمین برق مصرفی در سالجاری بوده است.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی احداث بلوک اول واحد بخار در نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد با حضور رئیس جمهور در مردادماه سال گذشته، اعلام کرد: این اقدام به منظور افزایش راندمان و افزایش ظرفیت نیروگاه به یک‌هزار و 500 مگاوات صورت گرفته و طبق برنامه باید از زمان آغاز عملیات اجرایی، ظرف سه سال ساخته شود.

مدیر نیروگاه یک‌هزار مگاواتی علی‌آباد گلستان ضمن اعلام آمادگی برای گذر موفق از پیک مصرف برق در تابستان با انجام اقدامات لازم، کمک مردم به تولید و توزیع برق را از طریق مصرف بهینه و حذف مصارف غیرضروری، حیاتی دانست.

لایروبی؛ پاسخی برای تأمین آب مورد نیاز واحدهای بخار نیروگاه نکا

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا(نیروگاه شهید سلیمی) نیز در سخنانی از انجام 14 برنامه تعمیراتی در سال گذشته و تعریف 10 برنامه عملیاتی برای سالجاری، اعلام کرد: دو برنامه اورهال و دو برنامه تعمیرات دوره‌ای تاکنون انجام شده است.

نورالله ادبی فیروزجایی با بیان اینکه اقدامات انجام‌شده برای تأمین برق مصرفی در پیک مصرف تا اینجا خوب بوده است، افزود: برای واحدهای بخار چهار مورد تعمیرات صورت گرفته و یکی از آنها نیاز به تعمیرات اساسی دارد، سیکل ترکیبی نیز به طور کامل آماده بهره‌برداری است و واحد گازی سوم نیاز به تعمیرات دوره‌ای دارد.

وی با یادآوری اینکه نیروگاه نکا وابسته به آب دریا و آب دمین(آب خالص) است است، اشاره‌ای به پسروی آب دریای خزر داشت و گفت: به همین منظور نیازمند برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تأمین آب هستیم که بخشی از طریق آب‌شیرین‌کن صورت می‌گیرد و بخشی دیگر نیازمند لایروبی است.

مدیرعامل نیروگاه نکا تصریح کرد: با لایروبی‌هایی که در برنامه قرار دارد، خوشبین هستیم که لایروبی و پمپاژ آب به نیروگاه، پاسخگوی 4 واحد بخار نیروگاهی باشد و از محدودیت بیرون بیاید. 

ادبی ادامه داد: در واقع فعالیت نیروگاه وابسته به سطح آب دریاست و این برای ما تعیین‌کننده است، شواهد نشان می‌دهد که در برنامه کوتاه‌مدت یعنی لایروبی حوضچه داخلی و خارجی – گرچه با کاهش سطح آب دریا مواجهیم – اما به هر صورت از محدودیت خارج می‌شویم.

مصرف صحیح؛ بهترین راهکار بهره‌مندی از برق پایدار و مطمئن

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عمر بالا و فرسودگی تجهیزات نیروگاهی، تأمین سیستم خنک‌کننده و نگهداری آن که سخت و هزینه‌بر است، اظهار داشت: برق کالای حیاتی و گران‌قیمت است و در مقایسه با هزینه‌های تولید، بهای کمی از مردم دریافت می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی با بیان اینکه شاید بتوانیم بگوییم تولید برق در کشورمان با جمعیت حتی 100 میلیونی به اندازه چین با جمعیت یک میلیاردی است، افزود: در مصرف سایر انرژی‌ها نیز بیش از سایر کشورها مصرف داریم و باید فرهنگ مصرف بهینه ترویج داده شود.

ادبی فیروزجایی در پایان سخنان خود گفت: ساخت نیروگاه پُرهزینه است، اگر شبانه‌روز هم در کشور نیروگاه بسازیم با شیوه مصرف فعلی باز هم نیاز به تولید داریم، بنابراین حل این مسئله جز با همکاری 85 میلیون نفری چیز دیگری نیست.

ساخت اصولی ساختمان‌ها، پیشگیری از هدر رفت انرژی

رامین بهمنی مدیرعامل شرکت ماهتاب کاسپین نوشهر با اشاره به نوپا بودن این مجموعه نیروگاهی 460 مگاواتی و دارای کلاس F اظهار کرد: در حال حاضر مشکلاتی برای تعمیرات دوره‌ای یا اساسی نداریم و برای گذر از پیک مصرف در تابستان آماده هستیم.

وی با بیان اینکه 99 درصد نیروگاه‌های ایران سود ده نیستند، گفت: با این حال تمام سال گذشته را با راندمان 60 درصدی در مدار تولید بودیم و هدف اصلی ما نیز تأمین مستمر و مطمئن برق برای رفع بخشی از نیاز کشور به انرژی برق است.

بهمنی گفت: با مصرف درست و ضروری برق مشکلی در تأمین این کالا در کشور نخواهیم داشت؛ بحث زیرساخت‌ها، توزیع مناسب برق و همچنین ساخت اصولی ساختمان‌ها نیز در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد. 

مصارف غیرضرور انرژی ممنوع!

بهره‌بردار و مدیر نیروگاه 50 مگاواتی نوشهر نیز در سخنانی اظهار داشت: این نیروگاه شامل دو واحد 25 مگاواتی در سال 1388 بهره‌برداری شد. سال گذشته یک دوره تعمیرات اساسی داشتیم و امسال نیز یکی از واحدها در حال اورهال است که پیش از پیک مصرف وارد مدار می‌شود.

علی همدانی اعلام کرد: فعلا مشکلی در تولید نداریم و برای پیک مصرف آماده هستیم، فقط از شهروندان تقاضا داریم که مصارف غیر ضرور را کنار بگذارند.

آمادگی نیروگاه‌های مازندران و گلستان برای گذر موفق از اوج مصرف برق
 
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی در جمع بندی این جلسه اظهار داشت: مازندران، خوزستان و تهران سه استان مهم و ویژه از نظر وزارت نیرو هستند و دغدغه روزانه وزیر نیرو نیز تأمین برق این استان‌هاست.

محمدرضا عابدی با بیان اینکه سال گذشته پیک مصرف انرژی برق را در 21 مردادماه داشتیم که 5 هزار و 400 مگاوات بوده است، این عدد را در کل کشور بالای 72 هزار مگاوات اعلام کرد.

وی با پیش‌بینی رشد پنج درصدی مصرف برق در پیک مصرف، این میزان را 5 هزار و 700 مگاوات اعلام کرد و گفت: تمام تلاش نیروگاه‌ها این است که هم‌وطنان کمترین فشار را در تابستان امسال داشته باشند.

عابدی با بیان اینکه نگه‌داشت وضع موجود مهمتر از تولید است و دانشِ مهندسی بالایی می‌خواهد، از انجام تعمیرات نیروگاهی توسط نیروهای بومی گفت که کار بسیار مهم و حساسی است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی در پایان با اعلام آمادگی نیروگاه‌های سطح مازندران و گلستان برای گذر موفق از پیک مصرف در تابستان امسال، بر همکاری مردم در مصرف بهینه انرژی تأکید کرد.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد رودهن و یک شرکت صنعتی
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد رودهن و شرکت صنعتی
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • بررسی آمادگی برای گذر موفق از پیک مصرف برق سال‌ جاری
  • حوزه علمیه بعنوان یک الگوی اخلاق و اخلاص باشد
  • بودجه ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها؛ توزیع اعتبارات مبتنی بر عملکرد
  • ارتباط با ماهواره‌؛ قابلیت هیجان‌انگیز گوشی جدید گوگل
  • افزایش تعاملات دانشگاه ارومیه با سازمان منطقه آزاد ماکو