Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:07:22 GMT

وزارت فرهنگ برای برپایی نمایشگاه قرآن آماده است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۳۶۰۳

وزارت فرهنگ برای برپایی نمایشگاه قرآن آماده است

حامد منیری با تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در ۴۰ روز گذشته به خبرنگار معارف ایرنا گفت: تاکنون چند جلسه برای برپایی نمایشگاه قرآن کریم برگزار شده و نقاط قوت و ضعف را بررسی کرده ایم. البته فقط بحث مجازی و حقیقی برگزار شدن آن مطرح است.

وی افزود: با توجه به این که نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت مجازی برپا می شود، اگر وضعیت همین گونه پیش برود، نمایشگاه قرآن نیز به صورت مجازی در ماه رمضان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته باید منتظر سیاست های کلی بحث کرونا باشیم. در هر صورت ما برای برگزاری نمایشگاه قرآن چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی آمادگی داریم و اگر مانعی وجود نداشته باشد، این نمایشگاه حضوری خواهد بود.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج امور قرآن و عترت (ع) معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در جلسات مقدماتی نمایشگاه قرآن مسائل مختلفی مطرح شده ولی طرح مسائل اجرایی در صورت قطعی شدن ممکن خواهد بود. اکنون در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری نمایشگاه قرآن هستیم، به گونه ای که چنانچه تغییراتی در معاونت قرآن وعترت رخ دهد، دستمان پر باشد و آماده برگزاری باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به این که اصغر امیرنیا سرپرست معاونت قرآن است، سرپرستی جلسات مدیران نیز به عهده وی می باشد که این جلسات هر هفته برگزار می شود و یکی از بحث های مهم این جلسات نیز موضوع نمایشگاه است و امیرنیا به عنوان سرپرست در جریان تمام امور نمایشگاه قرآن است.

منیری درباره فعالیت بخش بین الملل در نمایشگاه قرآن گفت: این موضوع از حوزه کاری ما خارج است و مربوط به اداره کل ارتباطات و هماهنگی و در نهایت معاونت قرآن است. البته دبیرخانه نمایشگاه قرآن از ابتدا در سطح معاونت قرآن تشکیل شده است و اکنون نیز در دفتر تبلیغ و ترویج فعال است و قبل از این نیز در معاونت بوده است اما این که در آینده چه سیاستی باشد، هنوز مشخص نیست.

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب رشد و رویش» در اردیبهشت ماه سال جاری مصادف با دهه آخر ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شد که در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی در نظر گرفته شده بود. بخش فروشگاهی به فروش کتاب های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص داشت و بخش محتوایی نیز در ۱۵ محور مانند مشاوره، معرفی موسسات و سایت های قرآنی، نرم افزارها و پیام رسان های قرآنی، نگارخانه، نشست ها، آواها و نغمات، برترین محصولات و ترجمه و تفسیر قرآن فعال بود. 

تمام برنامه‌های معاونت قرآن در قالب تفاهم‌نامه انجام می‌شود

وی با اشاره به سایر فعالیت های دفتر تبلیغ و ترویج گفت: عمده کارهای این دفتر مربوط به برگزاری جشنواره هایی مانند آیات و برپایی هفته های قرآن و عترت در سراسر کشور است. ما در مجموع هفت جشنواره داریم که طبق توافقنامه باید برگزار شوند و برخی مربوط به استان هاست که برخی استان ها به دلیل نداشتن ظرفیت هایی از نظر امکانات و نیروی انسانی برای برگزاری این جشنواره ها مشکل دارند ولی ما کمک می کنیم تا برنامه هایی که از قبل پیش بینی شده، انجام و بودجه ای که در نظر گرفته شده، جذب شود.

منیری ادامه داد: همه کارهای ما در قالب تفاهم نامه است و خارج از آن کاری انجام نمی شود. تاکنون ۲۲ توافقنامه مصوب شده که در قالب برنامه ریزی، هدایت و حمایت از جشنواره است. مثلا طرح کاشان، پایتخت نهج البلاغه یا بوشهر، پایتخت قرآن یا یزد، پایتخت صحیفه سجادیه. 

این مقام مسئول درباره اجرای طرح پایتخت قرآنی گفت: طرح هایی که به اداره کل تبلیغ و ترویج مربوط بوده، انجام شده است. مانند طرح روستاهای قرآنی یا پایتخت قرآنی که در حال انجام است و ریزبرنامه های مربوط به پایتخت قرآنی با توجه به انجام شدن هر مرحله و بر اساس گزارش های اعلامی، مورد نظارت قرار می گیرد و تسویه حساب می شود که تاکنون دو برنامه مربوط به پایتخت قرآنی انجام و مسائل مالی آنها نیز حل شده است.

وی درباره فعالیت های این دفتر در حوزه فیلم گفت: تولید ۲۰ فیلم کوتاه با موضوع ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی را در برنامه داریم که ۱۰ فیلم کوتاه با سبک زندگی قرآنی از سوی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر و ۱۰ فیلم از سوی موسسه غدیرحامی فیلم تولید می شود. تا کنون بخشی از این فیلم ها تولید شده ولی هنوز تحویل معاونت قرآن نشده است و در حال آماده سازی است.

منیری درباره بودجه برنامه های دفتر تبلیغ و ترویج گفت: آنچه که به ما قول داده اند در حدی که در زمان آقای فقهی زاده معاون قبلی قرآن و عترت تعهد شده بود، قابل پرداخت است و تعهدات بنده به سال آینده مربوط می شود و امیدواریم افزایش خوبی داشته باشیم. البته برنامه های سال ۱۴۰۱ نیز قبل از آمدن بنده به معاونت ارائه شده بود. مثلا برای طرح پایتخت نهج البلاغه قرار بود ۴۵۰ میلیون تومان در قالب ۲۲ ریزبرنامه یا زیربرنامه مانند حمایت از کنگره بین المللی نهج البلاغه یا مسابقه میراث پدری در فضای مجازی انجام شود که برخی برنامه های مربوط به معاونت قرآن انجام شده است .

وی درباره نظارت برهزینه کرد طرح پایتخت نهج البلاغه گفت: این موضوع در تمام توافقنامه ها به صورت مشخص آمده است. مثلا روش اجرای تفاهم نامه در ماده شش آمده که باید طبق آن انجام شود و نظارت ما در همین بخش است. در مورد طرح پایتخت نهج البلاغه برخی تعهدات مربوط به معاونت قرآن و برخی مربوط به استانداری اصفهان است که طبق تفاهم نامه نظارت ها صورت می گیرد.

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج افزود: شورای نظارت، حمایت و ارتقاء کیفیت آثار و محصولات هر هفته تشکیل می شود که یکی از اهداف آن نظارت بر همین فعالیت هاست. یعنی هر یک از طرح ها، چه طرح هایی که گفته شد و چه طرح های جدید ارائه می شود. آن طرح هایی که باید در موعد خود نظارت شود را نظارت می کنیم و طرح هایی که باید تصویب شود، برای انعقاد توافقنامه آماده می شود.

وی با اشاره به حکم صادر شده از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این احکام بر مبنای شرح وظایف اداره کل تبلیغ و ترویج نوشته می شود که در مجموع هفت شرح وظیفه وجود دارد. وظیفه اول عبارت از تدوین ضوابط و مقررات ملی برای حمایت و گسترش فعالیت های تبلیغ و ترویج قرآن و عترت در سطح کشور است و وظیفه دوم شامل برنامه ریزی و اعمال هدایت، حمایت و نظارت عالیه بر دستگاه ها و نهادها و موسسات عمومی و مردمی برای ارتقاء مهارت های تبلیغی و ترویج امور قرآن و عترت است.

وی سومین وظیفه را حمایت کارشناسانه از اشخاص حقیقی و حقوقی جهت خلق آثار و محصولات فرهنگی دانست و گفت: نیازسنجی، برنامه ریزی و اعمال هدایت و نظارت متناوب بر برگزاری جشنواره ها، مسابقات و محافل قرآن و عترت در سطوح استانی، ملی و بین المللی و همچنین برنامه ریزی برای مشارکت بخش غیردولتی داخلی و خارجی جهت برپایی محافل و انجام فعالیت های جشنواره ای و نمایشگاهی با محوریت قرآن و عترت در راستای سیاست های تبلیغی و ترویجی نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر وظایف این دفتر است.

منیری افزود: ششمین وظیفه شامل تدوین ضوابط و نظام نامه های فعالیت های هنری با موضوع قرآن و عترت و اعمال حمایت و نظارت بر اجرای آنها و هفتمین وظیفه حمایت کارشناسانه از اشخاص حقیقی و حقوقی جهت خلق آثار و محصولات فرهنگی با محتوای قرآن و عترت است. البته این دفتر فعالیت بیشتری در زمینه برگزاری جشنواره ها دارد که مشارکت های مردمی در آن بیشتر است. ما می خواهیم به تقویت سایر جنبه هایی بپردازیم که کمتر به آن پرداخته شده است. مانند توانمندکردن موسسات، برگزاری وبینار، جلسات کارشناسی با دانشگاهیان و همچنین ورود در مسائل علمی پژوهشی.

وی اضافه کرد: به دنبال ارتقاء و اصلاح دفتر تبلیغ و ترویج مطابق با کلان برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت سیزدهم هستیم ولی فعلا بر اساس آنچه ابلاغ شده فعالیت می کنیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیستم آذر طی حکمی برای منیری نوشت: با عنایت به تخصص، سوابق درخشان و تجربیات موفق جناب‌عالی در حوزه فعالیت‌های دینی و نظر به شناخت از تعهد و توانمندی‌هایتان در تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و عترت (ع)، و بنابر پیشنهاد سرپرست معاونت قرآن و عترت، به موجب این حکم به عنوان مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج امور قرآن و عترت (ع) منصوب می‌شوید.

اسماعیلی در این حکم از منیری خواسته است تا با بهره‌گیری از نیروی انسانی خدوم و جامعه قرآنی کشور در راستای برنامه‌ریزی برای ارتقاء مهارت‌های تبلیغی و ترویجی امور قرآن و عترت نهادهای عمومی و مردمی در راستای تعمیق فرهنگ قرآن و عترت(ع)، جلب مشارکت بخش مردمی داخلی و خارجی در راستای فعالیت‌های جشنواره‌ای و نمایشگاهی قرآن و عترت(ع)، روزآمدسازی رشته‌های هنری در جهت تبلیغ و ترویج قرآن و عترت(ع) و همچنین برنامه‌ریزی و نظارت بر طرح‌های تبلیغات محیطی، نمادهای شهری، آرایه‌های بصری با موضوع قرآن و عترت(ع) از هیچ کوششی دریغ نورزد.

برچسب‌ها محمد مهدی اسماعیلی عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاصی ایرنا قرآن کریم اصغر امیرنیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاصی ایرنا قرآن کریم اصغر امیرنیا فرهنگ و ارشاد اسلامی پایتخت نهج البلاغه دفتر تبلیغ و ترویج امور قرآن و عترت قرآن و عترت نمایشگاه قرآن معاونت قرآن صورت مجازی قرآن و عترت ع پایتخت قرآنی برنامه ریزی پایتخت قرآن طرح هایی طرح پایتخت جشنواره ها تفاهم نامه طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب 

با گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، حجاب از ارزنده ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی ـ اسلامی است که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می گردد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می رسد.

نداشتن حجاب کامل و پوشش نامناسب موجب می شود که زنان در جامعه و خیابان، دانشگاه و محل کار با اضطراب های جنسی، نگرانی ها و هیجانات بسیاری همراه باشند و پزشکان معتقد هستند اضطراب، استرس و هیجانات می تواند در شکل گیری بیماری ها و تشدید آن ها بسیار موثر باشند.

رعایت حجاب ضمن اینکه باعث حفظ پاکی درونی می شود در حفظ پاکی و بهداشت بدن زنان نیز خیلی موثر است. بدن زنان با استفاده از حجاب پوشیده می شود و در مقابل آلودگی ها و دیگر آسیب های اجتماعی محدود می گردد.

همانطور که می دانید متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در این لایحه70 ماده‌ای وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف وحجاب مشخص شده است.

با توجه به اینکه لایحه عفاف و حجاب برای برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وظایفی را تعیین کرده است. بنا بر این لایحه، وزارت بهداشت که یکی از اعضا و سازمان های می باشد که شرح وظایف 17گانه در خصوص عفاف و حجاب برای این وزارتخانه تدوین و ابلاغ شده است.

همانطور که می دانید این وزارتخانه می بایست بچیدمان اداری در ساختمان‌های ستادی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز مربوط به این وزارتخانه را بر اساس حفظ حدود حریم شرعی بین کارمندان زن و مرد و ایجاد محیط اختصاصی جهت ارائه خدمات پزشکی طراحی کند.

بنا بر ماده ۱۴ لایحه عفاف و حجاب، وزارت بهداشت مکلف است که برای رعایت حجاب، دستورالعمل‌های رفتاری را بازنگری و بر حجاب بیماران و همراهان نیز نظارت کند.

با توجه به مصوبات عفاف و حجاب که به کلیه نهاد ها و سازمان های مرتبط تدوین و ابلاغ شده است، این انتظار می رود که برای ترویج فرهنگ اسلامی و مصونیت جامعه ،دستگاه های مختلف به نحو احسن به شرح وظایف خود در خصوص مصوبات برنامه ریزی و فعالیت مستمر داشته باشند که این مهم تاثیر به سزایی در ارائه خدمات درمانی و پزشکی به شهروندان خواهد داشت.

علی محمد میرزایی کارشناس رسانه، علوم اجتماعی و ارتباطات

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897050

دیگر خبرها

  • نقش موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب 
  • ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در پلدشت
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • تخصیص یارانه فرهنگی، سازوکار تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب امسال
  • اختصاص یارانه گسترده فرهنگی برای نمایشگاه کتاب/ اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • تلاش وزارت فرهنگ برای تحقق عدالت فرهنگی در نمایشگاه کتاب
  • اختصتص یارانه گسترده فرهنگی برای نمایشگاه کتاب/ اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت انجام می‌شود