Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، در سال‌های اخیر، بیکاری در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان و مسئولان بوده است. این چالش با توجه به بیکاری چشمگیر دانشجویان در رشته جغرافیا ابعاد وسیع‌تری نیز پیدا کرده است. علیرغم وجود اساتید بسیار توانمند، دانشجویان جوان و باانگیزه، نهادهای مرتبط با جغرافیا و بحران‌های فراگیر جغرافیایی در کشور، ارتباط موثری بین توانمندی های مختلف در این رشته با تقاضاهای بخش خصوصی و دولتی شکل نگرفته است و در صورت عدم حل این چالش، جغرافیا در آینده‌ای نزدیک با بحران هویت روبرو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از این رو موسسه جغرافیای دانشگاه تهران بعنوان قدیمی‌ترین موسسه پژوهشی جغرافیایی کشور با درک این چالش ها به دنبال حل آن است. به همین منظور، این موسسه قصد دارد نخستین رویداد ملی جغرافیا را با همکاری دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و اتحادیه انجمن‌های علوم جغرافیایی کشور برگزار کند. «مهران مقصودی» رئیس موسسه جغرافیای دانشگاه تهران درخصوص برگزاری این رویدادملی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس توضیح داد:

*رویداد ملی جغرافیا چیست و چرا تصمیم به برگزاری چنین رویدادی گرفتید؟
مقصودی:رشته‌های علوم انسانی از جمله جغرافیا در این سال‌ها با کاهش دانشجو و بحران کار مواجهه هستند و دانشجویان وقتی وارد این رشته می شوند نمی دانند که چه آینده شغلی در انتظار آن هاست به همین دلیل اقبال به این رشته بسیار کاهش پیدا کرده است چرا که افراد فکر می‌کنند با تحصیل در رشته جغرافیا آینده شغلی نخواهند داشت. با توجه به این موضوع ما بررسی کردیم و دیدیم که در بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی نیازهای وجود دارد که با رشته جغرافیا ارتباط دارد و بسیاری از افراد ایده هایی دارند که می تواند این نیازها را برطرف کند. همچنین موسسات دولتی و خصوصی نیازهای زیادی دارند که حتی شناسایی نشده است و می تواند توسط کارآفرینان حوزه جغرافیا برآورده شود. 
ما در این رویداد قصد داریم نیازهای سازمان‌های دولتی و خصوصی را با فارغ التحصیلان و دانشجویان و کارآفرینانی که ایده‌های نوآورانه دارند و می توانند ایده های خود را تبدیل به کسب کاری در جهت رفع نیارهای کشور کنند، پیوند دهیم. چرا که بسیاری از کسانی که ایده ها و توانمندی های منحصربفردی دارند نمی دانند چگونه توانایی های خود را در مسیری هدایت کنند که نیازهای کشور را برطرف کند. از طرف دیگر سازمان ها و موسسات نیز نیازهای مختلفی دارند اما نمی دانند آن‌ها را به چه جایی ارجاع دهند تا به سرانجام برسد. هدف ما از تشکیل این رویداد این است که این دو حوزه مجزا را به یکدیگر ارتباط دهیم.

*اگر این رویداد موفقیت آمیز باشد فکر می کنید چه اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد؟
مقصودی: بسیاری از دانشجویان رشته جغرافیا در دانشگاه ها تحصیل می کنند اما وقتی وارد جامعه می شود می بیند که جامعه نیازی به مطالبی که این افراد آموخته اند ندارد. اما این دانشجویان توانمندی هایی دارند که بخشی از آن می تواند در کارهای اجرایی و تولید بکارگرفته شود. در این رویداد ما از سازمان های دولتی و خصوصی درخواست می کنیم که نیازهای خود در حوزه جغرافیا را مطرح کنند. از پژوهشگران دانشجویان و اساتید این رشته نیز می خواهیم که ایده ها و توان مندی هایی که می تواند به نیازهای کشور پاسخ دهد را معرفی کنند. در نهایت ایده هایی که برتر هستند و در عین حال نیاز دستگاه ها را برطرف می کنند معرفی می کنیم تا این دو گروه برای رفع نیازهای حوزه جغرافیا و اجرای ایده های نوآورانه قرارداد همکاری منعقد کنند.
 
*این رویداد چه زمانی برگزار می شود و فرآیند اجرایی آن به چه صورت است؟
مقصودی: تمام تلاش ما این است که رویداد در اردبیهشت ماه ۱۴۰۱ برگزارشود. حدود 5 ماه قبل طی گفتگو با دوستان نهاد ریاست جمهوری به این نتیجه رسیدیم که این رویداد ملی را برگزار کنیم. در این مدت وبینارها و رویدادهای متنوعی را هم برگزار کردیم که اساتید، دانشجویان و پژوهشگران با موضوع کارآفرینی، نوآوری و دادن ایده آشنا شوند و در کنار آن علاقه مندان حوزه جغرافیا با ادبیات موضوع آشنا شوند و اهمیت مسئله را درک کنند.
الان در مرحله ای هستیم که از افراد موفق این حوزه دعوت می کنیم که تجربیات خود را به دیگران انتقال دهند و از این طریق امید را به کسانی که فارغ التحصیل رشته جغرافیا هستند برگردانیم.
من از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته جغرافیا در هر مقطعی دعوت می کنم که در این رویداد شرکت کنند و ایده های خود را مطرح کنند. این ایده های باید پخته شوند و تبدیل به ایده هایی شوند که امکان تبدیل  به محصول را داشته باشند. به همین دلیل ایده ها بررسی و داوری می شوند و برای ایده های برتر کلاس های آشنایی با ایجاد و مدیریت کسب و کار برگزار می شود تا بتوانند ایده ها را تبدیل به محصول نموده و در رویداد ملی جغرافیا شرکت نمایند.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بهم رسانی جغرافیا دانشگاه تهران دولتی و خصوصی حوزه جغرافیا رشته جغرافیا ملی جغرافیا رویداد ملی سازمان ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۴۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ استفاده دانشجویان از سامانه نان برای پایان نامه ۲ برابر است

به گزارش خبرنگار مهر، علی خطیبی صبح پنج شنبه در قالب سفر هیأت دولت به استان سمنان و مراسم شورای اداری دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن بیان اینکه سامانه نان کار دریافت ایده‌های جدید و مؤثر بر اساس نیازها را بر عهده دارد، ابراز داشت: نان در واقع سامانه ایده‌ها و نیازها است و می‌کوشد تا ارتباط بین علم و صنعت را برقرار کند.

وی ضمن بیان اینکه سیاست‌های تشویقی برای دانشجویان استفاده کننده از این سامانه در نظر گرفته شده است، افزود: به این دانشجویان دو برابر پاداش داده می‌شود.

معاون اداری، مالی وزارت علوم ضمن بیان اینکه تطبیق پایان نامه‌ها با نیازهای روز کشور یکی از اولویت‌های این وزارت خانه است، ابراز داشت: برای تحقق این منظور همه شرکت‌های خصوصی، دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید نیازها و مشکلات خود را در آن ثبت کنند.

خطیبی ضمن تاکید بر اینکه باید پایه‌های تشویقی برای اساتید و دانشجویان بیشتر شود، تصریح کرد: امیدواریم با عنایت دولت سیزدهم و تخصیص اعتبارات لازم بتوانیم گام‌های بلندتری را برای ارتقا سطح علمی دانشگاه‌ها برداریم.

وی ضمن بیان اینکه یکی از راهکارهای مورد نیاز ایجاد بورسیه صنعتی دانشجویان است، افزود: هدف از این اقدام اینکه بتوان در کنار تولید از علم روز نیز بهره برد.

کد خبر 6081670

دیگر خبرها

  • نخستین حضور ایران در نشست وزیران علوم سازمان شانگهای
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • مبلغ استفاده دانشجویان از سامانه نان برای پایان نامه ۲ برابر است
  • مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه به نیازهای روز جامعه
  • نخستین نشست رسمی کمیسیون بانوان بنیاد کارآفرینی گام دوم برگزار شد
  • رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه برگزار می‌شود
  • رویداد بین المللی نوروتاک
  • کارگاه تجسمی «وعده صادق» در حوزه هنری قم برگزار شد
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم