Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@17:21:14 GMT

زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی در مدارس

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۴۵۱۵

زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی در مدارس

می‌گوید دخترم از رفتارهای عجیب بعضی از دوستانش در مدرسه برایم تعریف می‌کند؛ اینکه بعضی از دوستانش در این سن پایین در بیشتر مواقع و بدون حضور والدین در مجتمع‌های تجاری علاف می‌گردند؛ از یکی از همکلاسی‌هایش که بچه‌ها دیده‌اند سیگار می‌کشد؛ از یکی دیگر از بچه‌ها که موهایش را رنگ کرده است؛ آن هم رنگ آبی!

 از دوستی می‌گوید که یک هفته تمام به منزل دوست دیگرش رفته و آنجا ماندگار شده! 

می‌گوید: بعد از کرونا و یک در میان رفتن بچه‌ها به مدرسه، مدیران مدارس هم قوانین مدرسه و به‌ویژه پوشش دانش‌آموزان را جدی نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بچه‌ها ناخن‌هایشان را بیش از حد متعارف بلند می‌کنند و دیگر مربی بهداشت هم کاری به کارشان ندارد.

می‌پرسد به نظر شما این رفتارها برای یک دختر آن هم در ۱۱ سالگی عجیب نیست؟! 

این صحبت‌ها شاید دغدغه والدین دیگری هم باشد که از رفتارهای هنجارشکنانه و به باور ما زودهنگام و عجیب فرزندانشان اظهارنگرانی می‌کنند. 

افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس

امان‌اله قرائی مقدم، آسیب‌شناس اجتماعی به ما می‌گوید: این مسئله نه تنها دغدغه والدین بلکه مسئولان و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب است به‌طوری که ایشان بارها در خصوص افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس تذکر داده‌اند. 

این استاد دانشگاه خوارزمی تهران ادامه می‌دهد: انواع ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی از پوشش نامناسب و رفتارهای نامتعارف در مدارس گرفته تا مصرف سیگار رو به افزایش است و هر سال در مقایسه با سال پیش در گروه‌های سنی پایین‌تر مشاهده می‌شود که البته از سال‌های قبل زنگ خطر آن به صدا درآمده بود و اکنون با توسعه استفاده از فضای مجازی، این آسیب‌ها با سرعت بیشتری به حرکت درآمده، چرا که بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان آغاز و آموزش و پرورش ما دچار بیماری شده است. 

پولدارهای سیگاری 

وی تغییر سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و استفاده از شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای را از دیگر عوامل رفتارهای نابهنجار در بین دختران عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه در برخی از خانواده‌ها دختر آن تقدسی که دهه‌های گذشته داشته را ندارد. وقتی در برخی از مدارس ما به جای اشعار فردوسی، سعدی و حافظ، موسیقی‌های کره‌ای با ریز جزئیات آن توسط دانش‌آموزان حفظ و خوانده می‌شود و یا تتلو و امثال آن الگو قرار می‌گیرند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم رفتارهایی بهنجار داشته باشند.

وی با اشاره به تأثیر بسیار زیاد گروه همسالان بر نوجوانان می‌گوید: اگر والدین بر رفتار فرزندانشان کنترلی نداشته باشند آن‌ها به‌راحتی در دام ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند و همین نوجوانان ۱۲-۱۱ ساله امروز به خیابان‌گردو دختر فراری تبدیل خواهند شد و در واقع وقتی طبل رسوایی آن‌ها به صدا درخواهد آمد که دیگر کاری از دست والدینشان ساخته نیست.

به گفته این استاد دانشگاه، براساس بررسی‌های انجام شده در دانشگاه تهران، پخش سریال‌های ترکی از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز یکی از عوامل بروز فساد در جامعه ایرانی محسوب می‌شود به‌طوری که انواع دورهمی‌ها و جشن‌های تولدی که والدین، فرزندانشان را به حال خود رها می‌کنند از روی این سریال‌ها الگوبرداری می‌شود و روابط والدین و فرزندان به روابط موزائیکی تبدیل شده است؛ یعنی والدین و فرزندان مانند موزائیک‌های کف اتاق کنار هم هستند، اما با هم نیستند و از حال و روز هم بی‌اطلاع‌اند. 

قرائی‌مقدم با اشاره به اینکه مصرف سیگار و مشروبات الکلی در سریال‌های ترکی نماد تجدد و پولداری است، می‌افزاید: براساس پژوهشی که در تهران و اصفهان انجام شده پولدار بودن به عنوان یکی از عوامل مؤثر مصرف سیگار معرفی شده است. با این شرایط باید گفت زنگ آسیب‌های اجتماعی در مدارس دخترانه به صدا درآمده و وقت آن رسیده که والدین و اولیای مدرسه در افکار خود خانه‌تکانی کنند و به بهانه کرونا و نیمه تعطیل بودن مدارس، دانش‌آموزان را به حال خود رها نکنند تا تقدس دختر و ناموس به معنای واقعی کلمه که از دیرباز در فرهنگ ایرانی بوده، باقی بماند. 

مشغله‌های اقتصادی والدین

تقی ابوطالبی احمدی، دکترای تخصصی روان‌شناسی تربیتی نیز در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: تربیت انسان فرایندی پیچیده و حساس و نیازمند صبر و حوصله، عشق و آگاهی، دقت و خوش‌خلقی است تا کودکان و نوجوانان امروز بتوانند به عنوان آینده‌سازان جامعه فردا پرورش یابند. در واقع تربیت فرزندان به معنای ایجاد توانایی برای آن‌ها نیست؛ بلکه به معنای ایجاد فرصتی مناسب برای بروز توانایی‌ها و استخراج این توانمندی‌ها از وجود آن‌هاست. 

این استاد دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رویکرد دینی مراحل رشد اظهار می‌کند: براساس آنچه در دین اسلام آمده، مراحل رشد به سه مرحله هفت‌ساله تقسیم شده است که هفت سال نخست شامل کودکی یا سیادت و آقایی، هفت سال دوم دوران نوجوانی یا اطاعت و فرمان‌برداری و هفت سال سوم، دوران جوانی یا مشورت و وزارت است، براساس مراحل رشد هشت‌گانه اریکسون و مراحل رشد چهارگانه پیاژه نیز در هفت سال دوم زندگی، بچه‌ها با تفکر انتزاعی و قوانین اجتماعی آشنا می‌شوند و با فاصله گرفتن از اندیشه‌های کودکانه و نزدیک شدن به دوران بلوغ، ویژگی‌های شخصیتی خودمحوری، خودشیفتگی و خودنمایی(به‌ویژه در دختران) در آن‌ها هویدا می‌شود و به دنبال دیده شدن، کسب هویت و تجربه‌های شخصی می‌روند که اگر رابطه همدلانه والدین نباشد ممکن است با تجربه‌هایی مثل مصرف دخانیات، شرکت در پارتی‌ها یا هرگونه هنجارشکنی اجتماعی که در آن قرار دارند (مدرسه، محله و...) دچار آسیب شوند. 

به گفته ابوطالبی احمدی، برخی والدین به دلیل مشغله‌های اقتصادی و اجتماعی نظارتی بر رفتار فرزندانشان ندارند و فرزندان آزادانه با دوستان و همسالان خود به تفریح و خرید می‌روند و با توجه به اینکه در سن حساس رشد و هفت ساله دوم زندگی قرار دارند و به آن درجه از بینش و بصیرت که خودکنترلی است نرسیده‌اند آسیب‌های متعددی آن‌ها را تهدید می‌کند. بنابراین والدین در این مرحله از رشد، باید دوستان فرزندانشان و حتی والدین آن‌ها را بشناسند تا با هماهنگی با والدین بتوانند مدیریت بهتری بر رفتار فرزندانشان داشته باشند. 

به عنوان نمونه اگر چند دوست با هم قرار می‌گذارند برای تفریح به پارک بروند، یکی از والدین همجنس به عنوان یکی از اعضای تیم با آن‌ها همراه شود تا با نظارت غیرمستقیم علاوه بر کمک به استقلال و دوست‌یابی معقول آن‌ها، اجازه ندهند در خارج از خانه دچار آسیب شوند. 

وی با تأکید بر این موضوع که والدین نباید نقش نظارتی خود را به مدرسه یا جامعه بسپارند، می‌افزاید: نظارت دلسوزانه، آگاهانه و غیرمستقیم و با همراهی همدلانه از مهم‌ترین وظایف والدین در قبال نوجوانان است که نباید انتظار داشته باشند دیگران این نقش را برای فرزندان آن‌ها ایفا کنند. 

بحران تک‌فرزندی

به گفته ابوطالبی احمدی علاوه بر مشغله‌های اقتصادی والدین، موضوع تک‌فرزندی به یکی از مشکلات و بحران‌های خانوادگی جوامع امروزی تبدیل شده؛ این امر پیامدهایی همچون فرزندسالاری را در برخی از خانواده‌ها به همراه داشته که زمینه تاخت و تاز فرزندان را فراهم ساخته است. 

اگر امروز به این موضوع توجه نداشته باشیم پیامدهای آن مثل بی‌توجهی به اخلاقیات و فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی در آینده دامن همه جامعه را خواهد گرفت چرا که دختران و پسران امروز مادران و پدران فردای ما خواهند بود که اگر نسبت به اخلاقیات و هنجارهای جامعه بی‌تفاوت پرورش یابند نسل پس از خود را نیز با همان سبک تربیت خواهند کرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی مدارس آسیب های اجتماعی در مدارس داشته باشند مراحل رشد هفت سال آسیب ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۴۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری در ورزش باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

سردار سلمان امیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به میزبانی همدان در مسابقات کاراته قهرمانی کشور اظهار کرد: برگزاری یک رویداد مهم ورزشی با حضور بیش از ۴ هزار ورزشکار از سراسر کشور باعث افتخار برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است.

وی افزود: از هیئت کاراته استان همدان و دستگاه ورزش برای گرفتن چنین رویداد بزرگ ورزشی که باعث ایجاد شور و نشاط اجتماعی در شهر شده تقدیر می‌کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان با اشاره به نقش ورزش در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه نوجوانان و جوانان بحث اوقات فراغت و بیکاری بوده که ورزش یکی از بهترین بسترها برای پر کردن ساعات جوانان است.

سردار امیری خاطرنشان کرد: در تحقیقاتی که ما در فراجا انجام داده‌ایم گسترش ورزش باعث تخلیه شور و هیجانات جوانان شده و از نظر روحی و جسمی بسیار مثبت بوده و در نهایت باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به رابطه مستقیم ورزش و کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در بحث گرایش جوانان به مواد مخدر نیز ورزش در نقطه مقابل قرار دارد هرجا که ورزش است استفاده از مواد مخدر به صفر می‌رسد.

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان عنوان کرد: هر اندازه ما بتوانیم در حوزه ورزش در جامعه سرمایه‌گذاری کنیم به همان میزان بزه‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش خواهد داشت.

سردار امیری با بیان اینکه در نیروهای مسلح نیز ورزش از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: به ویژه در نیروی انتظامی که مأموران ما عملیات‌های طاقت فرسا، تعقیب و گریزهای چندین ساعته و ایستادن مداوم را دارند و نیاز به اقدامات چابکانه دارند، ورزش در اولویت قرار دارد.

وی افزود: اقدامات بسیار خوبی در خصوص آمادگی جسمانی، دفاع شخصی، تیراندازی، شنا و ورزش‌های رزمی در مجموعه فراجا انجام داده‌ایم.

کد خبر 6080452

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از ۳ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی
  • جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد
  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات منطقه ۱۳
  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات تهران
  • سرمایه‌گذاری در ورزش باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود
  • ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • طرح ۱۵ روزه شهرداری برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی
  • تعطیلی مدارس جنوب استان کرمان همچنان ادامه دارد
  • نونهالان از سنین پایین در مسیر تربیت دینی قرار گیرند