Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@01:42:33 GMT

بارش‌ها ذخیره سد زاینده‌رود را افزایش نداده است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۴۶۴۴

بارش‌ها ذخیره سد زاینده‌رود را افزایش نداده است

ایسنا/اصفهان مدیر سد زاینده‌رود با اشاره به ذخیره ۱۶۳ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود، گفت: در ۱۰ سال اخیر ۴۶ درصد بارش‌ها تا پایان دی‌ماه اتفاق می‌افتد که اکنون ۴۱ درصد است، البته ورودی سد زاینده‌رود نسبت به متوسط بلندمدت شرایط خوبی ندارد.

سیدمجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت سد زاینده رود با توجه به بارش‌های اخیر، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته تا این لحظه، بارش‌های نسبتاً بهتری  نسبت به سال آبی گذشته که جز کم بارش‌ترین سال‌ها در پنجاه سال اخیر بوده است را داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: اگر چه میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در سرچشمه کوهرنگ ۵۶۰ میلیمتر است که این میزان بارش سال گذشته در این مدت ۴۳۶ میلمتر و در میانگین بلندمدت ۶۱۹ میلمتر بود، اما متأسفانه کماکان تنها ۱۳ درصد از مخزن ۱۲۳۹ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود آب دارد.

مدیر سد زاینده رود با بیان اینکه میزان بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته، اما نسبت به میانگین بلندمدت همچنان ۹ درصد کمتر است، گفت: در مجموع سهم بارش‌ها تا این لحظه ۴۱ درصد و کمتر از میانگین بلندمدت ۴۶ درصد است.

وی با بیان اینکه به‌صورت تاریخی در این موقع از سال آورد سد زاینده‌رود کم است و به نوعی بارش‌ها منجر به آورد نمی‌شود، توضیح داد: طی ده سال اخیر ۴۶ درصد بارش‌ها تا پایان دی‌ماه اتفاق می‌افتد که اکنون ۴۱ درصد است، البته ورودی سد زاینده رود نسبت به متوسط بلندمدت شرایط خوبی ندارد و در ۵۱ سال گذشته تنها در یک سال میزان آورد از ابتدای سال آبی کمتر از امسال بوده است.

موسوی با بیان اینکه امروز چهارم بهمن‌ماه حجم سد زاینده‌رود ۱۶۳ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: سال گذشته حجم سد زاینده‌رود ۱۸۴ میلیون مترمکعب و در متوسط بلندمدت ۶۱۳ میلیون مترمکعب بود و به نوعی ذخیره زاینده‌رود نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۴۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: امروز ورودی سد زاینده‌رود ۱۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد ۱۱.۵ مترمکعب برثانیه برای مصارف شرب، صنعت و یزد است. به عبارتی کماکان از حجم ذخیره سد استفاده می‌شود. با وجود ذخیره پایین سد زاینده‌رود، نیروگاه این سد همچنان در مدار است.

وی درباره نگرانی‌ها برای تأمین آب شرب با این حجم از ذخیره سد زاینده‌رود، گفت: با شرایط موجود کمتر نگرانی برای تأمین آب شرب وجود دارد. 

موسوی در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح‌های آبخیزداری، توضیح داد: طبق قانون توزیع عادلانه آب، طرح‌های آبخیزداری و هرگونه برداشت از زاینده‌رود باید با مجوز وزارت نیرو باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زاينده رود سد زاینده رود بارش برف میلیون مترمکعب متوسط بلندمدت سد زاینده رود زاینده رود سال گذشته بارش ها سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۴۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳ درصدی اعمال جراحی در نوروز ۱۴۰۳

معاون روابط عمومی اورژانس کشور از انجام ۱۱۵ هزار و ۵۷۳ جراحی در فروردین خبرداد و گفت: آمار جراحی‌های انجام شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشته است ‌.

بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در طرح سلامت نوروزی از تاریخ بیست‌وچهارم اسفند تا ششم فروردین اظهار کرد: در این بازه زمانی تعداد مراجعان به اورژانس بیمارستان‌ها برابر با دو میلیون و ۶۶۷ هزار و ۸۱۲ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش شش درصدی این آمار هستیم.

وی افزود: در طول این مدت، ۴۷۱ هزار و ۲۱۱۷ نفر بستری شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۱ درصد افزایش داشته است.

معاون روابط عمومی اورژانس کشور گفت: تعداد اعمال جراحی انجام شده در بازه زمانی مذکور برابر با ۱۱۵ هزار و ۷۵۳ مورد بوده و بیانگر افزایش سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

یکتاپرست ادامه داد: مأموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی در این بازه زمانی برابر با ۱۸۲ هزار و ۵۵۹ مورد بوده که نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به افزایش ۷۴ درصدی مواد غذایی‌های معدوم شده و افزایش ۳۸ درصدی مراکز پلمب شده گفت: در طول این مدت حدود ۹۷ بیمار و مصدوم توسط اورژانس هوایی انتقال داده شده که بیانگر کاهش ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته است.

کد خبر 739313

دیگر خبرها

  • ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • کاهش ۲۹ درصدی میانگین بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • بارش‌های سال آبی جاری آذربایجان‌غربی؛ ۱۸ درصد بیشتر از بلندمدت
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • حجم ذخیره آب سدهای کردستان ۶۵ درصد است/ سرریز شدن چهار سد
  • چهار سد در کردستان طی دو ماه اخیر سرریز شدند
  • خروج گرد و غبار طی امروز در کرمانشاه
  • گرد و غبار امروز از کرمانشاه خارج می‌شود/ افزایش ۵۵ درصدی بارش‌ها
  • میزان ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • افزایش ۳ درصدی اعمال جراحی در نوروز ۱۴۰۳