Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان بجنورد -  مهدی میرقراچولو گفت: گونه تیلاپیا به شرایط نامساعد آبی سازگاری دارد. پرورش این گونه ماهی هزینه‌های تولید را نیز به یک سوم کاهش می‌دهد.

او گفت: ماهی تیلاپیا گونه‌ای است که نسبت به کم آبی، وضعیت کیفیت آب و حتی شوری تحمل دارد که هم اینک در بسیاری از کشور‌ها از ظرفیت این ماهی در صنعت آبزی پروری استفاده می‌شود و سالانه تولید انبوهی در این گونه وجود دارد که صادر خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این ماهی به دلیل رشد سریع، طول دوره پرورش کوتاه، مقاوم‌بودن به کم‌آبی، تکثیر آسان، مقاومت در برابر بیماری‌ها و امکان پرورش در آب‌های غیرمتعارف شور و لب‌شور و کیفیت مناسب گوشت، به‌عنوان دومین ماهی پرورشی رایج در دنیا شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید

یک هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در خراسان شمالی تولید شد

میرقراچولو گفت: تیلاپیا یکی از گونه‌های مهاجم شناخته شده در جهان است که با وجود جثه کوچک، به دلیل همه چیزخوار بودن، تکثیر زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار، عرصه را بر گونه‌های بومی تنگ می‌کند، که به همین دلیل مزارع پرورش آن باید در مناطقی ایجاد شود که آب‌های آزاد نداشته باشند.

استخر‌های کشاورزی در شهرستان‌های گرمهٰ جاجرم و اسفراین در خراسان شمالی راهی به آب هایِ آزاد ندارند که بهترین مکان برای این مهم است، اما اداره کل حفاظت محیط زیست در دادن مجوز به این استان سخت گیری می‌کند این در حالی است که اکنون پنج استان کشور شامل قم، سمنان، یزد، خراسان جنوبی و کرمان مجوز تکثیر و تولید ماهی تیلاپیا را دارند.

ماهی تیلاپیا در شرایط دمایی زیر ۱۲ درجه سانتی گراد زنده نمی‌ماند، در فصل زمستان در هیچ منطقه‌ای از استان نیست که دمای آن به زیر ۱۲ درجه سانتی گراد نرسد، این گونه از ماهیان اگر در آب‌های آزاد باشد تحمل دمایی این درجه از حرارت را ندارد که اگر حتی به آب‌های آزاد این منطقه راه پیدا کند در فصل سرد خواهد مرد.

 تولید این گونه ماهی در هر ۶ ماه اتفاق می‌افتد در حالی که ماهیان گرمابی در مدت ۹ ماه تولید خواهند شد که کوتاهی عمر تولید هزینه‌ها را بسیار پایین خواهد آورد همچنین این ماهی با انواع خوراک‌ها پرورش داده می‌شود.

پرورش یکهزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در مزارع گرمابی و سردابی خراسان شمالی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکهزار و ۶۰۰ تن انواع ماهی در مزارع گرمابی و سردابی استان در ۹ ماه سال جاری تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰۰ تن بیشتر بوده است.

او گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی گرمابی و سردابی در مزارع استان تولید شود.

میرقراچولو  گفت: هم اینک ۹۲ مزرعه پرورش ماهی گرمابی و ۹۷ مزرعه سردابی در استان وجود دارد که یشترین ماهی تولیدی در مزارع شامل آمور، کپور، فیتوفاگ و قزل آلا است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها در حدود یک هشتم منابع آبی استان صنعت آبزی پروری ایجاد شده است در حالیکه ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت در این بخش اقتصادی وجود دارد.

خراسان شمالی از ۴۱ رودخانه فصلی و دایمی، سه هزار دهنه چشمه، چهار هزار و ۳۰۳ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و دستی، ۶۳۷ رشته قنات و هشت سد از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه صنعت آبزی پروری برخوردار است.

رویکرد توسعه این استان بر مدار کشاورزی است و آنان می‌توانند همزمان با استفاده از آب حتی استخر‌های کشاورزی، از آب آن نیز برای تولید محصولات کشاورزی بهره گیرند.

 خشکسالی‌های اخیر که منجر به کاهش دبی و کیفیت آب رودخانه ها، چشمه‌ها و چاه‌ها شده است که پرورش دهندگان آبزی پروری را در این خطه با مشکل مواجه کرده است.

 بروز خشکسالی پی در پی علاوه بر اینکه دبی منابع آبی را کاهش داده است باعث کاهش کیفیت این ذخایر نیز شده است که بعضا در برخی از مناطق این استان هم اینک با شوری و سختی آب مواجه هستیم که آبزی پروری را در معرض نابودی قرار داده است.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرورش تیلاپیلا شیلات و آبزیان صنعت آبزی پروری تن انواع ماهی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۴۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید

مسعود مرواری گفت : فیلم "مرخ" اثر حسین فیروزه، "کودک و سرباز"، اثر نوح امانی، "گورکن" اثر امید پوراتابک، " ریموت " اثر حسین سنگ برگان، " در حال ساخت" اثر اسما صدیقی، "هفت سالگی" اثر پریسا شادمان، "تپه ماهرخ" اثر مهتاب محمودی و "مطرب " اثر علی جنتی به عنوان کارگردان آثار خود را تولید خواهند کرد.

معاون هنری سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: این تعداد فیلم کوتاه از میان ۲۱ فیلم حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای فیلمسازان استان برای تولید انتخاب و از سوی انجمن سینمای جوانان ایران مورد حمایت قرار می‌گیرند.

او گفت : هاشم مسعودی، مسعود زارعیان، علی بنائیان، امیر بیاتی، مسعود انفرادی و ابراهیمی، آثار را در شورای پیجینگ استان داوری کردند.

مرواری گفت: فیلم مرخ به کارگردانی حسین فیروزه یک فیلم حرفه‌ای و هفت فیلم دیگر از بخش آثار غیر حرفه‌ای است که از سوی هیات داوران انتخاب شده اند

 ۹ سالن سینمایی و ۱۲ سالن نمایشی در خراسان شمالی دایر و شمار صندلی‌های سینمایی استان ۲ هزار و ۲۷۴ صندلی است و اینک تنها در مرکز استان خراسان شمالی یک سینما با ظرفیت حدود ۱۰۰ صندلی فعال است.

سینما‌های استان در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۳ میلیارد ریال فروش داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵ درصد رشد داشته است و ۴۵ هزار و ۳۴۳ نفر در این بازه زمانی مخاطبان فیلم‌های سینمایی در استان بودند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت دارای هزار و ۱۱۵ مرکز فرهنگی و هنری شامل موسسات فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌های هنری، سالن‌های سینما و تئاتر است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان
  • شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان
  • هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید
  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • کنفرانس بین‌المللی آبزی پروری نوآورانه با حضور پژوهشگران جهانی در گرگان
  • تولید بیش از ۷۰۰ تن ماهی سردآبی در استان یزد
  • ۲ میلیون دانش آموز حافظ قرآن هستند
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید