Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم سودان یکشنبه در محکومیت سرکوب خشونت آمیز مخالفان کودتا و با درخواست برای بازگشت حکومت غیرنظامی در سه شهر این کشور تجمع کردند. از سوی دیگر رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان حکم آتش‌بس در این کشور را تمدید کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، روز یکشنبه ده‌ها سودانی مقابل منزل یکی از کشته‌های اعتراضات شهر "مدنی" تجمع کرده و شعارهایی در محکومیت سرکوب تظاهرکنندگان سر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ده‌ها سودانی در تجمعی اعتراضی در شرق خارطوم شرکت کرده و خشونت، سرکوب و بازداشت تظاهرکنندگان را خواستار شدند.

طبق بیانیه منتشر شده در این خصوص، تجمع یاد شده در واقع تکمیل فعالیت‌های انقلابی در مخالفت با کودتای نظامی و خشونت علیه غیرنظامیان و انقلابی‌ها و نیزحملات مستمر به زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی است.

ده‌ها حقوقدان و مشاور وزارت دادگستری سودان نیز در تجمعی اعتراضی در خارطوم شرکت کرده و مخالفت خود را با قتل تظاهرکنندگان در این کشور اعلام کردند.

در شهر المنافل نیز وکلا در تجمعی اعتراضی مخالفت خود را با قتل، سرکوب و نقض حقوق سودانی‌ها ژبه دست نیروهای نظامی اعلام و این اقدامات را محکوم کردند.

طبق بیانیه مجمع فدرال (یکی از تشکل‌های گروه‌های آزادی و تغییر)، معترضان حق خود برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز را خواستار شده و تاکید کردند که این حق در قوانین و متن قانون اساسی سودان ذکر شده است.

هنوز مقامات سودانی واکنشی به این اعتراضات نداشته‌اند اما عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور سه‌شنبه گذشته دستور تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره اتفاقات روز دوشنبه خارطوم را صادر کرد.

تظاهرات میلیونی

از سوی دیگر، کمیته‌های مقاومت سودان طی فراخوانی خواهان مشارکت در تظاهرات میلیونی امروز (دوشنبه) و حرکت به سمت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم شد.

این کمیته‌ها در بیانیه خود با اشاره به کشته شدن بیش از ۷۰ تن از زمان کودتا در این کشور تاکید کردند که به حرکت خود در مسیر انقلاب ادامه خواهند داد و گروه‌های تظاهرکننده امروز خود را به مقابل کاخ ریاست جمهوری خواهند رساند.

طبق بیانیه یاد شده، نقاط تجمع تظاهرکنندگان در "تظاهرات میلیونی ۲۴ ژانویه" هفت نقطه در مرکز و جنوب خارطوم خواهند بود و کار از صبح با بستن تمامی خیابان‌ها به ویژه خیابان‌های اطراف محل تجمع منتهی به کاخ آغاز می‌شود.

همچنین خبرگزاری سودان گزارش داد، کمیته امنیت دولتی خارطوم ساعاتی پیش از تظاهرات اعلام کرد که تمامی پل‌های خارطوم امروز به روی ترافیک باز خواهند بود و در عین حال بر تداوم خدمات اینترنتی تاکید کرد.

این اولین بار است که مقامات سودانی اعلام می‌کنند پل‌های خارطوم بسته نمی‌شوند و خدمات اینترنتی قبل از تظاهرات مورد انتظار ادامه خواهد یافت.

تمدید آتش بس

از سوی دیگر، عبدالفتاح البرهان در حکمی آتش‌بس را در سراسر این کشور و تمامی جبهه‌ها تمدید کرد.

شورای حاکمیت سودان اعلام کرد که این تصمیم "برای ایجاد فضای ثبات و امنیت در کشور و پیش بینی عصر جدیدی از صلح، آرامش و امنیت" اتخاذ شده است.

در اکتبر ۲۰۱۹، البرهان حکمی را مبنی بر آتش بس در سراسر سودان صادر کرد و این تصمیم شامل مناطق ملتهب به ویژه در نیل آبی، کردفان جنوبی و دارفور بود که شاهد تنش و ناامنی بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان تظاهرات میلیونی آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۵۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری تظاهرات حمایت از سپاه و محکومیت رژیم صهیونیستی بعد از نماز جمعه

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور گفت: تظاهرات حمایت و تشکر از دفاع مشروع سپاه و نیروهای مسلح و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بعد از نمازهای جمعه در سراسر کشور برگزار می شود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی عصر چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: دفاع مشروع و مقتدرانه نظام اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اقتدار و عزت نظام اسلامی را بیش از پیش نشان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی افزود: شهادت شهدای کنسولی ایران در سوریه در حمله تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل تعرض به حاکمیت ایران اسلامی بود که پاسخ به این جنایت مطالبه عمومی ملت ایران بود و بابت این پاسخ مقتدرانه سپاسگزار فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح هستیم.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با تقدیر از تجمعات و برنامه‌های مردمی که طی روزهای اخیر برگزار شد، گفت: نمازگزاران جمعه در این هفته بعد از اقامه‌ نماز جمعه در حمایت و تشکر از این اقدام قاطع و انقلابی و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل که با عنوان جمعه‌های خشم ادامه دارد، دست به تظاهرات خواهند زد.

این مقام تبلیغی کشور افزود: این تظاهرات در شهرستان‌ها و بخش‌های کشور علی الخصوص استان تهران بعد از نمازهای جمعه و در تهران از دانشگاه تهران به سوی میدان انقلاب برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • فراخوان حماس برای دفاع از مسجدالاقصی
  • تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • برگزاری تظاهرات حمایت از سپاه و محکومیت رژیم صهیونیستی بعد از نماز جمعه
  • قیمت رانا در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • امروز و فردا، آخرین مهلت زمان ثبت‌نام در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳
  • امروز و فردا، ثبت نام جامانده‌های مرحله دوم آزمون سراسری
  • جمعه ۱۴ اردیبهشت، آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد/امروز پایان ثبت نام آزمون
  • امروز آخرین زمان ثبت‌نام در نوبت دوم آزمون سراسری