Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز محمدجواد شاهجویی* :

در 18 ماه گذشته بیش از 64 دستگاه کشنده ریلی موجود در شبکه راه آهن کشور با ارزش جایگزینی بالغ بر 100 میلیون دلار، به صورت کامل زمین گیر شده اند که این موضوع زنگ خطر از کار افتادگی قریب الوقوع سایر کشنده های ریلی کشور را به خطر در آورده است. بدون تردید در شرایط حال حاضر، مهمترین و شاید اساسی ترین چالش شبکه ریلی کشور، کمبود کشنده های ریلی برای سرویس دهی شبکه در مقیاس سال های گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه روند فعلی، راه آهن را به خاطره تبدیل خواهد کرد

پیشتر اگر بهره وری پایین شبکه ریلی کشور مورد توجه بود و باید برای آن چاره اندیشی می شد، در شرایط حال حاضر اما به واسطه مشکلاتی که در حوزه لکوموتیو اتفاق افتاده است، اولویت دار ترین مسئله صنعت ریلی کشور تبدیل نشدن راه آهن به خاطره ای محو در اقتصاد کشور است. چرا که روند فعلی، بدون شک این صنعت را به این نقطه خواهد رساند. هر چند ریشه به وجود آمدن چنین چالشی همان بهره وری پایین شبکه ریلی و بهره برداری غلط و غیر اصولی از زیرساخت ها و ادوات ریلی است.

به همین منظور، مدیرعامل جدید شرکت راه آهن در روزهای آغازین جلوس بر کرسی ریاست این شرکت اعلام کرد قصد دارد تا ظرف مدت سه سال، 1000 دستگاه کشنده جدید به شبکه ریلی کشور اضافه کند؛ وعده ای که هر چند ناممکن به نظر می رسید، اما دستیابی به حتی بخشی از آن می توانست وضعیت بغرنج حال حاضر شبکه ریلی کشور را تا حد مطلوبی بهبود بخشد.

عملکرد خوب بخش خصوصی علی رغم عدم دیافت مطالبات

بدون تعارف، در شرایط حال حاضر، افزوده شدن حتی یک دستگاه لکوموتیو به ناوگان لکوموتیو در سرویس شبکه ریلی نیز می تواند خبری مسرت بخش بوده و حذف یا زمین گیر شدن حتی یک دستگاه کشنده از کشنده های ریلی موجود خبری تلخ و ناامید کننده باشد. ضعف راه آهن در بهره برداری درست از کشنده های ریلی موجود در سال های گذشته و عدم وجود فرآیندهای تعمیر و نگهداری مناسب و به موقع اما باعث شده است که تعداد خبرهای بد، از تعداد خبرهای خوب پیشی بگیرد.

طبق آمار اعلام شده از مقایسه میزان عملکرد 9 ماهه کشنده های ریلی بخش باری در دو سال متوالی 1399 و 1400، میزان تن کیلومتر خالص جابجا شده توسط مجموع کشنده های ریلی باری در 9 ماهه اول سال 1400 به رقم 23.68 میلیارد تن کیلومتر کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که این آمار برای سال 1399، رقمی بالغ بر 26.587 میلیارد تن کیلومتر بوده است. به بیان دیگر، افت عملکردی محسوسی در این حوزه اتفاق افتاده که به واسطه کاهش تعداد کشنده های معادل بوده است.

لازم به ذکر است که مجموع کشنده های معادل در 9 ماهه اول سال 1399 و 1400 به ترتیب اعداد 129645 و 117074 را نمایش می دهد. این در حالی است که در سال 1399، 30 درصد از سهم عملکرد کشنده های ریلی مربوط به کشنده های در اختیار بخش خصوصی بوده، اما در سال 1400 این سهم به 35 درصد افزایش پیدا کرده است. به بیان دیگر در شرایط یکسان، بخش خصوصی نه تنها کاهشی در عملکرد کشنده ها نداشته، بلکه حتی در شرایطی که مطالبات خویش را از سوی راه آهن دریافت نکرده، موفق به افزایش عملکرد و افزایش سهم خویش از نیروی کشش موجود در شبکه ریلی شده است.

اعطای حق بهره برداری از کشنده های موجود و جدید به بخش غیردولتی

به همین منظور، بدون شک یکی از مهمترین اقداماتی که شرکت راه آهن می بایست در وهله اول برای جلوگیری از تشدید بحران انجام دهد، اعطای کشنده های ریلی زمین گیر شده به بخش خصوصی در قالب قراردادهای ROT است و در گام بعد، این شرکت می بایست بهره برداری از تمامی نیروی کشش خود را، مطابق با نص صریح قانون، به بخش خصوصی واگذار نماید تا به این واسطه شاهد بهبود عملکرد در شبکه و کاهش تعداد لکوموتیوهای زمین گیر شده باشیم.

در گام بعد، خرید هر تعداد کشنده جدید باید با اقدام و سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی رخ دهد. راه آهن می بایست همانگونه که وظیفه ذاتی اش ایجاب می کند، در نقش هدایت گر و تضمین گر وارد عرصه خرید کشنده های ریلی جدید شود و در قدم نهایی، با اعطای حق بهره برداری از محورهای ریلی به بخش غیردولتی، نقش تنظیم گری به خود بگیرد و از گود رقابت با بخش خصوصی خارج شود.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: بخش خصوصی سرمایه گذاری رقابت حمل و نقل ریلی شرکت راه آهن شبکه ریلی بخش خصوصی ریلی صنعت ریلی لکوموتیو مدیرعامل شرکت راه آهن ناوگان ریلی شبکه راه آهن بهره وری ریلی کمبود لکوموتیو بهره وری راه آهن کشنده ریلی شبکه ریلی کشور کشنده های ریلی بهره برداری بخش خصوصی زمین گیر حال حاضر راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۵۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته؟

آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی به‌تازگی از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، در آیین‌نامه جدید نکات مهمی درباره شهریه مدارس و ساعات کار معلمان مدارس غیردولتی ذکر شده است.

به گزارش تسنیم، وزارت آموزش و پرورش سال گذشته درباره شهریه مدارس غیردولتی اعلام کرد که حداکثر شهریه مدارس غیردولتی با فوق برنامه ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

برای سال تحصیلی جدید یعنی مهر ۱۴۰۳ هنوز سقف شهریه مدارس غیردولتی اعلام نشده، اما دستورالعمل شهریه ابلاغ شده است.

در همین ارتباط احمد محمودزاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ابلاغ شهریه مدارس برای سال تحصیلی جدید گفت: بخشنامه شهریه مدارس و مراکز غیردولتی روز گذشته به استان‌ها ابلاغ شد و امسال براساس مواد ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، آیتم‌های جدیدی در تعیین شهریه مدنظر است.

ساعت فعالیت معلمان مدارس غیردولتی

مواد ۱۵ و ۱۶ اصلاحیه قانون تأسیس مدارس غیردولتی به این موارد اشاره دارند: ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی غیر رسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس درس، ۳۰ ساعت در هفته و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی این مدارس و مراکز ۳۶ ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شورا‌های آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.

تأیید فنی، استحکام بنا و ظرفیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور دارای گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور و مورد تأیید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور انجام می‌شود. وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف پنج سال نسبت به اعمال ضوابط و استاندارد‌های فضا و تجهیزات مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی موجود اعم از ملکی و استیجاری اقدام کند.

وی افزود: مناطق آموزش و پرورش باید از نزدیک مدارس غیردولتی را رصد کنند و قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها را مطابق با ۷ آیتم تعیین شده در الگوی شهریه که شامل مقطع تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات و نرخ تورم رسمی کشور است، بررسی و پس از آن شهریه مدرسه را تایید کنند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: به تدریج شهریه مدارس غیردولتی بر روی سامانه مشارکت‌ها به آدرس www.mosharekatha.ir قرار می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند از میزان شهریه مدارس مطلع شوند.

پیش ثبت‌نام با شهریه سال گذشته

محمودزاده با اشاره به اینکه پیش ثبت‌نام مدارس غیردولتی براساس شهریه سال گذشته است، گفت: اگر خانواده‌ها به هر دلیلی از ثبت‌نام قطعی منصرف شدند، مبلغ پیش ثبت‌نام باید به طور کامل به آن‌ها پرداخت شود.

وی درباره سقف شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: شهریه هر مدرسه متناسب با امکانات و عملکرد مدرسه و شهریه سال گذشته متفاوت است و به محض تکمیل بارگذاری اطلاعات از سوی مدارس، سقف شهریه را تعیین می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی در پایان تصریح کرد: در صورت عدم رعایت شهریه مصوب امکان جریمه نقدی مؤسس تا ۱۰۰ درصد شهریه ابلاغی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • ۳۰ دستگاه کامیون کشنده در بورس کالا عرضه می‌شود
  • کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • چرا در زمان خودتان لوکوموتیوی واگذار نکردید/ با کدام عملکردتان برای راه آهن نسخه می پیچید؟
  • پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته؟
  • تکذیب ورود قطار ترانزیتی از افغانستان به شبکه ریلی
  • تکذیب ورود قطار ترانزیتی از افغانستان به شبکه ریلی ایران
  • قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه وارد شبکه ریلی راه‌آهن شرق نشده است
  • قطار ترانزیتی افغانستان -ترکیه وارد شبکه ریلی راه‌آهن شرق نشده است