Web Analytics Made Easy - Statcounter

به  گزارش  ایرنا،"امیرخان متقی" سرپرست وزارت امور خارجه طالبان روز یکشنبه  در راس هیات پانزده  نفره برای  گفت وگو با نمایندگان کشورهای اروپایی و  آمریکا  وارد  اسلو پایتخت نروژ شد.در  این  نشست علاوه  بر نمایندگان طالبان  ،فعالان  جامعه مدنی  ،خبرنگاران و فعالان زن  افغانستان  نیز دعوت  شده اند .
مقامات آمریکایی گفته اند تشکیل یک نظام جامع سیاسی، پاسخ به بحران‌های فوری در افغانستان، رفع نگرانی‌های امنیتی و همچنین حقوق بشر در اولویت کاری این نشست قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سفر هیئت طالبان به نروژ نخستین سفر رسمی سران طالبان به اروپا پس از روی کار آمدن آن‌ها در افغانستان است. اکنون طالبان که حاکمان این کشور هستند به دنبال برقراری روابط با جامعه جهانی هستند.
آذر ماه امسال نیز هیئت طالبان به ریاست مولوی «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان با هیئت آمریکایی و نمایندگان اتحادیه اروپا در دوحه قطر مذاکرات مفصلی را انجام داد.
در این مذاکرات مسایل مختلف از جمله به رسمیت شناخته شدن دولت موقت طالبان، آزادی ذخایر مسدود شده ارزی افغانستان، مبارزه با تروریسم ، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و مسایل مرتبط با حقوق بشر و حقوق زن مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

خبرگزاری فرانسه در مورد این سفر که نخستین سفر اروپایی طالبان پس از گرفتن قدرت است، نوشته که در این دیدار، مقام‌های طالبان با مقام‌های کشورهای غربی روی مسایل حقوق بشری و کمک‌های بشری گفت وگو خواهند کرد.

"تام وست" نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با استقبال از برگزاری این نشست  گفت که  رهبران جامعه مدنی ستون فقرات اقتصادها ، جامعه سالم و مرفه می ‌باشند .

وی  شرکت  برخی از مقامات آمریکایی  در نشست  اسلو  را تائید  کرد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت دراین  نشست بر روی مسائل مختلف و با شخصیت  های افغان که در اروپا زندگی  می کنند نیز تبادل  نظر شده است.

تعدادی از آگاهان و  سیاستمداران  افغان این نشستت  را ترفندی برای  به  رسمیت شناختن  طالبان عنوان کردند.

"مسعود اندرابی" وزیر سابق کشور افغانستان در فیسبوک  نوشت طالبان از مدت  ها قبل در پشت درهای بسته  گفت  وگوهایی  با کشورهای مختلف  از جمله نروژ داشته است.

وی  اظهار  کرد اکنون گفت وگوهای علنی برای حمایت از افراط گرایی  آشکار شده است  و  تفکر طالبانی  به این سادگی  تغییر نمی کند.

او تصریح کرد تنها وقتی  گفت وگوها نتیجه خواهد داشت که طالبان حاضر  شود حکومتی فراگیر و  غیر متمرکز تشکیل دهد.

«هدا خموش» یکی از فعالان زن که در این  نشست شرکت  کرده  بود از  وزیر خارجه طالبان  خواست که ۲ فعال  بازداشت  شده زن  در کابل آزاد  شوند.

سمیرا حمیدی یکی  دیگر از فعالان زن افغان از کشورهای خارجی شرکت کننده در نشست اسلو خواست که از طالبان برای رعایت حقوق بشر،حقوق زنان  و  تشکیل دولت  فراگیر تعهد بگیرند.

همزمان  با  حضور هیات طالبان در اسلو  شماری از افغان های  ساکن در نروژ به برگزاری این  نشستت اعتراض  کردند.

برچسب‌ها طالبان نروژ تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طالبان نروژ تحولات افغانستان طالبان نروژ تحولات افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۶۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد کجکی افغانستان لبریز شد

معاون اقتصادی طالبان در سفر به ولایت هلمند ضمن بازدید از سد کجکی گفته امسال به دلیل بارندگی سطح آب افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی طالبان در سفر به ولایت هلمند ضمن بازدید از سد کجکی گفته امسال به دلیل بارندگی سطح آب افزایش یافته است.

به نوشته ارگ، این مقام ارشد طالبان از اقدامات مسئولان این گروه برای پروژه سد برق کجکی قدردانی کرده است.

ملابرادر سد کجکی را ملی و حیاتی خوانده و گفته که به دلیل خشکسالی و کمبود آب در سدها سطح تولید برق نیز کاهش یافته بود، اما امسال به دلیل بارندگی در کشور سطح آب افزایش یافته و بیشتر سدها مانند بند برق کجکی پر از آب شده است.

سد کجکی یکی از بزرگترین سدهای افغانستان است که در شهرستان کجکی ولایت هلمند قرار دارد و برای مهار سیلاب‌های موسمی، آب‌یاری زمین‌های کشاورزی و تولید برق بر رودخانه هیرمند ساخته شده و همچنین حقآبه ایران نیز از طریق این رودخانه تامین می‌شود.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن
  • بازداشت سخنگوی حزب التحریر در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • گزارش افغانستان اینترنشنال باز هم جعلی درآمد
  • (عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان
  • سد کجکی افغانستان لبریز شد
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری