Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اکبر فتحی روز دوشنبه در نشست تشکل های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۷۰ درصد آن به صورت دیم کشت شده، ۱۰۶ هزار هکتار از آن باغ بوده و بقیه اراضی به صورت کشت آبی می باشد.

وی اضافه کرد: البته نمی توان به اراضای آبی استان، کشت آبی مطلق اطلاق کرد زیرا بیشتر به صورت نیمه آبی کشت می شود؛ در واقع می توان گفت آذربایجان شرقی از اراضی آبی محض زیادی برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فتحی ادامه داد: جمعیت دامی آذربایجان شرقی نیز حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار راس می باشد و مجموع تولیدات بخش کشاورزی بسته به شرایط اقلیمی حدود پنج میلیون تن در سال است.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد بخش کشاورزی استان متعلق به بخش خصوصی می باشد که نمایندگی آن را اتحادیه های مختلفی از جمله اتحادیه دامداران، مرغداران، صنایع تبدیلی، نظام های صنفی و مهندسی کشاورزی، کارخانجات خوراک و آرد و خانه کشاورز به عهده داشته و راهبری موضوعات مرتبط با این بخش ها توسط این نمایندگان انجام شده و سازمان جهاد کشاورزی به اجرای سیاست های دولتی مرتبط با این بخش ها می پردازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بیان داشت: در برنامه ریزی رشد هشت درصدی بخش کشاورزی ۳.۲ درصد از محل افزایش بهره وری و بقیه آن از محل توسعه سرمایه گذاری اتفاق  خواهد افتاد. 

وی با بیان اینکه برنامه های بخش کشاورزی استان ، آماده و به معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ارایه شده است، افزود: این برنامه ها در ۲ بخش تنظیم شده است که بخش اول، شامل ظرفیت ها و امکانات کشاورزی موجود است؛ برنامه اصلی در این بخش،ارتقای تکنولوژی و بهره وری در واحدهای موجود و تولیدی کشاورزی و طرح جهش تولید در دیمزارهاست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ارتقای بهره وری در واحدهای زراعی، باغات و دامداری نیز طی این نامه مورد توجه واقع می شود؛ همچنین سرمایه گذاری های جدید معطوف به توسعه گلخانه ها، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشت گیاهان دارویی و پرورش زنبورعسل مدنظر است.

فتحی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه دام و طیور آذربایجان شرقی تشریح کرد: از سال ۹۶ به بعد و همزمان با نوسانات نرخ ارز، این حوزه درگیر مشکلات زیادی بوده و با توجه به اتکای صنعت دام و طیور به نهاده های دامی وارداتی، این حوزه به شدت متاثر از نوسانات ارزی بوده و واحدهای تولیدی استان نیز که بیشتر واحدهای تولیدی کوچک می باشند، تحت تاثیر این نوسانات و عدم تامین به موقع نهاده های مورد نیاز دچار مشکلات عدیده ای شده اند.

وی گفت: به رغم وجود این مشکلات، آذربایجان شرقی جزو استان های پیشرو بوده و با ورود صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به حوزه واردات نهاده های دامی، توانست بخشی از نیاز استان را از کشور روسیه تامین کند؛ البته آذربایجان شرقی آمادگی واردات نهاده های مورد نیاز از کشور همسایه ترکیه را نیز دارا است.

وی افزود: در حوزه تنظیم بازار از ظرفیت تشکل های مختلف هم در حیطه بازرسی و نظارت، و هم تامین به موقع کالا استفاده می شود چون بازار باید در عرصه عرضه و تقاضا به کنترل برسد تا نیازی به برخوردهای  قهرآمیز با تولیدکنندگان و اصناف و واحدهای صنفی نباشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سهم بخش کشاورزی از اعتبارات تملک و دارایی استان پنج تا ۶ درصد است، در حالی که که اجرایی کردن برنامه های فوق الذکر نیاز به افزایش این سهم می باشد؛ اگرچه یافتن سرمایه گذار در بخش کشاورزی قابل درک است اما اگر در بخش دامداری و واحدهای تولیدی کوچک و غیراقتصادی به دنبال ارتقاء بهره وری و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز باشیم، ناگزیر باید از اعتبارات دولتی استفاده کنیم.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تبریز کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تبریز کشاورزی آذربایجان شرقی تبریز کشاورزی کشاورزی آذربایجان شرقی بخش کشاورزی بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۶۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ مجوز تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی

 رحمتی در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی که به ارائه برنامه تحولی دستگاه‌های اجرایی برای تحقق شعار سال در استان اختصاص داشت اظهار کرد: به نظر می‌رسد دچار تنش کمبود برق در بخش تولید هستیم بنابراین لازم است منابع مالی پروژه‌های برق کاملا تعریف شود و اجرای پروژه‌ها سرعت یابد.

وی با بیان این‌که معضل اصلی اقتصاد ما کمبود برق است افزود: راهی به جز مولدسازی برای اجرای برنامه‌ها نداریم تامین برق شهرک‌های صنعتی بسیار ضروری است و بر این اساس هم برق منطقه‌ای استان و شرکت توزیع برق تبریز باید برای رفع تنش برق برنامه‌های تحولی داشته باشند.

وی یادآوری کرد: نگاه تحولی می‌گوید برای رفع مسئله ناترازی برق تبریز نیاز به تاسیس نیروگاه داریم که حتما باید اتفاق افتد و همان طور که رئیس محترم جمهور نیز بار‌ها تاکید کرده مدیری که نگاه تحولی نداشته باشد و به اقدامات عادی و روزمره جهت رفع تکلیف قناعت کند در دولت جهادی جایی نخواهد داشت.

رحمتی بیان کرد: برای جلوگیری از مازوت سوزی طرح تکمیلی نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز حتما باید اجرایی شود مجوز تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر نیز اخذ شده که کار‌های اجرایی آن باید به جد دنبال و ظرفیت‌های بخش خصوصی در این عرصه به کار گرفته شود.

وی همچنین بر ضرورت حمایت از بخش صنعت برای تامین برق مورد نیاز خود از طریق احداث نیروگاه، تامین پست‌های برق و جابجایی تاسیسات زیرساختی شبکه توزیع برق تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تعریف میزان ۶.۲ همت پروژه برای سال ۱۴۰۳ در بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، چارچوب برنامه‌های این دستگاه را مطلوب ارزیابی و تشریح کرد: مشکل اصلی شبکه حمل و نقل این است که راننده محور بوده و لازم است با شرکت‌محور کردن شبکه حمل و نقل باری استان بروزرسانی سامانه حمل و نقل به موقع انجام گیرد.

وی برنامه‌های تحولی شرکت آب منطقه‌ای استان را نیز موثر دانست و افزود: اولین مسئله ما در بخش آبی تامین آب شرب پایدار در  شهر‌ها و روستا‌ها است.

وی ارائه برنامه کمی جهت تامین آب مورد نیاز بخش‌های کشاورزی و صنعت تا پایان امسال را نیز ضروری برشمرد.

رحمتی تشریح کرد: سرعت دادن به تکمیل پروژه انتقال آب ارس به تبریز نیز بسیار مورد تاکید بوده و از هر گونه نوآوری و ابتکار عملی که این مهم را محقق کند استقبال می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد
  • درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی ۴۱ درصد افزایش یافت
  • تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در آذربایجان شرقی
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد
  • لزوم جبران عقب‌ماندگی صنعت برق آذربایجان شرقی
  • اخذ مجوز تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی
  • جریمه، تاوان قاچاق مواد سوختی در مرند