Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفته می شود که دولت واشنگتن در حال بررسی اعزام هزاران نظامی آمریکایی به کشورهای حوزه بالتیک و اروپای شرقی با ادعای دفاع از تمامیت ارضی اوکراین است.

به گزارش مشرق، نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درحال بررسی گزینه اعزام نیرو، کشتی‌های جنگی و هواپیما به آن دسته از کشورهای عضو ناتو است که در اروپای شرقی و حوزه بالتیک واقع شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب، افزایش مداخله نظامی می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی آمریکا درصورت تشدید تنش‌ها میان روسیه-اوکراین باشد و آن طور که القا می‌شود، نشانه یک چرخش اساسی در رویکرد دولت بایدن است که تاکنون مدعی خویشتنداری در قبال تحولات اوکراین بوده است.

بیشتر بخوانید: شکست سیاست تحریمی آمریکا و برکناری معمار تحریم‎‌های ایران

اعزام هزار تا پنج هزار نظامی آمریکایی به کشورهای اروپای شرقی با در نظر گرفتن احتمال افزایش ۱۰ برابری آنها در صورت وخامت اوضاع، یکی از گزینه‌هایی است که در نشست روز یکشنبه بایدن با مقامات امنیتی و نظامی واشنگتن مطرح شده است.

گفته می‌شود که بایدن طی هفته جاری درباره این گزینه‌ها تصمیم گیری خواهد کرد. این درحالی است که همزمان، لندن مدعی شده که روسیه به دنبال استقرار دولت دست نشانده خود در کی یف است و آمریکا هم به نوبه خود در تکرار این اتهام با انگلیس همراهی می‌کند.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که واشنگتن همزمان با گرفتن ژست مذاکره در باب پیشنهادهای امنیتی مسکو، با اتخاذ اقداماتی نظیر تجهیز اوکراین به سلاح‌های تهاجمی و تصمیم برای تقویت حضور نظامی در کشورهای پیرامونی روسیه، عملاً راه دیپلماسی را سد کرده است.

از سوی دیگر، اظهارات دوگانه بایدن طی هفته گذشته که بلافاصله از سوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا اصلاح شد، حاکی از آن است که واشنگتن در تقابل با مسکو، عملاً غیر از توسل به ابزار کهنه و ناکارآمد تحریم گزینه دیگری ندارد.

بایدن گفته بود: روسیه در صورت تهاجم باید پاسخگو باشد و این بستگی به این دارد که چه کاری انجام دهد. یک حالت این است که اگر این یک تهاجم جزئی باشد و ما در نهایت مجبور شویم در مورد اینکه چه کاری را باید و نباید انجام دهیم، بحث کنیم، و غیره. اما اگر آنها واقعاً آنچه توانایی انجامش را دارند، انجام دهند، اگر روسیه بیش از این به اوکراین قشون کشی کند، آن وقت این مسئله فاجعه‌ای برای روسیه خواهد بود.

این اظهارات که شدت واکنش به تهاجم ادعایی روسیه را مشروط به شدت اقدامات مسکو می‌کرد، نشانه‌ای مبنی بر پوشالی بودن ادعای یکپارچگی آمریکا و اروپا در قبال روسیه تلقی شد.

این نکته هم حائز اهمیت است که تاکنون هیچ یک از گزینه‌های مطرح شده از سوی آمریکا و شرکایش، شامل اعزام نیروی نظامی به اوکراین نبوده است. اوکراین عضو ناتو نیست و پیمان آتلانتیک شمالی علیرغم میلش، هیچ بهانه‌ای برای حضور در این کشور ندارد.

فعلاً شعار دولت بایدن دیپلماسی، تقویت توان دفاعی و افزایش قدرت بازدارندگی در قبال روسیه است- کشوری که هرگونه اتهام مبنی بر تدارک حمله به اوکراین را رد می‌کند اما پیوستن این کشور به ناتو را هم خط قرمز خود می‌داند.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت روسیه اوکراین حوزه بالتیک اروپای شرقی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت اروپای شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۶۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه

رئیس جمهوری لهستان در اظهاراتی مدعی شد که روسیه ممکن است پس از شکست اوکراین به دیگر کشورهای اروپایی و حتی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی حمله کند.

به گزارش مشرق، «آندژی دودا» در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که اگر روسیه بتواند اوکراین را شکست دهد، به احتمال زیاد علیه سایر کشورهای اروپایی و حتی اعضای ائتلاف نظامی ناتو اقدام خواهد کرد.

پیش‌بینی این مقام اروپایی یک روز پس از تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا صورت می گیرد که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده است که به سرعت برای انتقال تسلیحات و مهمات به کی‌یف اقدام خواهد کرد.

ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این بارها هشدار داده بود که در صورت نرسیدن کمک های خارجی، کشورش ممکن است در جنگ با روسیه شکست بخورد.

رئیس‌جمهوری لهستان در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: این استعمارطلبی سیری‌ناپذیر روسیه است. وی سپس بر ابراز اطمینان از توان اوکراین برای دفاع از خود تاکید کرد.

درحالیکه ائتلاف ناتو صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی هر یک از اعضا را برای هزینه های دفاعی تعیین کرده، دودا گفت که این میزان باید به سه درصد افزایش یابد.

این مقام اروپایی در ادامه اضافه کرد: «راه دیگری وجود ندارد. هزینه های دفاعی باید افزایش یابد. درست همانگونه که در دوران جنگ سرد رخ داد. این راهی برای حفظ صلح در اروپا و توقف استعمارطلبی روسیه است».

دودا سپس خاطرنشان کرد: «لهستان بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می کند و بیشتر آن صرف خرید تسلیحات ساخت آمریکا مانند سامانه موشکی پاتریوت می شود. وی همچنین افزود: خلبانان نیروی هوایی لهستان در آمریکا در حال یادگیری نحوه پرواز با جنگنده های اف-۳۵ هستند که به تازگی خریداری شده اند».

پیش از این نیز ژنرال کارستن بروئر از مقامات ارشد نظامی آلمان در سفر به لهستان ادعا کرده بود که ممکن است روسیه طی سال‌های آینده به یک کشور عضو ناتو حمله کند.

وی در این زمینه مدعی شد: روسیه پس از بازسازی نیروهای خود پس از جنگ اوکراین، می‌تواند در پنج تا هشت سال آینده آماده حمله نظامی به یکی از کشورهای عضو ناتو شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • قدر دانی زلنسکی از آمریکا/ بایدن وعده داد: کمک ها نظامی بسرعت به کی یف ارایه می شود
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد
  • ناتو: طرحی برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم، اما مشاور نظامی در کی‌یف داریم
  • اعلام طرح آمریکا برای اعزام مشاوران نظامی به اوکراین/ تصرف بخش های دیگری از خاک اوکراین توسط روسیه
  • اعلام طرح آمریکا برای اعزام مشاوران نظامی به اوکراین
  • کمک‌های جدید آمریکا بعید است که سرنوشت کی‌یف را به طور اساسی تغییر دهد
  • آمریکا: «مستشاران نظامی» بیشتری به اوکراین اعزام می‌کنیم
  • استقبال زلنسکی از کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • حمله گسترده اوکراین به نقاط مختلف روسیه با 50 پهپاد/  ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد